OS-kval och EM i Brottning

Sverige skickar en stark trupp till OS-kvalet i mars med den trefaldige olympiern Sofia Mattsson i spetsen. En månad senare är det dags för EM och förhoppningvis får vi se våra OS-klara brottare; Alex Kessidis och Henna Johansson slåss om medaljerna. Nedan följer datum och hålltider för mästerskapen.

18-21 mars, Europeiska OS-kvalet, Budapest, Ungern

Två OS-platser finns i potten vilket innebär att man måste ta sig till final för att kvala in till Tokyo.

Damernas kval avgörs den 19 mars. 11:00 - kval till kvartsfinal. !18:00 - Semifinaler, vid svensk vinst i semifinalen så har Sverige fått en kvotplats till OS). Truppen: Jonna Malmgren 50 kg, Sofia Mattsson 53 kg, Johanna Lindborg 57 kg

Herrarnas kval avgörs den 20 mars. 11:00 - kval till kvartsfinal. !18:00 - Semifinaler, vid svensk vinst i semifinalen så har Sverige fått en kvotplats till OS).Truppen: Ardit Fazljija 60 kg, Daniel Soini 67 kg, Zakarias Berg 87 kg, Pontus Lund 97 kg

Finaler och bronsmatcher avgörs den 20 mars för damerna och den 21 mars för herrarna men dessa har ingen påverkan på kvotplatserna.

21-25 april EM i Warszawa, Polen

Truppen till EM är ännu inte uttagen men våra OS-klara brottare: Alex Kessidis och Henna Johansson har EM som en del i deras OS-planering.

Tävlingsupplägget ser ut som följande varje dag: 11.30-15.30: kvalomgångar fram till kvartsfinal. Samt återkval för att nå en bronsmatch. 16.45-17.45: Semifinaler. 18.00-21.00: Final och Bronsmatcher

21 april, Damer: kval till semifinaler: 50-55-59-68-76kg

22 april, Damer: återkval, final och bronsmatcher: 50-55-59-68-76kg. Damer: kval till semifinaler: 53-57-62-65-72kg

23 april, Damer: återkval, final och bronsmatcher 50-55-59-68-76kg. Herrar, kval till semifinaler: 55-63-77-87-130kg

24 april,Herrar, återkval, final och bronsmatcher 55-63-77-87-130kg. Herrar: kval till semifinaler: 60-67-72-82-97kg

25 april, Herrar, återkval, final och bronsmatcher: 60-67-72-82-97kg

6-9 maj, OS-kval ”Last chance”, Sofia, Bulgarien

Hela världen gör upp om de sista två OS-platserna. En finalplats krävs för att få en OS-plats till Sverige. Damerna brottas om OS-platserna den 7 maj.Start: 11:00 kval till kvartsfinal. Semifinaler: 19:00

Herrarna brottas om OS-platserna den 8 maj.Start: 11:00 kval till kvartsfinal. Semifinaler: 19:00 Ingen brottare är ännu inte uttagen till OS-kvalet.