Brynäs IFBrynäs IF

Organisationsförändring inom Brynäs IFs ledning

Brynäs IF har upplevt framgångar med sitt sociala hållbarhetsprogram som går under namnet ”En Bra Start”. För att vidareutveckla detta viktiga område och varumärket Brynäs IF så har styrelsen beslutat att öka klubbens fokus på hållbarhetsfrågeställningarna. Detta är nödvändigt i dagens och framförallt framtidens dialog med våra strategiska partners.

Hållbarhet kan ses som ett hot eller en möjlighet för samhället i stort och så även för Brynäs IF. Vi väljer att se möjligheter i detta och kommer därför att utveckla Johan Cahlings roll inom organisationen. Cahling får en ny roll som Direktör för hållbarhet och varumärkesutveckling. Det gör vi för att förstärka arbetet med föreningens strategiska affärsutveckling och för att ta Brynäs IF till nästa nivå i sitt hållbarhetsarbete. Därmed kliver Cahling av rollen som vice klubbdirektör i Brynäs IF och den rollen kommer inte att återbesättas.

–Brynäs har genom Den rena matchdräkten, En bra start och partnerstrategin från exponering till samhällsnytta skapat en unik position i Hockeyeuropa och nu är vi redo att ta nästa steg i vår hållbarhets- och verksamhetsstrategi. Det är Johan Cahling som ska fortsätta utveckla och leda det arbetet. Därför väljer vi nu att förtydliga och förstärka Johans roll inom organisationen, säger Jürgen Lorenz, styrelseordförande Brynäs IF.

Som vi tidigare informerat om så har Brynäs IF en avgående klubbdirektör, Johan Stark, som i slutet av november lämnade in sin avskedsansökan för att gå vidare till nytt uppdrag utanför Brynäs IF. Rekryteringen av en ny klubbdirektör är påbörjad och fram tills att den positionen är tillsatt så presenterar Brynäs IFs styrelse nu en tillfällig lösning.

Brynäs IFs vice styrelseordförande, Christer Johansson, går in som tillförordnad klubbdirektör från och med den 2 januari till dess att ny klubbdirektör är på plats. Johan Stark är kvar för överlämning till den 19 januari.

–Det här är en trygg och stabil lösning. Christer har en lång erfarenhet från verksamhetsledning och han har varit verksam i Brynäs styrelse under en längre tid, säger Jürgen Lorenz, styrelseordförande Brynäs IF.

Styrelsen Brynäs IF

Brynäs IF är en anrik förening som bildades 1912. Vi har många medlemmar och supporters över hela Sverige och vårt varumärke är välkänt. Brynäs IF har en gedigen historia som vi vill värna om samtidigt som vi alltid blickar framåt och ser alla möjligheter som finns med vår fina Gavlerinken Arena. Vid sidan av den sportslige verksamheten bedriver även Brynäs IF den sociala verksamheten En bra start, som arbetar för att fler barn och unga ska få en bra start i livet.