Orättvis skatteklyfta verkar äntligen slutas

Regeringen och samarbetspartierna förbereder nya skattesänkningar. Bland annat handlar det om att fler pensionärer ska slippa att betala högre skatt än de som har arbetsinkomster. Skattesänkningarna följer det så kallade januariavtalet mellan regeringen, Centerpartiet och Liberalerna.

- Det är på tiden att skatten äntligen blir helt lika för pensionärer och löntagare, säger Jan Andersson, förste vice ordförande Pensionärernas Riksorganisation, PRO. Nu förutsätter vi att det remitterade förslaget också hamnar i budgetpropositionen och att det sista steget av den orättvisa skatteklyftan äntligen sluts.

Förslaget om pensionärsskatten ska nu ut på remiss, inför höstens budgetförhandlingar. År 2007 infördes jobbskatteavdraget, som skapade skillnaderna i skatt mellan löntagare och pensionärer.

- PRO har sedan dess kämpat för att skatten ska bli lika. Vad som återstår att göra nu är att fylla igen skatteklyftan också mellan lön på inkomster och sjuk- och aktivitetsersättning, det som tidigare kallades förtidspension, säger Christina Tallberg, ordförande PRO.

Sten Söderberg, pressekreterare, sten.soderberg@pro.se, tel: 08-701 67 10.

Jan Andersson, 1:e vice ordförande PRO. FOTO: Anneli Nygårds.
Christina Tallberg, ordförande PRO. FOTO: Anneli Nygårds.