Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

Östersund Basket - Årets Lyft i SBL Dam

Under slutspelet i Svenska Basketligan Dam delar vi ut årets utmärkelser till de spelare, ledare och lag som utmärkt sig extra mycket under säsongen 2021-2022. Idag delar vi ut priset Årets Lyft - som går till Östersund Basket!

Alla utmärkelser i SBL Dam röstas fram av coacher, lagkaptener och mediarepresentanter, och för första gången har även supportrar varit med och lagt sina röster på årets utmärkelser. Fansens röster räknas om till 25% av det sammanlagda röstresultatet, och coacher, lagkaptener och medias röster står för 75% av rösträkningen.

Utmärkelserna Årets Lyft, och Årets Matcharrangemang (delas ej ut 2022), delas ut av Svenska Basketbollförbundet.

Årets Lyft: Östersund Basket

I sin första säsongen i SBL Dam sedan 2016-2017 har nykomlingarna Östersund Basket tagit vara på det mesta av sin återkomst i högsta ligan, och mer därtill. Laget inledde säsongen med åtta vinster på de tio första omgångarna, och befäste sin plats i övre delen av tabellen direkt.

Laget slutade på tredje plats i grundserien, med 18 vinster och 8 förluster. Under säsongen satte man flest trepoängare per match (10.2) av alla lag i SBL Dam, och snittade 77.7 poäng - fjärde mest i ligan.

Under det pågående slutspelet har de fortsatt på den inslagna vägen, genom att vinna kvartsfinalserien mot Visby Ladies, och tvingat fram en femte avgörande semifinal mot Norrköping Dolphins.

Motivering till utmärkelsen:
"Definitionen av ett lyft - årets nykomlingar etablerade sig direkt i toppen av tabellen genom sitt orädda och fartfyllda anfallsspel. Vart resan slutar återstår att se, men succén är redan ett faktum. Årets Lyft i SBL Dam är Östersund Basket!"

Regler för omröstningen
- Coacher, Lagkaptener och Medias röster står för 75%, supportrarnas röster för 25% av den totala rösträkningen.
- Ingen får rösta på någon ur sin egen organisation (om man är coach eller lagkapten). Då stryks rösten.
- Obligatorisk röstning för coach och lagkapten. Om coach eller lagkapten inte röstar alls kan ingen ur deras klubb vinna något pris.
- Endast coacher och spelare som deltagit i 15 eller fler matcher (60%) under grundserien kan vinna ett pris.

Damlandslaget samlas för juniläger10.5.2022 14:22:31 CEST | Pressmeddelande

Årets första damlandslagstrupp kallas till läger 11-15 juni, och förbundscoacherna har valt att ta ut en ung trupp som ska få chansen att visa upp sig inför fortsättningen av EM-kvalet. – Det är en mix av collegespelare, SBL-spelare och några yngre utlandsproffs som varit med tidigare. Att vi inte har några kvalmatcher i sommar ger oss nu chansen att få jobba med dessa spelare och se vilka som kan slå sig in i truppen i november, säger förbundscoach Ira Otamiri.