Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna

Oro att regeringens förslag om internmoms inte räcker

Regeringen föreslår att internmomsen för civilsamhället anpassas till EU-direktivet. Förslaget är ett steg i rätt riktning men väcker fortsatt frågor om vad det betyder för idrottsrörelsen i praktiken.

Regeringen överlämnade den 17 januari förslag till riksdagen om en ny mervärdesskattelag där det föreslås att internmomsen för föreningslivet anpassas till EU:s mervärdesskattedirektiv. Det innebär att de svenska reglerna inte tillämpas snävare än vad direktivet tillåter – vilket är fallet idag.

− Vi har under lång tid arbetat för en förändring av lagstiftningen. Internmoms för civilsamhället är en byråkratiskt och befängd konstruktion. Att internmomsen slopas är en av de viktigaste frågorna för idrottsrörelsen. Vi behöver fler ledare och fler barn i vår verksamhet. Alla resurser som kan gå till verksamhet ska gå dit och inte försvinna i administration och onödiga avgifter, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Riksidrottsförbundet och andra civilsamhällesorganisationer har under lång tid drivit frågan om att avskaffa internmoms för ideella organisationer. Det är vanligt att organisationer inom civilsamhället i juridisk mening består av flera enskilda juridiska personer som tillsammans utgör organisationen. Inom organisationen sker naturligt ekonomiska transaktioner mellan de olika juridiska personerna för att minska onödig administration.

Om till exempel ett specialidrottsförbund stöttar en idrottsförening med någon form av tjänst, som IT-stöd eller rådgivning kring svåra frågor, så finns det en överhängande risk att dessa tjänster ska redovisas med moms, så kallad internmoms. Detta gäller även om organisationerna normalt sett inte bedriver momspliktig verksamhet, och även om man inte tar betalt för tjänsten.

− Jag är glad att regeringen har tagit vid där den förra regeringen slutade och visat förståelse för de problem som lagstiftningen orsakat för idrottsrörelsen och civilsamhället. Att det nu kommer förslag på området är ett steg i rätt riktning, men några avgörande frågetecken återstår gällande tillämpningen. Kommer internmomsen slopas helt eller återstå på vissa områden? Jag är försiktigt positiv till propositionen och har förståelse för den balansgång politiken står inför mellan att följa det folkliga stödet och samtidigt inte bryta mot EU:s direktiv. Samtidigt ser jag inte att frågan är löst för civilsamhällets del. Vi har fortfarande ett behov av att man som riksorganisation ska kunna stötta sina medlemsförbund och föreningar och där ges det inte mycket utrymme även i det nya förslaget. Jag vill se förslaget omsatt till verklighet innan jag applåderar allt för högt, säger Björn Eriksson.

Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna

Följ Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna