Orkla utses till bäst i branschen på hållbarhet av svenska konsumenter
Svenska konsumenter anser att Orkla är bäst inom kategorin FMCG (Fast Moving Consumer Goods) på att ta miljöansvar och socialt ansvar. I Sverige är Orkla verksamt inom Foods, Confectionery & Snacks, Care och Food Ingredients med starka varumärken inom varje affärsområde. Orkla i Sverige har 15 anläggningar med totalt 2 900 medarbetare.

Sustainable Brand Index är Nordens största undersökning om hållbarhet och har genomförts i Sverige sedan 2011. Tillfrågade i undersökningen är ett riksrepresentativt urval av över 11 000 konsumenter som har bedömt hur Sveriges 286 största företag presterar inom miljöansvar och socialt ansvarstagande.
Orkla är Nordens ledande aktör av varumärken och konceptlösningar till dagligvaruhandel och storhushåll. I Sverige är Orkla verksamma inom affärsområdena Foods, Confectionary & Snacks, Care och Food Ingredients med några av Sveriges populäraste varumärken så som; Pierre Robert, Salvequick, Nutrilett, Abba, Felix, Paulúns, Ballerina och OLW.
- Inom Orklas olika verksamheter i Sverige arbetar vi kontinuerligt med att förbättra ekonomiska, sociala och miljömässiga effekter av vår verksamhet. En av grundpelarna i Orka affärsstrategi bygger på företagsansvar och vi vill vara med att bidra till en positiv samhällsutveckling genom att ta ansvar för miljö och människor, säger Orkla i ett gemensamt pressmeddelande.
Orkla gör skillnad för framtiden genom att producera, säkra, köpa och innovera för den svenska folkhälsan samt för ett hållbart samhälle. Koncernens hållbarhetsstrategi omfattar fyra fokusområden: hälsa, matsäkerhet, ansvarsfulla inköp och miljö. Dessa områden genomsyrar hela organisationens arbete. Orkla har höga ambitioner och vill att sina konsumenter ska ha insyn i och vara delaktiga i deras hållbarhetsarbete.
Koncernen har skrivit på FN:s initiativ ”Global Compact”, där de förbinder sig att ta ansvar för mänskliga rättigheter, arbetsrätt och miljö samt motverka korruption. Orkla har även förbundit sig till att prioritera 8 av de 17 målen i FN:s globala mål för hållbar utveckling, känd som Agenda 2030 .
Presskontakt:
Stina Petrini, Kommunikationschef
Orkla Confectionery & Snacks Sverige
Tel: 010 – 1425575
E-post: stina.petrini@orkla.se
Margareta Lantz, Presschef
Orkla Foods Sverige
Tel. 0705 54 17 74
E-post: margareta.lantz@orklafoods.se
Kontakter
Stina PetriniKommunikationschef
010 1425575stina.petrini@orkla.seBilder
Länkar
Om
Följ Orkla Confectionery & Snacks Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden.
Senaste pressmeddelandena från Orkla Confectionery & Snacks Sverige AB
Lyxig lakrits i två nya smaker5.2.2019 14:33:05 | Pressmeddelande
Sedan 1927 har Panda tillverkat lyxigt god lakrits av de bästa råvarorna. Nu matchar Panda salt lakrits med ett lent överdrag av mjölkchoklad och med salmiak– eller hallonpuder. Resultatet blir två smakrika godbitar för lakrits- och chokladälskaren att njuta av.
Chips happens!5.2.2019 10:40:52 | Pressmeddelande
Är kompisen deppig för att favoritbidraget inte gick vidare? Är farmor lycklig över att återse Jan Malmsjö i Melodifestivalen? OLW säger Chips happens! och låter kunderna dela både sorg och glädje med nära och kära genom att swisha en chipspåse.
Het och smaskig kärlekshistoria18.1.2019 13:12:11 | Pressmeddelande
I drygt 60 år har svenskarna haft en kärlekshistoria med bearnaisessås. Vi är fullkomligt tokiga i den smöriga såsen som numera finns överallt. OLW hyllar kärlekshistorien och lanserar en unik chipssmak baserad på en hetare variant - Chili Bea.
Oväntad hjälp med nyårslöften från OLW16.1.2019 10:13:29 | Pressmeddelande
Har du som så många andra lovat inför det nya året att äta lite mer hälsosamt? Kanske har du funderat på att även äta mer växtbaserat? Nu kommer hjälpen från oväntat håll när OLW fortsätter sin satsning på de mer hälsosamma linschipsen och lanserar två nya smaker som dessutom är veganska - Smoked Paprika, paprika med rökig chipotle, och klassikern Grill som alla chipsälskare känner igen.
Howdy till OLW:s smakrika nyhet à la Texas16.1.2019 09:59:20 | Pressmeddelande
Hästar, rodeo, cowboys och sol. Texas i ett nötskal. Och vem har väl inte drömt om en egen Texas Ranch någon gång ibland? Precis som de gamla Dallas-idolerna i familjen Ewing har nu OLW en egen riktigt cheezier Texas ranch. Det är dock inte Southfork som införskaffats utan den nya smaken på OLW:s cheez cruncherz – Texas Ranch.
Kexfabriken i Kungälv fyller 130 år – Älskad Baddare bakas dagen till ära12.12.2018 10:55:19 | Pressmeddelande
Kexjätten i Kungälv, Göteborgs Kex, fyller 130 år och det ska såklart firas ordentligt. Förutom festligheter för personalen så bjuds också kunderna in till firandet. I Bräckboden kommer ett efterlängtat bakverk att säljas – klassikern Baddare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum