Östersjödagen uppmärksammas på Skansen – med kollektivt dopp i havet

Den 27 augusti firas Östersjödagen på Baltic Sea Science Center på Skansen tillsammans med Stockholm Vatten och Avfall. Under dagen erbjuds guidade visningar på Skansens Baltic Sea Science Center samt visning av vattnets kretslopp i ett sex meter högt konstverk kallad Vattenloopen. Samtliga visningar sker i små grupper. Dagen avslutas med #doppet – ett gemensamt bad i Östersjön kl. 18:00, som förevigas digitalt.

Exteriör.

Skansen och Stockholm Vatten och Avfall samarbetar med att förmedla kunskap om Östersjön, dess utmaningar och om hur alla kan vara med och påverka så att Östersjön ska bli ett friskare hav. Den 27 augusti firas Östersjödagen tillsammans för att uppmärksamma vårt unika hav.I Skansens östersjöhus Baltic Sea Science Center ges extrainsatta öppna visningar kl. 10-15. Kom ner under ytan och se det unika djur- och växtliv som lever i vårt gemensamma hav och lär mer om de miljöutmaningar som hotar Östersjön.

- Vi är glada och stolta över att varje dag kunna visa och berätta om Östersjön hos oss på Baltic Sea Science Center. Förhoppningsvis kan vårt viktiga arbete tillsammans med dagar som Östersjödagen skapa ringar på vattnet och få ännu fler att engagera sig i Östersjöns mående, säger Skansens vd John Brattmyhr.

Utanför Baltic Sea Science Center har Vattenloopen, en stor skulptur över vattnets kretslopp designad av Guringo Designstudio, byggts upp. Följ vattnets snirklande väg genom Stockholm, upp bland molnen, genom rör, in i hemmen och ut i Östersjön och se hur vi tar vara på vattnet i vår del av det stora kretsloppet. Klockan 10:00-15:00 är Stockholm Vatten och Avfall på plats och berättar mer.

- Alla tänker kanske inte på att vi är med och påverkar hur Östersjön mår. Det vi spolar ner i avloppet hamnar efter att det passerat avloppsreningsverket Östersjön. Trots det spolar stockholmarna ner stora mängder skräp och giftiga ämnen i sina avlopp. Vi vill tillsammans med Skansen höja kunskapen om att vi alla kan hjälpas åt för att förbättra tillståndet i Östersjön, säger Mårten Frumerie, vd Stockholm Vatten och Avfall.

Skansen deltar i #doppet – gör det du med

Skansen och Stockholm Vatten och Avfall kommer att avsluta dagen med att hoppa i havet för Östersjön klockan 18:00. Alla som vill kan doppa sig för Östersjön och uppmanas då att fota sitt eget dopp och dela det med oss på sociala medier under hashtagen #doppet.

Östersjön på Skansen

Runt Östersjön bor 90 miljoner människor som alla påverkar, och påverkas av, det som händer i havsmiljön. Vårt närmsta hav är helt unikt, varken riktigt salt eller riktigt sött. Här finns ett medeldjup på 55 meter och Östersjöns djupaste punkt, Landsortsdjupet, mäter 459 meter. Det kan jämföras med världshavens medeldjup på 4 000 meter, och den djupaste punkten Marianergraven som är hela 11 000 meter.

Relaterar man Östersjön till världshaven är vårt närmsta hav alltså som en liten plaskdamm i jämförelse. Det betyder också att när vi får stora förändringar i omvärlden, klimatförändringar till exempel, kommer de troligen att märkas först i detta lilla hav. Det är de kärva förutsättningarna för livet i Östersjön. Inte minst därför är det viktigt för oss alla att se till att vi har friska hav.

Skansens östersjöhus Baltic Sea Science Centre invigdes i april 2019 för att ge fler chansen att bekanta sig med Östersjön och vad vi människor kan göra för att havet ska må bra. Huset innehåller akvarier, utställningsytor, filmsal och laboratorium. Byggnaden och verksamheten finansierades med medel från Stiftelsen BalticSea2020 och dess grundare Björn Carlsson.

Östersjödagen

Östersjödagen instiftades av John Nurminens Stiftelse 2019 och firas årligen den sista torsdagen i augusti. Målsättningen med dagen är att få alla att njuta av vårt unika hav och göra konkreta gärningar för dess bästa.

Exteriör.
I bakgrunden rovfiskakvariet.

Skansen stänger sina entréer – för första gången på 129 år20.11.2020 08:25:00 CETPressmeddelande

Nästa fredag stänger Skansen entréerna och Jul på Skansen ställs in. Med anledning av statsminister Stefan Löfvens pressträff och tydliga budskap tidigare i veckan, ”Ställ in”, ser Skansen ingen annan möjlighet än att stänga ner verksamheten helt och hållet. Detta för att ta ansvar i enlighet med de nya riktlinjerna där alla personer uppmanas att ta eget ansvar och inte träffa fler än åtta personer, inom familjen.

Nytt samarbete möjliggör för elever att besöka Skansen i höst – Sveriges största utomhusklassrum4.9.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Skansens gedigna skolprogram har länge varit ett uppskattat inslag för Stockholms skolelever. Rundvandringarna i Sveriges största utomhusmuseum ger en unik utbildning i det svenska djur- och kulturarvet. För att elever på ett tryggt sätt under hösten ska kunna ta del av visningarna, och åka till Skansen utan att belasta kollektivtrafiken erbjuder Skansen och EkmanBuss Flexibussitet nu visningar med egen busstransport.