Organisationers strategi viktigare än någonsin

I en tid av stora politiska, ekonomiska, sociala och tekniska förändringar behöver många företag satsa på att göra sina affärsmodeller fortsatt relevanta för kunderna med hjälp av en väl genomarbetad strategi, menar John Gibe och Thomas Kalling.
Business Models and Strategy

– För att hänga med i utvecklingen på marknaden och i samhället behövs en affärsmodell som är effektiv och flexibel. Med god överblick över sin egen affärsmodell och en förståelse för extern och intern påverkan blir det lättare att identifiera vilka ändringar som kan och bör göras i strategin när omständigheterna förändras. Exempelvis justerar många företag sina kunderbjudanden på grund av coronavirusets spridning. Det är viktigt att affärsmodellen och strategin fortsätter att hänga ihop även efter sådana förändringar, annars förlorar företaget snabbt konkurrenskraft, berättar John Gibe.

John Gibe har tillsammans med Thomas Kalling skrivit boken Business Models and Strategy som ges ut av förlaget Studentlitteratur. I boken utforskar de möjligheterna att bedriva strategiarbete med utgångspunkt i affärsmodellen. Det ramverk som presenteras är förankrat i tidigare forskning och integreras med andra kunskapsområden såsom innovation och strategisk förändring, ansvarsfullt företagande samt digitalisering. Ett utmärkande drag i boken är kopplingen som görs mellan affärsmodellens olika dimensioner och nyckelbegrepp inom strategisk teori och praxis, som att göra tydliga val och bygga på styrkor. Förhoppningen är att läsaren ska känna igen sig i bokens olika delar, samtidigt som helheten är unik.

– Strategiarbete är något av det mest intressanta man kan ägna sig åt. Vår ambition är att boken ska vara en ”vän på fältet”, något läsaren kan ha med sig under hela sitt yrkesliv och läsa utifrån olika perspektiv för att hantera frågeställningar som dyker upp i arbetet. Strategiarbete är värt att lägga ner tid och resurser på och den här boken kommer hjälpa dig att utveckla bättre strategier, säger John Gibe.

Om författarna

John Gibe innehar doktorsexamen inom Strategic Management från Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. John arbetar med strategi, ekonomisk analys och digitalisering på IBM Global Business Services.

Thomas Kalling är professor i Strategic Management på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. För närvarande leder Thomas SITE, ett center för forskning om samhällelig förnyelse.

Business Models and Strategy
John Gibe