Örbyhusklinik blev Årets djurklinik 2017

Glad personal på XL Vet firar med SLA-Svensk Djursjukvårds Maria Lundvall (i mitten) att de vunnit utmärkelsen Årets djurklinik 2017.

Lilla XL Vet i Örbyhus är vald till Årets Djurklinik. Det är Sveriges djurägare som röstat fram kliniken bland fem finalister från hela landet.

– Att vår lilla klinik med fyra medarbetare blev en av finalisterna var redan det fantastiskt. Att djurägarna sedan röstade fram oss till Årets djurklinik 2017 är enormt hedrande! Vi är så glada och stolta över att juryn värdesatt vårt arbete och att det är så många som röstat på oss. Stort tack till er, säger Per Eksell, vd och veterinär på XL Vet.

Det är branschorganisationen SLA-Svensk Djursjukvård som står bakom utmärkelsen. Syftet är att sätta fokus på kvalitetsarbetet inom djursjukvården i Sverige. Medlemsföretagen i Svensk Djursjukvård jobbar efter ett kvalitetssigill som vilar på ett antal kvalitetsregler, varav fyra väger särskilt tungt vid bedömningen av Årets djurklinik: bemötande, tillgänglighet, prisinformation och delaktighet.

– Detta är frågor som vi vet är särskilt viktiga för djurägarna och avgörande när man väljer klinik. XL Vet jobbar aktivt med dessa frågor och djurägarna har nu visat sin uppskattning genom att rösta på dem, säger Maria Lundvall, branschansvarig på SLA-Svensk Djursjukvård.

Totalt nominerades 100 djursjukhus och kliniker av djurägare i hela landet, bland dem utsågs fem finalister av en jury. Övriga finalister, förutom XL Vet, var Aros Veterinärcentrum i Västerås, Hälsinge Smådjursklinik i Hudiksvall, Upplands Väsbys Djursjukhus och Smådjurskliniken Din Veterinär i Helsingborg.

Årets jury bestod av Eva Poratvice ordförande i Sveriges Kattklubbars Riksförbund, Torkel Ekman, leg veterinär och vice ordförande i Sveriges Veterinärmedicinska Sällskap och Hans Rosenberg, presstalesperson på Svenska Kennelklubben.

SÅ HÄR HAR DET GÅTT TILL:

100 kliniker nominerades
Över 800 djurägare, medarbetare och andra nominerade 100 olika kliniker till Årets djurklinik (30 januari – 10 februari på svenskdjursjukvard.se)

Juryn utsåg fem finalister
Juryn gick igenom nomineringarna. De kliniker som fått bäst nomineringar fick möjlighet att utveckla för juryn hur de arbetar med kvalitet utifrån kriterierna. De fem som bäst kunde redogöra för detta gick vidare till finalomgången.

Sveriges djurägare röstade fram Årets djurklinik
6763 personer var med och röstade på sin favorit bland de fem finalisterna (28 februari - 14 mars på svenskdjursjukard.se.)

Vinnaren presenteras 22 mars
Idag den, 22 mars, presenteras Årets djurklinik 2017. Vinnaren kommer även att firas vid VeTa-dagarnas bankett i Malmö den 1 april.

Stora risker med regeringens politik för utländsk arbetskraft17.10.2023 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ny studie av regelverk för utländsk arbetskraft visar att regeringens politik kommer att innebära stora nackdelar för svenska företag jämfört med Finlands, Danmarks och Storbritanniens. I Gröna arbetsgivares rapport konstateras att dessa länder har ett lönekrav på 40–76 procent av medianlön, jämfört med de 80 procent som svenska företag ska betala från den 1 november. I ett andra steg nästa år förväntas kravet höjas till 100 procent, motsvarande 34 200 kronor i månaden.

Ny rapport analyserar tre länders regelverk för arbetskraftsinvandring från tredje land10.10.2023 09:30:19 CEST | Pressmeddelande

PRESSINBJUDAN: Den 1 november 2023 införs ett försörjningskrav på förnärvarande 27 360 kronor för utländsk arbetskraft från tredje land. Med anledning av detta bjuder Gröna arbetsgivare in till seminarium och presentation av en ny rapport: Regelverk för arbetskraftsinvandring från tredje land - En analys av tre länders hantering av lönegolv med bäring på de gröna näringarna