Oron för höga elpriser drabbar även föreningslivet

Idrottsförbund och föreningar som själva driver anläggningar och idrottsytor är oroliga för högre elpriser. Utan stöd eller hjälp att hålla priserna nere riskerar de tvingas stänga och barn, ungdomar och vuxna stå utan idrottshall.

Foto Bildbyrån - EJ FRI ATT ANVÄNDA

− Jag förutsätter att politiken över partigränserna också efter valet både på riks- och kommunal nivå införlivar föreningslivet i de åtgärder som nu diskuteras och även ser över hur föreningslivet kan stöttas för att klara ekonomin så verksamheten kan fortsätta även när nu dagar och nätter blir allt kallare och säsongen för inomhusidrotterna i ishallar, tennishallar och gympahallar är som mest intensiv, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

De allra flesta idrottsföreningar bedriver sin verksamhet i eller på kommunens idrottshallar och ytor. Dessa driftas då oftast av kommunen.

− Även i de fall kommunen driftar anläggningen vill jag höja ett varningens finger för kortsiktiga beslut såsom att höja föreningarnas hyror. Vi har precis klivit ut ur en pandemi där revorna fortsatt är tydliga. Idrottsföreningarna behöver få hjälp och stöd av kommunerna och inte att ekonomi slår undan benen för engagemang och det ideella arbete som verkligen gör skillnad för barn och unga.

Foto Bildbyrån - EJ FRI ATT ANVÄNDA

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 70 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt.