Osäkert pandemiläge får handlarnas framtidstro att falla

Efter flera månader med positiva tongångar i handeln faller framtidsförväntningarna i december månads Handelsbarometer. Fortsatt ser handlarna ljust på framtiden, men ovissheten kring coronaläget hänger som ett orosmoln över branschen.

Framtidsindikatorn för butikshandeln i december visar en minskning med 5,2 enheter till index 101,1. Minskningen innebär ett trendbrott, då de senaste månaderna präglats av en ökning av framtidstron.

Men alltjämt befinner sig butikernas framtidstro över den neutrala nivån på 100. Minskningen sker på grund av fallande försäljningsutsikter, minskad förväntan om lönsamhet samt avtagande förväntningar på antalet anställda.

- Vi befinner oss mitt i den så viktiga julhandeln och för många företag är perioden avgörande för att få verksamheten att gå runt efter en tuff tid bakom oss. Osäkerheten kring pandemin och nya restriktioner hänger givetvis som ett orosmoln över branschen, säger Svensk Handels vd, Karin Johansson.

Fortsatt stor framtidstro i e-handeln

E-handlarnas framtidstro befinner sig fortsatt på höga nivåer även om Framtidsindikatorn minskar med 0,6 enheter till 115,2, jämfört med föregående år. Enligt Svensk Handels julrapport väntas varannan konsument köpa majoriteten av sina julklappar på nätet.

- Trots att e-handeln gick rekordstarkt förra julen talar allt för att försäljningen via nätet kommer att fortsätta att växa. Pandemin har förändrat våra köpbeteenden i grunden, säger Karin Johansson.

”Handlarna tar ett stort ansvar”

I butikshandeln är tappet störst inom sällanköpshandeln som faller tillbaka med 6,8 enheter till 102,0, vilket ändå är förhållandevis starka siffror.

- Handlarna har precis som övriga samhället tvingats lära sig leva med pandemin och vi vet att handeln fortsatt tar ett stort ansvar för att skapa en trygg julhandel. Min uppmaning till alla kunder är att planera sina inköp och visa hänsyn när de sista julklapparna ska inhandlas, avslutar Karin Johansson.

Svensk Handels Framtidsindikator sammanfattar handlarnas tro på framtida försäljning, anställningsvilja och lönsamhet de kommande tre månaderna. Ett värde på 100 indikerar en neutral nivå. Indikatorvärdena baseras på handlarnas förväntningar jämfört med samma period föregående år.

December 2021: Trots årets högsta omsättning nådde e-handeln inte upp till 2020 års decembersiffra18.1.2022 06:00:00 CET | Pressmeddelande

Svensk Handels E-handelsindikator visar att e-handeln i december 2021 fortsatte att växa jämfört med månaden innan, vilket innebar att e-handeln i december svarade för årets allra högsta omsättning. Jämfört med december 2020 var dock omsättningen 24 procent lägre, mycket beroende på mildare restriktioner 2021. Vidare fortsätter e-handeln från utlandet växa något snabbare än den inhemska.

Svenska och norska coronaregler slår hårt mot en redan drabbad gränshandel5.1.2022 06:00:00 CET | Pressmeddelande

2019 spenderade norska besökare 27,9 miljarder kronor i den svenska detaljhandeln och bidrog till att skapa 7200 arbetstillfällen i Sverige. Men pandemin medförde att dessa siffror i princip eliminerades. I takt med att samhället öppnades upp vädrade gränshandeln morgonluft, men nya restriktioner slår nu stenhårt mot den handel som betyder så mycket för orterna utmed gränsen mot Norge.

Stark tillväxt till trots - e-handeln rådde inte på fjolårets rekordstarka novembersiffra21.12.2021 06:00:00 CET | Pressmeddelande

I november i år växte e-handeln i Sverige med 24 procent jämfört med oktober och nådde därmed årets högsta omsättning en enskild månad. Trots det visar Svensk Handels E-handelsindikator att försäljningen i november var 25 procent lägre än samma månad föregående år. Fjolårets uppmaningar att inte besöka butiker och att göra julklappsinköpen på nätet lyfte då e-handeln till rekordhöga nivåer.