Ortodoxa samtalsdagar i Norrköping

Svenska kyrkans samtalsdagar med de ortodoxa och österländska kyrkorna i Sverige kommer i år att genomföras 9–10 oktober i samarbete med Norrköpings pastorat (S:t Johannes kyrka) samt ortodoxa kyrkor i Norrköping.

Biskop Martin Modéus och stiftsdirektor Pether Nordin.

Samtalsdagarna har skett årligen sedan 1992 och är del i en pågående dialog mellan Svenska kyrkan och ortodoxa kyrkor i Sverige.

I år är temat ”Att leva i sitt dop” och de två huvudtalarna är biskopen i Linköpings stift, Martin Modéus och munken Charbel Rizk från Korsets kloster. Korsets kloster är ett kloster i syrisk-ortodox tradition som ligger norr om Norrköping.

– Det är av mycket stort värde att vi möts över samfundsgränserna, inte minst i dessa dagar. Vi har mycket att lära av varandra och många gemensamma frågor både att glädjas över och att brottas med, säger Martin Modéus.

Fredagens kvällsandakt firas i syrisk-ortodox tradition i S:t Gabriels kyrka och lördagen inleds med en morgonbön i svenskkyrklig tradition i S:t Johannes kyrka. Under lördagens förmiddag kommer studiebesök ske i olika kyrkor i Norrköping.

I pandemins spår kommer samtalsdagarna i huvudsak att genomföras digitalt. Ett begränsat antal av de som är verksamma och ansvariga för det kyrkliga livet i Norrköping kan delta fysiskt med anpassat avstånd och andra åtgärder som ska förhindra smittspridning. Men övriga deltagare kommer att delta via länk där seminarier och samtal under fredagen kommer att streamas via internet.

Maria Bard
Diakon, projektledare Diakonicentrum
maria.bard@svenskakyrkan.se
Telefon 011-24 10 50, 0767-62 71 99

Fredrik Lidé
Ärkebiskopens kaplan
fredrik.lide@svenskakyrkan.se
Telefon 018-16 94 23, 070-342 67 27

Biskop Martin Modéus och stiftsdirektor Pether Nordin.