Örnsköldsviks Kommun

Örnsköldsviks kommun arbetar vidare för ”Förbifart Örnsköldsvik”

Dela

För ungefär en vecka sedan mottog Örnsköldsviks kommun beskedet att ”Förbifart Örnsköldsvik” inte finns med i regeringens infrastrukturplan för 2022–2033. Därför går arbetet nu in i en ny fas – med fortsatt fokus att säkerställa miljö och säkerhet för Örnsköldsviks invånare.

Drygt 20 000 fordon, varav cirka 10 procent tung trafik passerar dagligen längs E4 genom Örnsköldsviks stadskärna.
Drygt 20 000 fordon, varav cirka 10 procent tung trafik passerar dagligen längs E4 genom Örnsköldsviks stadskärna.

Frågan om ”Förbifart Örnsköldsvik” har funnits med under lång tid. I Örnsköldsvik har kommunen länge drivit uppfattningen att E4:an måste flyttas ut ur stadskärnan. Vid sidan av oacceptabelt höga bullernivåer och koldioxidutsläpp, är utsläppen av kvävedioxider lika höga i centrala Örnsköldsvik som på Hornsgatan i Stockholm. Den nuvarande dragningen av E4 innebär stora risker och en ny förbifart skulle vara samhällsekonomiskt lönsam. Trots detta fanns projektet inte med när regeringen presenterade den nationella infrastrukturplanen. "Förbifart Örnsköldsvik" är nödvändig för miljön och säkerheten, och arbetet går nu över i nästa fas.

Nästa steg är att söka alternativ finansiering. Kommunen kommer omgående att inleda samtal med marknadsaktörer i syfte att bygga tunneln genom avgiftsfinansiering. Förhoppningen är att det möjliggör "Förbifart Örnsköldsvik", kanske även snabbare än om projektet legat med i planen. Tidsplan för en möjlig avgiftsfinansierad tunnel är bland annat beroende av marknadsaktörernas svar på en sådan förfrågan.

– Det är av största vikt att garantera kommuninvånarnas säkerhet. Därför kommer vi under tiden självklart fortsätta jobba med Trafikverket för att till exempel binda farliga partiklar. Vi kommer även att se över hastighetsbegränsningen på E4 genom centrum. Vi måste också tillsammans med berörda myndigheter genomföra övningar för att hantera en potentiell krissituation där exempelvis farliga kemikalier är inblandade, säger kommunstyrelsens ordförande Per Nylén.

Inför att den nödvändiga tunneln är på plats kommer kommunen att ytterligare utreda möjligheten att införa en miljözon för att på så sätt garantera att främst den tunga trafiken leds ut ur stadskärnan.

– Vi fortsätter självklart också vårt påverkansarbete fram till nästa revidering av den nationella infrastrukturplanen, som revideras var fjärde år, understryker Per Nylén.

Nyckelord

Kontakter

Per Nylén (S), kommunstyrelsens ordförande, 072 – 514 22 60

Bilder

Drygt 20 000 fordon, varav cirka 10 procent tung trafik passerar dagligen längs E4 genom Örnsköldsviks stadskärna.
Drygt 20 000 fordon, varav cirka 10 procent tung trafik passerar dagligen längs E4 genom Örnsköldsviks stadskärna.
Ladda ned bild
För att minska den omfattande genomfartstrafiken måste E4 ledas ut ur stadskärnan genom en tunnel genom Åsberget
För att minska den omfattande genomfartstrafiken måste E4 ledas ut ur stadskärnan genom en tunnel genom Åsberget
Ladda ned bild

Dokument

Om

Örnsköldsviks Kommun
Örnsköldsviks Kommun



Örnsköldsviks kommun är kommunens största arbetsplats. Drygt 5 000 personer i kommunal förvaltning och kommunala bolag ser till att kommunens 56 000 invånare får god samhällsservice.

Kommunen är företagstät med många internationella företag, lång företagande- och industritradition och stort utvecklingsfokus där samverkan är en viktig nyckel. Närheten till Umeå gör att Örnsköldsvik är en del av en större arbetsmarknadsregion med totalt 200 000 invånare och 13 000 företag. Örnsköldsvik är en del av natursköna Höga kusten där skärgård och klippor möter skog och vildmark.

Följ Örnsköldsviks Kommun

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Örnsköldsviks Kommun

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum