OS-medaljör till Brynäs IF — Lara Stalder skriver tvåårskontrakt

Lara Stalder är klar för Brynäs IF. Poängsprutan har skrivit på för två år. — Det ska bli spännande att bli en del av Brynäs, säger 24-åringen.

Lara Stalder kom till Sverige och SDHL inför säsongen 2017/18.

Sedan dess har hon spelat 54 grundseriematcher — och gjort 55 mål.

Mer än ett mål i snitt per match, alltså.

Nu har hon skrivit på ett tvåårskontrakt med Brynäs IF.

— Det är en riktigt bra spelare vi får hit, igen. Lara är i toppen av Europa. Hon är fruktansvärt bra både på och utanför isen. Det känns riktigt roligt att vi kan knyta ytterligare en toppspelare av den här kalibern till oss i Brynäs IF, säger sportdirektör Andreas Dackell.

Men det är inte bara mål Stalder gör. Totalt har hon 99 poäng på de 54 matcherna och i slutspel har hon gjort ytterligare sju (4+3) poäng på nio matcher.

— Vårt mål är att inte ha för många importer och att de som vi har verkligen ska vara spetsspelare och göra skillnad. De som kommer hit ska gå i bräschen, hjälpa våra unga svenska tjejer att bli bättre varje dag och visa vad som krävs för att bli så duktiga som de är i dagsläget, säger ”Dacke”.

Stalder är 24 år och kommer från Luzern i Schweiz. Som 19-åring lämnade hon hemlandet för USA och collegehockey på University of Minnesota-Duluth. På meritlistan finns ett schweiziskt mästerskap, två SM-silver och inte minst ett brons från OS i ryska Sotji 2014.

— Jag fick chansen att spela collegehockey och det var superkul. Jag utvecklades mycket som både spelare och person då. Sen hörde jag om ligan i Sverige och vill testa på att komma hit. Och nu vill jag fortsätta spela här, säger Stalder.

Varför valde du att komma till Brynäs?

— Efter två år i Linköping ville jag testa något nytt. Brynäs hörde av sig och när jag frågade runt fick jag höra mycket bra om klubben. Hur de ville omstrukturera och starta upp på nytt. Det ska bli spännande att bli en del av Brynäs och jag tror verkligen att vi kan uppnå något med det här laget.

Under sin tid på Minnesota-Duluth spelade hon bland annat med ett annat av våra nyförvärv i Michela Cava — förra säsongens poängligavinnare i SDHL. Och nu återförenas duon alltså i Brynäs.

— Vi spelade faktiskt i samma kedja där borta. Så det är kul att vi hamnar på samma ställe nu. Hon är en grym spelare och vi hittar varandra bra på isen.

För två år sedan var Stalder den spelare som gjorde flest mål i SDHL. Förra säsongen blev delvis spolierad av skador men på 18 matcher hann hon ändå med 16 mål och 28 poäng. Med det näst bäst poängsnitt i hela ligan.

— Det var lite upp och ned med skador under säsongen, men jag kom tillbaka och det blev en rolig säsong. När man är skadad inser man hur mycket man älskar att spela och man saknar det verkligen när man får stå vid sidan av, säger Stalder och fortsätter:

— Men nu har vi koll på det där och lägger det bakom oss. Jag är riktigt taggad på att komma till Brynäs. Jag ska njuta av att spela hockey och försöka spela så bra jag bara kan. Jag ska inte sätta för stor press på mig själv utan ta det dag till dag och bara älska hockey. Då brukar det gå bra.

Monitor ERP System ny arenapartner till Brynäs IF – skriver femårsavtal20.9.2019 10:08:10 CESTPressmeddelande