OS-guldcoach till Lag Hasselborg

Lag Hasselborg satsar vidare i ännu en OS-cykel och denna gång tillsammans med nya coachen Kristian Lindström, tidigare coach för Skottlands curlingdamer som vann guldet vid OS i Peking, där lag Hasselborg tog hem bronset. Lindström har sedan tidigare ett VM-guld, ett VM-silver och två EM-guld på herrsidan som spelare i lag Edin.
Arkivbild från EM 2014 där Kristian Lindström, till höger, ingick som spelare i lag Edin.

– Vi är taggade på att få hem Kristian till Sverige, säger Anna Hasselborg. Det känns som en fantastisk möjlighet för oss att få arbeta med en tränare på hemmaplan i Sverige. Kristian har samlat på sig mängder av erfarenhet och stor framgång under sina år som ledare för Skottland. Vi vet att han kommer att bidra mycket för att förbereda oss inför säsongens stora tävlingar, fortsätter Hasselborg.

Lag Hasselborg, som består av Anna Hasselborg, Sara McManus, Agnes Knochenhauer,  Sofia Mabergs och Johanna Heldin, har tidigare haft kanadensaren Wayne Middaugh som coach. Tillsammans har de vunnit sju Grand Slam-titlar, tre EM-medaljer, två VM-medaljer och nu senast ett OS-brons.

Till skillnad från många andra sporter är det laget själva som rekryterar sin coach och inte tvärtom.

– Under pandemin och de långa tävlingsuppehåll som varit har vi också insett hur mycket vi saknat att ha en tränare på nära håll som kan vara mer delaktig i laget i både träning och tävling, säger Agnes Knochenhauer.

Med stöd av SOK och Svenska Curlingförbundet har lag Hasselborg fått möjlighet att erbjuda Lindström jobbet som coach.

– Efter tre år i Skottland som coach för damlandslaget kände jag att det var rätt tidpunkt för mig att flytta hem till Sverige igen. Säsongen 2021-2022 var väldigt framgångsrik för oss med EM- och OS-guld men jag hade inte motivationen att påbörja ännu en OS-cykel i Skottland. Och det här var en chans jag inte kunde tacka nej till till. Att få möjligheten att jobba med team Hasselborg, ett av världens bästa lag, var en chans jag inte kunde tacka nej till, säger Kristian.

Tidigare i augusti tillkännagav lagets trea Sara McManus på sin Instagram att hon väntar sitt första barn i december.

– Det har kommit frågor hur det här påverkar vår satsning vilket känns lite märkligt. För oss är det världens mest naturliga sak. Vi är alla mitt i livet och bildar våra familjer. Det enda som är annorlunda är att vi är yrkesverksamma som elitidrottare. Genom en anställningslösning hos förbundet finns en ekonomisk trygghet med möjlighet till föräldrapenning, säger laget i ett gemensamt uttalande.

Johanna Heldin kliver in i laget som ordinarie spelare

Johanna Heldin, som varit lagets reserv vid flera stora mästerskap, kliver in som ordinarie spelare när Sara är föräldraledig.

– Det var en självklar och given lösning. Johanna har kompletterat oss under många år som reserv. Hon är en grym curlingspelare och har samma inställning i sin satsning som oss andra, säger Anna Hasselborg.

Dubbla mästerskap till Sverige

Den kommande säsongen blir något extra för Svensk Curling med både EM och VM på hemmaplan.

–  Sedan tidigare var det klart att vi skulle arrangera VM för första gången sedan 2004. När Ryssland fråntogs sitt arrangemang kom frågan om att arrangera även EM till oss. Östersunds kommun och Östersunds Curlingklubb ställde sig snabbt positiva till att ta över arrangemanget av EM och i somras kunde vi tillsammans signera kontraktet, säger förbundschef Stefan Lund.

På herrsidan är det klart att lag Edin representerar Sverige vid EM. För lag Hasselborg blir det en kamp mot klubbkompisarna i lag Wranå om EM-platsen. EM-kvalet avgörs i Jönköping 15-18 september där lagen möts i en matchserie på sju matcher.

• EM-kval damer, Jönköping 15-18 september 2022
  • EM damer och herrar, Östersund 19-26 november 2022