”Orimlig attityd mot senior arbetskraft”

Delegationen för senior arbetskraft har på uppdrag av regeringen analyserat vilka förändringar som behövs för att senior arbetskraft bättre ska tas tillvara. Fackförbundet Akavia välkomnar slutsatserna och menar att det är hög tid för en attitydförändring mot äldre arbetskraft hos arbetsgivarna.
Nina Forssblad, professionsanalytiker på Akavia

Delegationen som arbetat på uppdrag av regeringen ringar i sitt betänkande* in en rad problemområden som gör det svårt för senior arbetskraft att ha ett längre arbetsliv. Ett exempel är arbetsgivares och övriga omgivningens negativa attityder mot gruppen.

Akavia instämmer i problembeskrivningen och menar att i ett modernt och framåtblickande arbetsliv behöver arbetsgivare ha ett förhållningssätt till senior arbetskraft som är fritt från förutfattade meningar och antaganden. Det skriver förbundet i ett remissvar till slutbetänkandet från Delegationen för senior arbetskraft.

– Den negativa attityd som uttrycks i tanken att senior arbetskraft generellt inte är förändringsbenägen, inte vill fortsätta utvecklas och lära nytt, är orimlig och fördomsfull, säger Nina Forssblad, professionsanalytiker på Akavia.

Akavia ställer sig också positiv till delegationens övriga slutsatser och överväganden. Exempel är behovet av HR-avdelningar som både arbetar långsiktigt och inkluderande när det gäller senior arbetskraft. Att arbetsgivare i betydligt högre utsträckning behöver bedriva ett åldersmedvetet ledarskap som tar tillvara även äldres erfarenhet är ett annat exempel.

Akavia är samtidigt kritisk mot hur delegationen valt att avgränsa sitt arbete.

–  Avgränsningen som delegation valt, att fokusera på ett längre arbetsliv för seniorer som är i arbetslivet, innebär en risk för att gruppen arbetslösa över 55 hamnar utanför fokus även i det framtida åtgärdsarbetet.

Akavia anser att det är starkt önskvärt att framtida fokus ligger på att alla seniorer som kan och vill arbeta längre också ska ha möjlighet att göra det.

*Äldre har aldrig varit yngre – allt fler kan och vill arbeta längre (SOU 2020:69).

Nina Forssblad, professionsanalytiker på Akavia

Akavia är ett fackförbund och en intresseorganisation för ekonomer, jurister, samhällsvetare, It-akademiker, personalvetare och kommunikatörer. Akavia har 135 000 medlemmar och är det tredje största förbundet inom Saco.