Orkla Foods Sverige i samarbete med Håll Sverige Rent för en renare miljö

Orkla Foods Sverige stöttar Håll Sverige Rent för att tillsammans arbeta för en renare miljö. Första fokusområdet i samarbetet är ett renare hav.

– Jag är övertygad om att samarbetet med Orkla Foods Sverige kommer vara av stor vikt i vår strävan att nå ett skräpfritt Sverige, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent.

Nedskräpning är ett problem som kostar samhället stora resurser, den skadar djur och natur och skapar en otrygg miljö. Nedskräpningen av haven är ett stort problem, och varje år fylls haven på med cirka 10 miljoner ton skräp.

Havet är det första fokusområdet i det treåriga samarbetet. Inom ramen för samarbetet kommer parterna att ordna ett flertal aktiviteter för att uppmärksamma och sprida kunskap om nedskräpning för att skapa en förändring.

Orkla Foods Sveriges CSR-strategi är tydlig; företaget vill göra skillnad för framtiden. Håll Sverige Rent har sedan länge arbetat aktivt mot nedskräpning, och har lång erfarenhet av driva kampanjer och skapa opinion.

– Vi vill ta ansvar och arbeta för att livsmedelsbranschen blir än mer hållbar. Att skapa en medvetenhet om nedskräpningens effekter tillsammans med Håll Sverige Rent är ett led i det arbetet, säger Agneta Påander, CSR-direktör på Orkla Foods Sverige.

Håll Sverige Rent är en icke-vinstdrivande stiftelse som verkar för minskad nedskräpning, ökad återvinning och för att främja individers och organisationers miljöansvar. Orkla Foods Sverige är att av Sveriges största matföretag med 24 varumärken i portföljen, däribland Felix, Abba och Paulúns.

Mer fakta nedan.

Johanna Ragnartz, vd Håll Sverige Rent, telefon 076-941 01 89

Cecilia Franck, presschef Orkla Foods Sverige, telefon 073- 597 97 43

Fakta om nedskräpning i Sverige:

• Den vanligaste anledningen till att man kan tänka sig att skräpa ner på allmän plats är att det inte finns någon papperskorg, att papperskorgen är full eller att det redan är skräpigt. Det visar SCB:s medborgarundersökning med tilläggsfrågor från Håll Sverige Rent.
  • Mycket av skräpet i havet kommer också från trottoarer, gator och stränder. Med vindar, regnvatten, floder och snödumpning förs skräpet till havs. 80 procent av det skräp som hamnar i havet kommer från land, enligt en studie av Eunomia 2014.
  • Enligt schablonberäkningar från The Clean Europe Network kostar nedskräpningen i Europa 225 kr per invånare och år. Det innebär att nedskräpningen i Sverige uppskattas kosta mer än 2 miljarder kronor per år.

Ett steg närmre lösningen på spökgarnsproblematiken i Östersjön15.10.2017 07:00Pressmeddelande

MARELITT Baltic är ett EU-finansierat projekt där Håll Sverige Rent är en av flera partners. Syftet med projektet är att kartlägga spökgarnsproblematiken och minska antalet förlorade fiskeredskap i Östersjön. Den 17–18 oktober samlas projektpartners och intressenter under en gemensam konferens i Kolobrzeg, Polen, för att presentera hittills påvisade resultat och diskutera vad de kan komma att betyda för framtiden.