Orkla lanserar Panda Lakrits i Sverige

I Sverige råder en stark lakritstrend och nu plockar Orkla Confectionery & Snacks Sverige hem ansvaret för det Orkla-ägda varumärket Panda. Inledningsvis ser vi fyra Panda-produkter med söt lakrits i sortimentet, bland annat Panda Natural som innehåller 100% naturliga ingredienser.

Det Orkla-ägda varumärket Panda har producerat högkvalitativ lakrits sedan 1927. Nu tar Orkla Confectionery & Snacks Sverige själva över hanteringen av Panda på den svenska marknaden från ett säljbolag och går därmed in i kategorin Konfektyr.

- Det är oerhört roligt att vi får in ett sådant starkt varumärke i vår svenska portfölj. En av produkterna som vi lanserar, Panda Natural, ligger helt rätt i tiden. Den innehåller bara 0,5 procent fett, är fri från palmolja och är även veganvänlig, säger Charlotta Krusfeldt, ansvarig för Panda i Sverige.

På den svenska marknaden kommer vi inledningsvis att hitta fyra olika Panda-produkter med söt lakrits; Panda Soft & Fresh, Panda Licorice Mix och två varianter av Panda Natural. Panda Natural är tillverkade av endast fyra naturliga ingredienser: lakritsrot, vete, anisolja och melassirap. Den är fri från palmolja, innehåller inte gelatin och kan därför ätas av både vegetarianer och veganer.

Orkla Confectionery & Snacks Sverige AB är marknadsledare inom kex och snacks med välkända och starka varumärken inom respektive kategori. Bolaget har 600 medarbetare och en omsättning på över en miljard. Huvudkontoret ligger i Solna och företagets anläggningar finns i Filipstad, Kungälv och Nöbbelöv. Bolagets portfölj omfattar många av Sveriges mest älskade varumärken, som till exempel OLW, Naturchips, cheez doodles, Göteborgs Kex, Ballerina, Singoalla, Brago med flera. Sedan 2017 ingår även lakritsvarumärket Panda i Orkla Confectionery & Snacks Sveriges portfölj.