Östersjödagen uppmärksammas på Skansen – med kollektivt dopp i havet

Den 27 augusti firas Östersjödagen på Baltic Sea Science Center på Skansen tillsammans med Stockholm Vatten och Avfall. Under dagen erbjuds guidade visningar på Skansens Baltic Sea Science Center samt visning av vattnets kretslopp i ett sex meter högt konstverk kallad Vattenloopen. Samtliga visningar sker i små grupper. Dagen avslutas med #doppet – ett gemensamt bad i Östersjön kl. 18:00, som förevigas digitalt.

Exteriör.

Skansen och Stockholm Vatten och Avfall samarbetar med att förmedla kunskap om Östersjön, dess utmaningar och om hur alla kan vara med och påverka så att Östersjön ska bli ett friskare hav. Den 27 augusti firas Östersjödagen tillsammans för att uppmärksamma vårt unika hav.I Skansens östersjöhus Baltic Sea Science Center ges extrainsatta öppna visningar kl. 10-15. Kom ner under ytan och se det unika djur- och växtliv som lever i vårt gemensamma hav och lär mer om de miljöutmaningar som hotar Östersjön.

- Vi är glada och stolta över att varje dag kunna visa och berätta om Östersjön hos oss på Baltic Sea Science Center. Förhoppningsvis kan vårt viktiga arbete tillsammans med dagar som Östersjödagen skapa ringar på vattnet och få ännu fler att engagera sig i Östersjöns mående, säger Skansens vd John Brattmyhr.

Utanför Baltic Sea Science Center har Vattenloopen, en stor skulptur över vattnets kretslopp designad av Guringo Designstudio, byggts upp. Följ vattnets snirklande väg genom Stockholm, upp bland molnen, genom rör, in i hemmen och ut i Östersjön och se hur vi tar vara på vattnet i vår del av det stora kretsloppet. Klockan 10:00-15:00 är Stockholm Vatten och Avfall på plats och berättar mer.

- Alla tänker kanske inte på att vi är med och påverkar hur Östersjön mår. Det vi spolar ner i avloppet hamnar efter att det passerat avloppsreningsverket Östersjön. Trots det spolar stockholmarna ner stora mängder skräp och giftiga ämnen i sina avlopp. Vi vill tillsammans med Skansen höja kunskapen om att vi alla kan hjälpas åt för att förbättra tillståndet i Östersjön, säger Mårten Frumerie, vd Stockholm Vatten och Avfall.

Skansen deltar i #doppet – gör det du med

Skansen och Stockholm Vatten och Avfall kommer att avsluta dagen med att hoppa i havet för Östersjön klockan 18:00. Alla som vill kan doppa sig för Östersjön och uppmanas då att fota sitt eget dopp och dela det med oss på sociala medier under hashtagen #doppet.

Östersjön på Skansen

Runt Östersjön bor 90 miljoner människor som alla påverkar, och påverkas av, det som händer i havsmiljön. Vårt närmsta hav är helt unikt, varken riktigt salt eller riktigt sött. Här finns ett medeldjup på 55 meter och Östersjöns djupaste punkt, Landsortsdjupet, mäter 459 meter. Det kan jämföras med världshavens medeldjup på 4 000 meter, och den djupaste punkten Marianergraven som är hela 11 000 meter.

Relaterar man Östersjön till världshaven är vårt närmsta hav alltså som en liten plaskdamm i jämförelse. Det betyder också att när vi får stora förändringar i omvärlden, klimatförändringar till exempel, kommer de troligen att märkas först i detta lilla hav. Det är de kärva förutsättningarna för livet i Östersjön. Inte minst därför är det viktigt för oss alla att se till att vi har friska hav.

Skansens östersjöhus Baltic Sea Science Centre invigdes i april 2019 för att ge fler chansen att bekanta sig med Östersjön och vad vi människor kan göra för att havet ska må bra. Huset innehåller akvarier, utställningsytor, filmsal och laboratorium. Byggnaden och verksamheten finansierades med medel från Stiftelsen BalticSea2020 och dess grundare Björn Carlsson.

Östersjödagen

Östersjödagen instiftades av John Nurminens Stiftelse 2019 och firas årligen den sista torsdagen i augusti. Målsättningen med dagen är att få alla att njuta av vårt unika hav och göra konkreta gärningar för dess bästa.

Exteriör.
I bakgrunden rovfiskakvariet.

Skansen möter ett ökat intresse för hus och hem – storsatsar på hantverk under hösten3.9.2021 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Pandemin har skapat ett ökat fokus på hemmet och vad vi omger oss med. Intresset för olika typer av slöjd och hantverk är stort och tilltagande. Det märks även på Skansen där en ökad andel stockholmare besöker parken och hämtar inspiration till egna bygg- och inredningsprojekt. Därför kommer Skansen i höst, med start imorgon den 4 september, att uppmärksamma just hantverk. Under fem helger ges möjlighet att upptäcka historisk hantverkskunskap, byggnadsvård, slöjd, textil- och mathantverk för alla. Det går även att boka in sig på exklusiva kurser och guidade visningar på dessa teman.

Handarbetets Vänner Skola i designsamarbete med Klässbols och Skansenbutiken15.4.2021 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Studerande hämtar inspiration från friluftsmuseet Skansen för att ta fram en limiterad kollektion linnehanddukar. Den 1 maj presenterar Skansenbutiken en ny kollektion med handdukar i hellinne, formgivna av textilstuderande vid HV Skola och tillverkade av Klässbols Linneväveri. Klassen har skapat fyra nya mönsterbilder och vävt de första teknikproverna för hand. Inspiration till motiven har de hittat i Skansens miljö. Hela kollektionen vävs upp hos Klässbols Linneväveri och lanseras hos Skansenbutiken i en första upplaga om 20 exemplar av varje handduk. De studerande går sitt sista år på Högre Textil Hantverksutbildning på HV Skola. Med sina intryck från Skansen som utgångspunkt har klassen tillsammans med Klässbols Linneväveri utforskat uttryck i vävstol, experimenterat med bindningar och tagit fram en unik design där form och funktion står i fokus. – Som studerande har det varit en fantastisk möjlighet att få designa en handduk som vävs upp på ett kvalitetsväveri som Klässbols. Att s

Skansens vd träffade facebookgruppen Rädda Skansen – deras stöd har resulterat i en fotobok15.1.2021 13:39:31 CET | Pressmeddelande

I slutet av mars 2020 blev det känt att Stiftelsen Skansen var nära konkurs. På mindre än 24 timmar slöt trogna Skansenanhängare upp i Facebookgruppen Rädda Skansen och förvandlade kris till gemenskap. Nu har Skansens vd träffat en av administratörerna för att tacka för deras insatser, och fick samtidigt ta emot det första exemplaret av gruppens fotobok.