Orbáns talesperson till attack när diktatorer gratuleras

Pandemin har ställt världen på ända - något som flera av världens diktatorer inte varit sena med att utnyttja. För att uppmärksamma övergreppen mot demokratin går nu människorättsorganisationen Civil Rights Defenders ut och gratulerar några av världens mest ökända auktoritära ledare till kommande valsegrar.

2020 har varit ett turbulent år, och med pandemin som täckmantel har auktoritära ledare kunnat genomföra fler inskränkningar av mänskliga rättigheter och demokratiska processer. Syftet med Civil Rights Defenders framtida grattishälsningar till några av världens diktatorer är att påminna allmänheten om absurditeten med riggade val och visa vilken framtid som väntar om vi inte stöttar de som kämpar för grundläggande fri- och rättigheter.

Redan under måndagen plockades kampanjen upp av ungersk media och blev en av dagens största nationella nyheter, med över 30 artiklar - bland annat på landets största nyhetssajt Index och på en av Ungerns största tv-kanaler RTL Híradó. Även Zoltán Kovács, talesperson för Viktor Orbán, twittrade ilsket under måndagen om kampanjen.

"Människorättsförsvarare världen över riskerar varje dag sina liv för människors rätt till fria, rättvisa och demokratiska val. Trots pandemin har de drivit sin kamp, men de behöver ytterligare stöd för att kunna fortsätta göra motstånd när oppositionspolitiker fängslas, rättsstaten utmanas och fria medier tystas. Genom dessa gratulationer vill vi visa vad som händer när ett val inte längre är ett val", säger John Stauffer, chefsjurist på Civil Rights Defenders.

De världsledare som gratuleras är välkända namn i nyhetsflödet - Rysslands Vladimir Putin, Syriens Bashar al-Assad och Ungerns Viktor Orbán.

"De är alla ledare som missbrukar sin makt på olika sätt. Putin har nyligen ändrat grundlagen så att han kan sitta kvar som president till 2036, Orbáns Ungern går i en alltmer auktoritär riktning och al-Assad styr Syrien med järnhand. Men i alla de här länderna finns det människorättsförsvarare som kämpar för att ändra det här - och vi måste se till att de får allt stöd de behöver för att lyckas", fortsätter John Stauffer, chefsjurist på Civil Rights Defenders.

Civil Rights Defenders vill belysa att av alla de rättigheter som människorättsförsvarare kämpar för så är rätten till fria och rättvisa val en av de mest centrala. Men om ett val bör ses som demokratiskt eller inte handlar om mer än bara att få fylla i en valsedel.

Presskontakt:
André Frisk
Andre@wikbergfrisk.se

076 576 27 62https://crd.org/sv/sverige/

Ökade spänningar i Etiopien – etniskt våld och militär upptrappning5.11.2020 09:02:58 CETPressmeddelande

I Etiopiens norra region Tigray ökar nu spänningarna mellan regional militär och federala styrkor. Landets premiärminister Abiy Ahmed har beordrat federala trupper att vara beredda, samtidigt som ett undantagstillstånd som ska sträcka sig över sex månader har utlysts i regionen. Bristen på information från Tigray är omfattande och människorättsgruppen Civil Rights Defenders befarar att allvarliga kränkningar av mänskliga rättigheter kan begås.

Protester i Thailand och Stockholm i morgon – kritiken mot thailändska makthavare ökar18.9.2020 14:47:42 CESTPressmeddelande

Protesterna mot den thailändska premiärministern Prayuth Chan-ocha och militärens och kungahusets makt växer. På lördag, den 19 september, väntas ännu en omgång av landsomfattande protester. På kravlistan finns bland annat en ny konstitution, att premiärminister Prayuth Chan-ocha avgår samt att landets lése-majesté lag – som innebär att den som kritiserar kungen riskerar upp till 15 år i fängelse – tas bort.

Sverige bör uttrycka sitt stöd för Internationella brottmålsdomstolen20.8.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

I början av mars rapporterade TT att Internationella brottmålsdomstolen (ICC) beslutat att inleda en utredning om krigsförbrytelser begångna av amerikanska styrkor i Afghanistan. Tidigare har ICC även meddelat att domstolen ska utreda misstänkta krigsförbrytelser i Palestina. Besluten har lett till att USA och Israel utövat kraftiga påtryckningar gentemot ICC, bland annat har USA meddelat att landet kommer att begränsa rätten till, samt dra tillbaka, visum för anställda vid domstolen. Civil Rights Defenders ser allvarligt på hoten om sanktioner och tillsammans med över 100 organisationer runtom i världen har vi undertecknat en skrift där vi uppmanar Sverige – och Romstadgans övriga parter – att visa sitt stöd för domstolen och dess oberoende. – Hot mot domstolen, och restriktioner som förhindrar ICC att utföra sitt arbete, underminerar dess mandat och möjlighet att skipa rättvisa och ge upprättelse för offer för grova människorättskränkningar, säger John Stauffer, chefsjurist på Civil