Osäkert börsår gynnade fonder under 2019

Trots uppgång på börsen under 2019 slog nettoinsättningar i fonder rekord under året. Anledningen var troligtvis en osäker aktiemarknad vilket gjorde att svenskar valde fonder i växande utsträckning. Det säger GUSTAV SJÖHOLM, sparekonom på Fondbolagens förening till EFN Ekonomikanalen.
Gustav Sjöholm, sparekonom Fondbolagens förening. Foto: EFN Ekonomikanalen. Bilden får användas fritt i detta sammanhang.

Fjolåret var ett rekordår för fonder, det bästa de senaste fem åren och tredje bästa fondåret totalt sett i Sverige.

Bland aktiefonder går det allt bättre för globalfonder medan Sverigefonder får stå tillbaka. Sjöholm tror att globaliseringen och en ökande kännedom om utländska bolag är en av anledningarna. Samtidigt tror han att riskspridningen gynnat globalfonder eftersom risken sprids över flera marknader. Det senaste decenniet har även inneburit en trend för indexfonder där andelen ökat från 6 till 18,2 procent under 2019. För sparare poängterar Sjöholm om vikten av diversifiering och geografisk spridning i beslut om fondinvesteringar.

För spaningar inför 2020 ser Sjöholm att trenden med en ökande andel investeringar i globala aktiefonder troligtvis kommer att hålla i sig. Vissa tillväxtmarknader och även eventuellt Europa kommer göra en ”comeback” fortsätter han.