Specsavers Sweden AB

Optikerna i Norrköping som satsar sig ur krisen

Dela

Erik Falk och Karin Arousell driver två Specsaversbutiker i Norrköping. Nu satsar man sig ur krisen genom att lansera optikerkedjans nya inredningskoncept – och behoven är stora efter ett drygt år med pandemin: – Många behöver ta hand om sina ögon nu, både hemmaarbetare och äldre i riskgrupper, säger Erik Falk.

Optikerkedjans nya inredningskoncept invigs nu i butiken i Norrköping. Foto: Specsavers
Optikerkedjans nya inredningskoncept invigs nu i butiken i Norrköping. Foto: Specsavers

Erik Falk är en av två delägare av Specsaversbutikerna i centrala Norrköping respektive Ingelsta shopping. Året i skuggan av pandemin har inte gått obemärkt förbi för dem:

– Många sitter nu hela dagarna framför skärmarna. Före pandemin hade man fler naturliga pauser från skärmen som till exempel möten, fikapauser och så vidare. Men våra kunder har samtidigt blivit mer medvetna om sin ögonhälsa, att det är något man bör ta hand om regelbundet – som till exempel att få sina ögonbottnar fotograferade av oss då det är enda sättet att tidigt upptäcka förändringar i ögat som vi i så fall kan skicka vidare till ögonläkare. Vår funktion i detta är viktig i samhället, och inte minst av den anledningen är det skönt om vi nu börjar se en återgång till det normala, säger Erik Falk.

70 procent av alla svenskar använder glasögon eller kontaktlinser och ännu fler har en nedsatt syn som borde korrigeras, enligt rapporten “Ögonhälsan i Sverige”*. Även om pandemin fortgår, måste man förr eller senare ta hand om sina ögon.

–Som tur är märks nu en vaccinationseffekt, att många äldre vågar komma ut mer nu – det kan göra stor skillnad att optikern upptäcker sjukliga förändringar i ögonen som vi behöver skicka vidare till vården.

Och tajming kunde inte varit bättre, för nu nyöppnar butiken i city med optikerkedjans nya butiksinredningskoncept, vilket innebär vita väggar, trägolv, ny belysning och ljusa färger i nordisk stil men också en för kunden mer lättorienterad miljö. En storsatsning som kanske var självklar med pågående pandemi, men delägarna tvekade inte:

– Självklart hade det varit trevligt att göra en sådan här stor satsning ett normalt år. Samtidigt hoppas jag att vi nu börjar se slutet på denna pandemi. Med den nya inredningen av butiken ser vi nu till att vi kan säkra kundernas behov och efterfrågan de kommande åren, vi tänker långsiktigt, säger Erik Falk.

Det betyder inte att de inte påverkas under det gångna pandemiåret:

– Vi har fått tänka om en och två gånger och vara mer kreativ för att hålla verksamheten igång. Till exempel genom att erbjuda kunder som tillhört en riskgrupp att komma under tider på dagen då det är lugnare.

Erik Falk säger att han uppskattade att optikerkedjan var tidigt ute med nya hygienrutiner redan vid pandemin start, liksom med visir och munskydd.

– Vi har fått uppskattning av kunderna tack vare det. Man ska komma ihåg att många under, inte minst de äldre, skjutit upp sina optikerbesök.

*Den oberoende rapporten Ögonhälsan i Sverige har tagits fram av Copenhagen Economics på uppdrag av Specsavers. Den finns att ladda ner på https://www.specsavers.se/synvard/battre-ogonhalsa

 

Fakta: Detta gör Specsavers för att skapa trygga besök i butiken

• Alla anställda i butikerna bär visir eller munskydd

• Alla kunder som bokar en undersökning uppmanas att tvätta sina händer noga inför ett besök och att omboka sin undersökning om man har förkylningssymtom eller har varit i kontakt med någon som har covid-19.

• Kunder uppmanas att använda handsprit när de kommer till butiken.  

• All utrustning och alla glasögonbågar desinficeras när de har använts.

• Alla kunder uppmanas att hålla avstånd inne i butiken och vi har minimerat antal som samtidigt får vistas i butiken.

• Anställda tvättar händerna noga och använder handsprit innan kundbesök.  

• Flera butiker har utökat sina öppettider för att kunna erbjuda personer i riskgrupp att vara ensam kund i butiken under en speciell tid. 

Kontakter

Bilder

Optikerkedjans nya inredningskoncept invigs nu i butiken i Norrköping. Foto: Specsavers
Optikerkedjans nya inredningskoncept invigs nu i butiken i Norrköping. Foto: Specsavers
Ladda ned bild
Erik Falk och Karin Arousell driver två Specsaversbutiker i Norrköping. Foto: Specsavers
Erik Falk och Karin Arousell driver två Specsaversbutiker i Norrköping. Foto: Specsavers
Ladda ned bild
Optikerkedjans nya inredningskoncept invigs nu i butiken i Norrköping. Foto: Specsavers
Optikerkedjans nya inredningskoncept invigs nu i butiken i Norrköping. Foto: Specsavers
Ladda ned bild
Optikerkedjans nya inredningskoncept invigs nu i butiken i Norrköping. Foto: Specsavers
Optikerkedjans nya inredningskoncept invigs nu i butiken i Norrköping. Foto: Specsavers
Ladda ned bild

Om

Specsavers Sweden AB
Specsavers Sweden AB
Box 205
401 23 Göteborg

http://www.specsavers.se

Välkommen till Specsavers

Specsavers är en av Sveriges största optikkedjor. Genom att erbjuda bra 
priser, god service och hög professionell kunskap ger Specsavers sina 
kunder värde för pengarna. Specsavers är ett familjeägt företag som 
grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 1 600 optikbutiker med cirka 
30 000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, 
Danmark, Finland, Spanien, New Zealand och Australien. Specsavers erbjuder 
produkter av hög kvalitet till fördelaktiga priser. Specsavers etablerade 
sig i Sverige 2004 och har idag drygt 115 butiker. 

Följ Specsavers Sweden AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Specsavers Sweden AB

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum