Orbáns talesperson till attack när diktatorer gratuleras

Pandemin har ställt världen på ända - något som flera av världens diktatorer inte varit sena med att utnyttja. För att uppmärksamma övergreppen mot demokratin går nu människorättsorganisationen Civil Rights Defenders ut och gratulerar några av världens mest ökända auktoritära ledare till kommande valsegrar.

2020 har varit ett turbulent år, och med pandemin som täckmantel har auktoritära ledare kunnat genomföra fler inskränkningar av mänskliga rättigheter och demokratiska processer. Syftet med Civil Rights Defenders framtida grattishälsningar till några av världens diktatorer är att påminna allmänheten om absurditeten med riggade val och visa vilken framtid som väntar om vi inte stöttar de som kämpar för grundläggande fri- och rättigheter.

Redan under måndagen plockades kampanjen upp av ungersk media och blev en av dagens största nationella nyheter, med över 30 artiklar - bland annat på landets största nyhetssajt Index och på en av Ungerns största tv-kanaler RTL Híradó. Även Zoltán Kovács, talesperson för Viktor Orbán, twittrade ilsket under måndagen om kampanjen.

"Människorättsförsvarare världen över riskerar varje dag sina liv för människors rätt till fria, rättvisa och demokratiska val. Trots pandemin har de drivit sin kamp, men de behöver ytterligare stöd för att kunna fortsätta göra motstånd när oppositionspolitiker fängslas, rättsstaten utmanas och fria medier tystas. Genom dessa gratulationer vill vi visa vad som händer när ett val inte längre är ett val", säger John Stauffer, chefsjurist på Civil Rights Defenders.

De världsledare som gratuleras är välkända namn i nyhetsflödet - Rysslands Vladimir Putin, Syriens Bashar al-Assad och Ungerns Viktor Orbán.

"De är alla ledare som missbrukar sin makt på olika sätt. Putin har nyligen ändrat grundlagen så att han kan sitta kvar som president till 2036, Orbáns Ungern går i en alltmer auktoritär riktning och al-Assad styr Syrien med järnhand. Men i alla de här länderna finns det människorättsförsvarare som kämpar för att ändra det här - och vi måste se till att de får allt stöd de behöver för att lyckas", fortsätter John Stauffer, chefsjurist på Civil Rights Defenders.

Civil Rights Defenders vill belysa att av alla de rättigheter som människorättsförsvarare kämpar för så är rätten till fria och rättvisa val en av de mest centrala. Men om ett val bör ses som demokratiskt eller inte handlar om mer än bara att få fylla i en valsedel.

Presskontakt:
André Frisk
Andre@wikbergfrisk.se

076 576 27 62https://crd.org/sv/sverige/

Stockholms tingsrätt: Fel med riktlinjer som gör det möjligt att välja röstmottagare baserat på hudfärg och etnicitet17.2.2021 14:05:26 CETPressmeddelande

Idag kom domen från Stockholms tingsrätt i ett uppmärksammat fall om rasism i vallokaler: En väljare kan inte bestämma vem som ska ta emot dess röst, det skulle kunna vara diskriminerande, slår domstolen fast. Tingsrätten menar även att Stockholms stads valnämnd inte hade skäl att säga upp röstmottagaren Harry Peronius efter att han slagit larm till media om diskriminerande riktlinjer.

Civil Rights Defenders lanserar Säkerhetsjouren för svenska opinionsbildare27.1.2021 08:00:00 CETPressmeddelande

Hot och hat mot oberoende opinionsbildare är utbrett i Sverige. Det visar rapporten "När samhället tystnar" som släpptes av Civil Rights Defenders 2019. Idag lanserar organisationen en säkerhetsjour för att stötta de journalister, aktivister och andra samhällsdebattörer som drabbas. Målet är att undvika att viktiga röster i samhället censurerar sig eller tystnar helt.

Burmesisk demokratiaktivist utsedd till årets människorättsförsvarare10.12.2020 07:31:00 CETPressmeddelande

Civil Rights Defenders har utsett aktivisten och demokratikämpen Naw Ohn Hla till årets människorättsförsvarare. Naw Ohn Hla är en av få som vågar kritisera makten i Burma – ett land där oliktänkande förföljs, fängslas och tystas. I över 30 har hon kämpat för mänskliga rättigheter, vilket gjort henne till en måltavla för trakasserier, hot och långa fängelsestraff. Naw Ohn Hla får priset bland annat för sitt arbete för etniska minoriteter och kvinnors rättigheter.