Orgelkalas för barn och unga med konsert i Växjö domkyrka

För första gången någonsin bjuder Växjö stift in till orgelkalas. Nio barn och unga ger orgelkonsert i Växjö domkyrka på lördag den 27 augusti kl 12, då domkyrkans samtliga tre orglar kommer att ljuda. Därefter bjuds de på tårta på Östrabo.

Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Alla är välkomna till konserten. Allt från Lilla snigel till Bachs pedalövningar och stycken såsom ett preludium och fuga i C-dur av JS Bach kommer att spelas. Efter konserten bjuds orgelspelarna, som får ta med sig tre gäster vardera, på tårtkalas av biskopen på Östrabo.

De senaste åren har antalet orgelelever i Växjö stift ökat markant. En glädjande utveckling som Växjö stift vill fira och uppmärksamma.

– Vi vill uppmärksamma orgeleleverna och ge dem möjlighet att träffa varandra, för ofta är man ensam elev i sin församling. Och så vill vi ge möjlighet att prova lite coola instrument, säger stiftsmusiker Åsa Johnsson.

Framtidsprognoser visar att det kommer att råda stor brist på kyrkomusiker i framtiden. Färre elever söker sig till landets kyrkomusikaliska utbildningar och kommande år väntar stora pensionsavgångar bland kyrkomusiker. Växjö stift arbetar aktivt med olika rekryteringssatsningar, bland annat genom att skapa mötesplatser för unga orgelspelare och med att bilda nätverk. De senaste åren har det bildats två nätverk i stiftet för kyrkomusiker med orgelelever, med ett trettiotal medlemmar. På Oskarshamns folkhögskola, som Växjö stift är huvudman för, ordnas det orgelläger för barn på somrarna. Det har också köpts in en så kallad do-orgel, ett koncept som innebär att barn på någon timme får bygga en egen orgel och sedan spela på den. Den har använts i skolklasser, med konfirmander och orgelelever i stiftet.

Svenska kyrkan har också lanserat ett samarbetsprojekt tillsammans med föreningar för Göteborgs internationella orgelakademi, ”Organister i framkant”. Det är ett projekt som löper under tio år och som syftar till att fånga upp intresset för yrket som organist och kantor och orgeln som instrument för att få fler att välja det som yrke i framtiden. Läs mer här: https://www.organisteriframkant.se/

För mer information om att bli kyrkomusiker: https://www.svenskakyrkan.se/vaxjostift/kantor

Foto: Johannes Frandsen /Ikon