Orgelbrusiga barn bygger egna kyrkorglar av mjölkpaket

Intresset för kyrkorgeln som instrument spirar i Lunds stift. Den 3 september arrangeras för första gången ”Orgelbruset” i Lund. Målgruppen är orgelelever från Skåne och Blekinge i åldern 7-15 år.

Foto: Alex & Martin/Ikon

På schemat för de unga organisterna står bland annat orgelsafari, demonstation av orgelns delar, möte med orgelbyggare och orgelvirtuoser och en avslutande interaktiv orgelkonsert.

Dagen inleds med en orgelkonsert i domkyrkan klockan 10. Professor Hans Fagius spelar på den stora orgeln, vilket visas på storbildsskärm. Barnen får uppgifter att lyssna in och anteckna.

Vid 10.45 blir det orgelsafari Klosterkyrkan då barnen får upptäcka orgelns olika delar tillsammans med Anders Sällström, orgelbyggare vid A. Mårtenssons Orgelfabrik AB i Lund. Deltagarna får även bygga egna orglar av mjölkpaket, ballonger, elrör och partyflärpar.

12.45 Stafettinspelning. Gemensam improvisation bland annat med hjälp av rollers och penslar.

14.35 Avslutande interaktiv konsert med egna orgelpipor/orgelkör tillsammans med musikpedagog och organist.

– Det här kommer att bli en fullspäckad dag. I Lunds stift har vi lyckats väcka nytt intresse bland unga att lära sig att spela kyrkorgel. Det är mycket glädjande, säger musikkonsulent Staffan Plantin.

Tid:
Lördagen den 3 september2016 klockan 10-15

Plats:
Lunds domkyrka och Klosterkyrkan i Lund

Arrangörer:
Lunds stift tillsammans med Lunds pastorat

Kontaktuppgifter:
Staffan Plantin, musikkonsulent