Ostindiefararen Götheborg räddad – planerar ny resa till Kina

Det var nära att ostindiefararen Götheborg inte alls skulle få segla mer. Skeppets seglingscertifikat var på väg att gå ut, men den eviga hamnvilan stoppades av att en sponsor gick in med mångmiljonbelopp. I sommar väntar en expedition runt Östersjön och redan nu arbetas det intensivt med att planera en resa till Kina år 2021.

Ostindiefararen Götheborg. Foto: EFN Ekonomikanalen. Bilden får användas fritt i detta sammanhang.

”Nu har vi möjlighet att segla henne i fyra år till, vilket var avgörande. Det var i sista minuten”, säger Stefan Björk, styrelseordförande för Greencarrier, bolaget som har gått in som sponsor.

Ostindiefararen Götheborg är en av Göteborgs främsta ”kändisar”. Det är en kopia av det skepp med samma namn, som år 1745 gick på grund och sjönk i Göteborgs hamninlopp. Kopian sjösattes den 6 juni 2003 och har därefter bland annat seglat den historiska rutten mellan Kina och Sverige.

Sedan dess har Götheborg gjort ett antal mindre expeditioner, men sedan de ekonomiska problemen hopade sig så såg det till slut ut som om att skeppet inte skulle få segla alls från år 2020 och framåt. En rejäl ekonomisk insats från ett lokalt logistikbolag har dock gjort att skeppet kunnat rustats upp och förlänga de nödvändiga certifikaten.

”Om certifikaten hade gått ut här i början av 2020 hade hon aldrig mer fått segla. Det gäller att hålla certifikaten vid liv. Nu har vi gjort iordning henne tillsammans med varvet i Göteborg och förlängt certifikaten i fyra år”, säger Stefan Björk.

Formellt sett så kommer Greencarrier att chartra Götheborg under 25 månader, vilket inkluderar operativt och ekonomiskt ansvar. Stefan Björk kan dock inte säga exakt hur stor den ekonomiska totalkostnaden är, men helt klart är att det handlar om många miljoner.

”Nu är vi äntligen på gång igen. Vi har fått ny vind i seglen och nu är det febril aktivitet. Vi ska ut och segla hela sommaren, vi ska anställa folk, vi behöver få ordning på skeppet och vi för en dialog med partners och städer för att få till ett bra program för vår sommarresa”, säger Peter Alexandersson, vd för Svenska Ostindiska kompaniet (SOIC).

Parallellt med planeringen för sommarens expedition pågår planering för en kommande resa till Kina.

”I samband med Göteborgs stad 400-årsjubileum så skulle det vara fantastiskt att komma i väg till Kina och göra en ny framgångsrik resa. Den här gången kommer fokus i så fall mycket att vara på näringslivsfrågor och handel”, säger Peter Alexandersson.

Stefan Björk, styrelseordförande för Greencarrier. Foto: EFN Ekonomikanalen. Bilden får användas fritt i detta sammanhang.
Peter Alexandersson, vd för Svenska Ostindiska kompaniet (SOIC). Foto: EFN Ekonomikanalen. Bilden får användas fritt i detta sammanhang.
På insidan av ostindiefararen Götheborg. Foto :EFN Ekonomikanalen. Bilden får användas fritt i detta sammanhang.
Autograf från Kinas tidigare president Hu Jintao. Foto: EFN Ekonomikanalen. Bilden får användas fritt i det

EFN ​Ekonomikanalen sprider kunskap om ekonomi. Vi vänder oss till den ekonomiintresserade allmänheten. Kanalen är rikstäckande, våra inslag och program är reklamfria och det kostar ingenting att ta del av våra program, reportage och intervjuer. Kanalen har utsetts till Sveriges bästa ekonomikanal tre år i rad. EFN drivs av en oberoende redaktion och ägs av Handelsbanken.

Så kan ekonomin bli efter coronakrisen3.4.2020 15:20:18 CESTBlogginlägg

SUSANNE ARVIDSSON, docent i företagsekonomi vid Lunds universitet, beskriver tiden vi befinner oss i som "surrealistisk" och med "oerhört mycket osäkerhet och risk". Krisen kommer att skapa bestående beteendeförändringar och det gör att det inom näringslivet nu krävs förmåga till nytänkande, menar hon. ”Vi kan inte bara ställa om mot hållbarhet utan vi måste också fundera på vad vi har för kunnande och färdigheter som i stället kan utnyttjas till att producera något som i dag efterfrågas.”