Orkla Confectionery & Snacks Sveriges produkter utan palmolja

Orkla Confectionery & Snacks Sverige har under flera år minskat mängden palmolja i produkter under kända varumärken som OLW, Göteborgs Kex och Panda. Vid utgången av 2016 hade bolaget tagit bort palmoljan i 98 procent av sina produkter.

Orkla Confectionery & Snacks Sverige, med kända varumärken som OLW, Göteborgs Kex och Panda, arbetar ständigt och proaktivt med att utveckla sina produkter utifrån ett hälso- och näringsperspektiv. Bolaget har därför under en längre tid ersatt palmolja med blandningar av olika oljor från exempelvis solros, kokos och sheanöt, som tillsammans gör produkterna hälsomässigt bättre. Genom att ersätta palmoljan med andra oljor och fetter minskas mängden mättat fett i produkterna med 1 500 ton per år.

Redan 2008 byttes palmoljan mot solrosolja i alla potatischips från OLW och 2014 blev snacksfabriken i Filipstad den första i Sverige att vara helt fri från palmolja. Det betyder att bolaget sedan 2008 har minskat palmolja i sitt sortiment med över 7 000 ton per år.

–      Vi har valt att sätta höga mål och 98 procent av våra produkter är idag helt fria från palmolja. Vi vill inspirera till att ta fram goda produkter som även har en bättre inverkan på hälsan. Det visar att vi tar vår roll som marknadsledare på allvar, säger Stina Petrini, CSR- och Kommunikationschef på Orkla Confectionery & Snacks Sverige.

Siktet är inställt på 100 procent
Vid utgången av 2016 hade konfektyr- och snacksbolaget tagit bort palmoljan i 98 procent av sina produkter. Orsaken till att bolaget inte nått 100 procent är att de vill säkerställa produkternas kvalitet och smak innan de genomför omställningen fullt ut. Orkla Confectionery & Snacks Sverige ingår i livsmedelskoncernen Orkla, som har en ambitiös policy att säkerställa hållbart producerad palmolja.

Orkla Confectionery & Snacks Sverige AB är marknadsledare inom kex och snacks med välkända och starka varumärken inom respektive kategori. Bolaget har 600 medarbetare och en omsättning på över en miljard. Huvudkontoret ligger i Solna och företagets anläggningar finns i Filipstad, Kungälv och Nöbbelöv. Bolagets portfölj omfattar många av Sveriges mest älskade varumärken, som till exempel OLW, Naturchips, cheez doodles, Göteborgs Kex, Ballerina, Singoalla, Brago med flera.

Sedan 2017 ingår även lakritsvarumärket Panda i Orkla Confectionery & Snacks Sveriges portfölj.