Linköpings domkyrkopastorat

Östergötlands enda vandringskyrka fyller 40 år

Den 20 oktober 1978 återinvigdes Vidingsjö kyrka av biskop Ragnar Askmark efter att ha flyttats till Vidingsjö från Vadstena via Berga. Därför firar vi 40-årsjubileum söndagen den 21 oktober med föreläsning av Björn Frennesson fil.dr. och präst, mässa med härlig musik, mat och underhållning m.m.

-          Vidingsjö kyrka har en spännande bakgrund. Den har funnits på flera ställen för att till slut förankras i Vidingsjö kyrkby, berättar Roger Fremred, församlingsherde i Berga församling. Det är många människor som har Vidingsjö kyrka som sin kyrka. Här deltar man i gudstjänster, dop och begravningar. Hit kommer man och sjunger in julen eller tänder ett ljus under allhelgonatiden. Vidingsjö kyrka är en av de kyrkor i Linköping som är öppen varje dag, måndag till söndag. Detta har gjorts möjligt genom ett ideellt engagemang. För många är det viktigt att ha en bestämd plats att få samla ihop sina tankar och söka Guds närvaro en liten stund och den öppna dörren i Vidingsjö kyrka bidrar till det. Vi har mycket att vara glada över, fortsätter Roger. Och nu ska vi passa på att fira så mycket som det går.

Under 1960-talet konstruerades ett antal vandringskyrkor, vilka med lätthet skulle kunna byggas upp och tas ned allt efter behov. Vidingsjö kyrka är en av dessa vandringskyrkor som uppfördes 1966 vid en utställning i Vadstena (Fri-stad-66). Efter utställningen flyttades kyrkan till stadsdelen Berga i Linköping, där den stod fram till 1978 då den ersattes av en permanent kyrka. Flytten gick då vidare till Vidingsjö som är en annan del inom Berga församling. Den 20 oktober 1978 återinvigdes Vidingsjö kyrka av biskop Ragnar Askmark.

Till skillnad från många andra stadsdelskyrkor ligger Vidingsjö kyrka, som nu är ett permanent inslag, inte i stadskärnan eller vid ett köpcentrum utan mitt inne i ett villaområde. Den ligger naturskönt vid en gammal gård med en bäck och många fruktträd. I trädgården finns en meditationsstig med tolv platser som bygger på biskop emeritus Martin Lönnebos frälsarkrans.

Läs mer om Vidingsjö kyrka

Kyrkan är uppförd i träsektioner och har ett mittskepp med branta sadeltak och sidoskepp med flacka tak och ett entréparti med framskjutande väggpartier. Över entréparti finns ett glasat gavelröste, som ger ljus i kyrkorummet. 2006 byggde man till en sakristia, samtalsrum och administrativa utrymmen, efter ritningar av arkitekt Miklos Hargitai jr. Över altarskåpet tillkom hösten 2010 ett korfönster med ett rött kors och blå bakgrund, utformat och tillverkat av glaskonstnär Winfried Baier. Dopfunten är tillverkad av Gotlandsbyggen AB, 1981. På dopfunten finns Vidingsjö kyrkas emblem i form av en duva. Dopskålen har inskriptionen "Jag är med er alla dagar". Duvan och dopskålen är tillverkade i mässing av silversmed Nils Nisbel.

På väggen bakom det fristående altaret finns ett altarskåp utfört 1989 av Erland Forsberg, Mölnlycke, med ikoner i såväl mittparti som dörrar. I centrum framställs Kristus som världshärskare, på vänstra sidan ses "Födelsen" samt "Intåget i Jerusalem" och på högra sidan "Korsfästelsen" samt "Uppståndelsen". Ovanför ingången hänger en vävnad med livets träd utförd av Inga Johansson vid Licium och ursprungligen tänkt som altarbrun. Den skänktes av SAAB 1967.

Framme till höger i kyrkan finns en träskulptur med Maria och Jesusbarnet. Den är tillverkad i början av 2000-talet av Eva Spångberg. Fundamentet som Maria står på är tillverkat av Alf Johansson.

Nattvardssilvrets kalk, paten, vinkanna och oblatask är formgivet 1964 av Lars Fleming, Borgila. Det skänktes av Majeldens kyrkliga arbetskrets 1966. Ett ciborium, oblatask för "välsignade" oblater, i silver tillkom 1996, utfört av silversmeden Nils Nisbel. År 2011 begicks ett inbrott i kyrkan då hela silverservisen stals. Den nya servisen är en kopia av den ursprungliga och är även den utförd av Borgila.

Väster om kyrkan står en klockstapel som är en öppen klockbockskonstruktion. I stapeln hänger en skeppsklocka deponerad av Sjöfartsverket och ursprungligen använd på ett fyrskepp. Församlingsgården består av två gamla trähus, som år 1992 byggdes till med fler och större lokaler. Det grå huset, Vidingsjö Frälsegård är från 1700-talet och inrymmer en sockenstuga, bibliotek och kontor. Det röda timmerhuset från 1800-talets början var arbetarbostad till Frälse gården och där finns idag barn- och ungdomsloft samt kontor.

I det röda husets potatiskällare inredde man, i samband med tillbyggnaden år 1992, en "krypta" som används till andakter, sinnesro­ gudstjänster och enskild bön. Altaret i kryptan gjordes av Helge Dahlberg. Virket är återanvänt trä från det röda husets vägg och altarskivan är av kalksten från Borghamn. Altartavlan är en träplanka där Eva Spångberg har ristat in bilden av Jesus, som sträcker den ena handen mot himlen och den andra mot jordens människor. På altaret finns även en träfigur "Jesus med barnen", som är tillverkad av träsnidare Håkan Jansson, Kanevads träsnideri G:a Linköping.

För mer information kontakta gärna:
Roger Fremred
Församlingsherde
roger.fremred@svenskakyrkan.se

Maria Pauser Andersnäs
Kommunikatör
maria.pauser@svenskakyrkan.se

Linköpings domkyrkopastorat
Ågatan 40
58002 Linköping

Linköpings domkyrkopastorat består av åtta församlingar i Linköping. Vår grundläggande uppgift är att bedriva gudstjänst, diakoni, mission och undervisning. Pastoratet har 12 kyrkor och en rad andra byggnader, bland annat församlingshem och begravningskapell.
Svenska kyrkan är huvudman för begravningsverksamheten i Linköpings kommun. Linköpings domkyrkopastorat ansvarar för Centrala griftegårdarna, Lilla Aska griftegård och Landeryds kyrkogård.
Nästan 60 % av invånarna i våra församlingar är medlemmar i Svenska kyrkan.

Följ Linköpings domkyrkopastorat

Senaste pressmeddelandena från Linköpings domkyrkopastorat

Kulturarvsdagen den 8 september4.9.2018 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Svenska kyrkan vårdar ett levande kulturarv i form av våra kyrkobyggnader och griftegårdar. Här möts människor och får ta del av historia och kultur. På lördagen den 8 september är Svenska kyrkan i Linköping en del av Kulturarvsdagen, som arrangeras i hela Sverige. Vi bjuder in till program i Domkyrkan, Slotts- och domkyrkomuseet, S:t Lars kyrka och på centrala griftegårdarna. Det blir guidade vandringar, musik, historiska visningar, Frälsarkransvandring, skapande för barn och visningar av den gamla kyrkan under S:t Lars. Fullständigt program finns på svenskakyrkan.se/linkoping/kulturarvsdagen Välkomna att dela kulturarvet med oss!

Lär känna Johan Krouthén och andra linköpingspersonligheter på Centrala griftegårdarna17.5.2018 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Genom att scanna QR-koder kan nu besökaren få en egen guidad vandring bland gravar av särskilt intresse samt utvalda kulturgravar på gamla delen av de Centrala griftegårdarna i Linköping. Bland annat kan man höra om kungamakaren Carl-Otto Mörner och konstnären Johan Krouthén. Detta är den första slingan på Linköpings griftegårdar där vi får lära känna olika personer som varit av betydelse för Linköping och dess historia och tanken är att det ska bli fler. QR-koden fungerar som en streckkod som går att läsa av med en smartphone eller läsplatta. Genom att läsa av koden får besökaren lyssna på berättelser om kända personer som ligger begravda på den gamla delen av griftegården och ta del av deras livsöden - Inom Linköpings griftegårdar har vi sedan länge en vana att arbeta med kulturarvet, säger griftegårdschef Gunnar Forsberg. Här finns många intressanta personer begravda och med den här typen av självguidande vandringar tror vi griftegården kan bli mer levande. Kulturgrav innebär att gr