Oroande lite miljöpolitik i årets Almedalen

De stora politiska partiernas ambitioner kring klimat och miljö är allt för låga. Det är Naturskyddsföreningens analys efter att samtliga partier talat i Almedalen i år. Trots pågående klimat- och naturkris presenterade partiledarna för Sveriges största partier få konkreta lösningar. Samtidigt uppger tre av fyra väljare att det är viktigt att det parti de kommer att rösta på för en politik i linje med klimatmålen.

– Den svenska politiken visar en häpnadsväckande brist på ansvarstagande i en tid när snabba och konkreta åtgärder är avgörande för att kunna bromsa och hantera klimat- och naturkrisen. Det är djupt oroande att de stora partierna inte presenterar fler konkreta lösningar, säger Johanna Sandahl, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Under Almedalsveckan har alla partier haft möjlighet att berätta vad de prioriterar inför valet i höst. I talen lyftes få konkreta åtgärder för att motverka klimat- eller naturkrisen. Tvärtom föreslår flera partier i stället åtgärder som ytterligare eldar på klimatkrisen, som sänkt skatt på drivmedel, försvagningar i reduktionsplikten och sänkt energiskatt.

När det gäller naturkrisen och förlusten av den biologiska mångfalden var de stora partiernas ambitioner försvinnande små.

De stora partiernas prioriteringar stämmer dåligt med vad svenska folket anser är viktigt inför valet. Enligt en färsk Sifo-undersökning är det för tre av fyra (72 procent) viktigt att det parti de kommer att rösta på för en politik som gör att Sverige når klimatmålen​. Sifo-undersökningen visar också att nio av tio (86 procent) anser att det är viktigt att regeringen för en politik som bevarar naturen och den biologiska mångfalden. Detta gäller oavsett vilket parti man sympatiserar med. ​

– Att de stora partierna inte valde att lyfta de stora utmaningarna länkade till naturkrisen är allvarligt och mycket oroande, också med tanke på att svenska folket efterfrågar detta. De miljöpolitiska ambitionerna måste höjas rejält och partierna måste samarbeta om vi ska ha en chans att en kraftfull, långsiktig omställning som säkerställer att våra barns framtid, säger Karin Lexén.

Innehållet i talen stämmer väl överens med Naturskyddsföreningens nyligen publicerade granskningar av partiernas miljöpolitik. Du hittar granskningarna här: Kastvindar i miljöpolitiken samt Sänkta ambitioner i miljöpolitiken.

Naturskyddsföreningen analyserade och kommenterade samtliga partiers tal i Almedalen live. Du kan se filmerna från livesändningarna här.

Socialdemokraterna ägnade en mycket liten del av sitt tal åt klimat- och miljökrisen. Magdalena Andersson lyfte klimatomställningen som en av tre prioriteringar, men presenterade få konkreta förslag på lösningar.

Moderaternas tal var helt tomt på ambitioner för klimat och miljö. Ulf Kristerson lade mycket tid å det han uppfattar som de stora hoten, men inget om klimat- eller naturkris.

Vänsterpartiet lyfte nästan ingenting om klimat- och miljöpolitiken. Nooshi Dagdostar lyfte förslaget om ett stort investeringsprogram, men talade om klimat och miljö mycket kort och alldeles i slutet av talet.

Kristdemokraterna nämnde inte uttryckligen klimat eller miljö, men ägnade en stor del av talet åt att prata om höjda priser på el, drivmedel och mat. Ebba Busch gav inga svar på hur klimatomställningen ska gå till.

Liberalerna lyfte i princip ingenting om klimat- eller naturkrisen. Johan Pehrson nämnde den gröna omställningen, men talade inget om några konkreta lösningar.

Sverigedemokraterna nämnde varken klimat- eller naturkrisen i sitt tal. Jimmie Åkesson nämnde dock energipolitiken och bränslepriserna, men utifrån att det skulle vara ett samhällsproblem. Han presenterade inga konkreta lösningar.

Centerpartiet ägnade en betydande del av sitt tal på miljöfrågor. Annie Lööf målade både upp en positiv vision om ett grönare Sverige efter omställningen och nämnde flera konkreta förslag, kopplat till klimatbåde på nationell och internationell nivå.

Miljöpartiets tal var visionärt med starkt fokus på miljöfrågor, både på klimatkrisen och andra miljöfrågor. Per Bolund nämnde också många konkretaförslag på vad Miljöpartiet vill genomföra under nästa mandatperiod.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes av Kantar Sifo på uppdrag av Naturskyddsföreningen 16–19 maj 2022. Frågorna som ställdes var:

Hur viktigt är det för dig att det parti som du kommer rösta på i nästa riksdagsval för en politik som gör att Sverige når klimatmålen?

Hur viktigt är det för dig att regeringen för en politik som bevarar naturen och den biologiska mångfalden?

Svarande i webbaserad enkät: 1 054

Målgrupp: Allmänheten, 18–79 år

Granskning: Stort gap mellan EU-parlamentarikernas miljöinsatser11.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningens granskning visar mycket stora skillnader mellan EU-parlamentarikernas engagemang och ambitionsnivå i EU:s miljöpolitik. Sverigedemokraterna får uselt betyg efter att ha röstat nej till nästan alla lagförslag. Moderaterna utmärker sig genom att de särskilt aktivt har motarbetat viktiga miljölagstiftningar i EU-parlamentet. Liberalerna däremot har röstat och agerat bra för miljön. Miljöpartiet och Vänsterpartiet får utmärkt miljöbetyg.

Pressinbjudan: Rovdjurskonferens och pressträff i Järvsö4.4.2024 14:19:23 CEST | Pressmeddelande

För första gången på många år möts jägare, lantbrukare, samer, forskare, miljöorganisationer och politiker på en konferens för att diskutera samexistens mellan människor och rovdjur. Välkommen på pressträff i Järvsö den 11 april kl 09.30 samt att bevaka rovdjurskonferensen på plats eller digitalt torsdag till lördag den 11–13 april. Konferensen arrangeras av Naturskyddsföreningen och WWF samt Ljusdals Naturskyddsförening och Naturskyddsföreningen Gävleborg.