Optikerns råd: Glöm inte skydda ögonen mot vårsolen!

Ut och rör på er mer i vårsolen – den uppmaningen kommer även från myndigheter i coronatider - men desto viktigare då att skydda ögonen! – Att använda solglasögon med UV-skydd är lika viktigt som att använda solskyddsfaktor för huden, inte minst för barn, säger Caroline Schiller, optiker och produktchef på Specsavers.

Njut av att vara utomhus i vår, men glöm inte att skydda ögonen mot solens UV-strålar. Foto: Specsavers

Coronaviruset har lett till ändrade beteenden för alla, exempelvis ökat stillasittande inomhus – många dessutom i karantän. Men Folkhälsomyndigheten har slagit fast att ”…fysisk aktivitet och promenader utomhus rekommenderas”.

Med stigande dagstemperaturer vill förstås också allt fler ut och röra sig i vårsolen. Men vårsolen är förrädisk – för nu är solens strålar extra farliga:

– Att skydda dina ögon från solen med rätt solglasögon är lika viktigt som att använda solskyddsfaktor för huden. Det är viktigt att bära solglasögon med 100 procent UV-skydd, säger Caroline Schiller, optiker och produktchef på Specsavers.

Det överlägset bästa skyddet mot solens UV-strålar är att använda CE-märkta solglasögon med UV-skydd. Nära fyra av tio svenskar (38 procent) har däremot inte för vana att använda solglasögon under sommarhalvåret. Det visar en Sifo-undersökning som gjordes på uppdrag av Specsavers tillsammans med Synskadades Riksförbund häromåret.

–Om fler använder solglasögon med UV-skydd drabbas färre av ögonsjukdomar i framtiden. Grå starr och åldersförändringar i gula fläcken är de två vanligaste ögonsjukdomarna i Sverige, som en miljon svenskar har haft eller lever med, säger Caroline Schiller.

Och om de vuxna inte tänker på att skydda sina ögon, är det förstås stor risk att barnens ögon inte heller skyddas på bästa sätt:

– Det är särskilt viktigt att skydda barnens ögon eftersom deras ögon är extra känsliga för UV-strålning, Deras ögon släpper helt enkelt in mer farlig UV-strålning än vuxnas ögon att till exempel använda solhatt till barnen ger inte alls lika bra skydd, säger Caroline Schiller,

För att skydda ögonen från skadliga UV-strålar behöver solglasögon ha märkningarna ”UV380” eller ”100 % UV-skydd”.

Fakta/ Optiker Caroline Schillers råd: Så skyddar du dig mot solens skadliga strålning:

1. Använd solglasögon! Extra viktigt när man är på sjön, på en sandstrand eller i andra miljöer där solens strålar reflekteras. Ögonen är som mest utsatta för UV-strålning under tidig förmiddag och sen eftermiddag.

2. CE-märkning är en garant för fullgott UV-skydd.

3. Gå till en optiker. Där kan du få professionell hjälp och får garanterat solglasögon som skyddar mot UV-strålning. Där kan du också få solglasögon med dina styrkor, så skyddar du både ögonen och ser bra.

(Källa: Specsavers)

Optikerns råd i vår: skydda ögonen mot solens farliga strålar med godkända glasögon. Foto: Specsavers

Specsavers i Köping får optikerkedjans nya inredningskoncept26.11.2020 06:56:52 CETPressmeddelande

Wenche Sörvåg har drivit Specsaversbutik i Köping sedan 2011, och det ökande intresset för att ta hand om sin ögonhälsa via en synundersökning har lett till utökade öppettider. Nu får butiken optikerkedjans nya skandinaviska inredningskoncept som svarar mot kundernas krav på en modern och professionell optikerbutik. På fredag, 27 november, är det nyinvigning, en coronaanpassad nyinvigning.