Osund offentlig konkurrens hämmar tjänstesektorn
- Det är inte bara de drabbade företagen som lider av osund konkurrens. I ett större perspektiv är den osunda konkurrensen mycket skadlig för hela Sveriges företagsklimat och vår ekonomiska tillväxt. Det säger Andreas Åström, chef för näringspolitik och kommunikation på Almega.
Tjänsteföretagen upplever framförallt följande konkurrensproblem:
- Att den offentliga aktören har en prissättning som inte är marknadsmässig. Problemen rör prissättning hos såväl kommunala som statliga aktörer.
- Att offentliga aktörer marknadsför sin egen verksamhet framför företagens. Det kan exempelvis handla om att det kommunala bolagets säljverksamhet omnämns i positiva ordalag av personal som arbetar med tillståndsfrågor på kommunens förvaltning
- Att kommunen ger den verksamhet som bedrivs i egen regi fördel i upphandlingar.
- Att företagen inte ges tillgång till viktig infrastruktur. Det kan exempelvis röra tillgång till IT-system eller till lokaler som ryms inom myndigheten och som är en förutsättning för att kunna bedriva den aktuella verksamheten.
- Att verksamhet som kommunen eller landstinget bedriver i egen regi för interna ändamål även tackar ja till externa uppdrag.
Hälften av de drabbade företagen i undersökningen svarar att de har varit i kontakt med den som hindrar verksamheten. Men många företag är rädda för att stöta sig med den offentliga aktören. Ofta handlar det om att man inte vill förstöra relationerna till exempelvis kommunen, som även beviljar tillstånd etc. Det kan också handla om en rädsla för att förlora kommunen som en framtida kund.
- Detta handlar inte sällan om situationer som liknar David mot Goliat. Därför är det viktigt att det finns ett rättssystem som kan ta om hand dessa konkurrenskonflikter på ett effektivt sätt. Dagens regler lämnar mycket mer att önska i detta avseende. Reglerna om konkurrensbegränsande offentlig verksamhet (KOS) har funnits i snart ett decennium, men trots detta upplever företagen att problemen kvarstår. De sex fall som Konkurrensverket hittills har drivit till domstolsavgörande visar att dessa ärenden kräver omfattande bevisning och är mycket resurskrävande. Det tar flera år från anmälan till domstolsavgörande, säger Ulrica Dyrke, jurist och konkurrensexpert på Almega.
- Nu måste reglerna bli effektivare och ledtider kortare för fler vägledande avgöranden. Almega anser att det är dags för en översyn av lagstiftningen. Det är dags att ta itu med dessa frågor på allvar. I grunden handlar det om att skapa ett sunt företagsklimat, avslutar Andreas Åström.
Läs mer på almega.se
Nyckelord
Kontakter
Almegas pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-7627040
Bilder
Om
För kontakt:
Almegas pressjour på telefon 08-762 70 40
Om Almega:
Almega, Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp med drygt 11 000 medlemsföretag som sammanlagt har närmare 600 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv och förhandlar allra flest kollektivavtal i Sverige. Mer information finns på www.almega.se (http://www.almega.se)
Följ Almega
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Almega
Ny skrift: Därför är välfärdsföretagen nödvändiga17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Välfärdsföretagen stärker Sverige. Dessvärre överröstas argumenten som leder detta i bevis ofta i debatten. I en ny skrift tar Almega ett bredare grepp om välfärdsföretagens bidrag till svenska samhället och varför Sverige behöver fler privata aktörer. "Konkurrens leder till högre kvalitet, det gäller givetvis också inom välfärden”, säger Fredrik Segerfeldt, näringspolitisk expert på Almega.
Almega om vårbudgeten: Sverige behöver långsiktiga reformer för tillväxt, inte kortsiktiga insatser15.4.2024 09:22:15 CEST | Pressmeddelande
I dag presenterade regeringen sin ekonomiska vårproposition, inklusive vårändringsbudgeten. Även denna gång utan några långsiktiga strukturreformer. “Sverige halkar efter. Vi vill se reformförslag som stärker tillväxten och ger förutsättningar för jobb och företagande”, säger Fredrik Östbom, näringspolitisk chef på Almega.
Välkommet initiativ till ny AI-strategi för Sverige – här är tjänstesektorns medskick!20.3.2024 11:29:31 CET | Pressmeddelande
Almega välkomnar AI-Swedens förslag till en ny AI-strategi för Sverige som presenterades idag. “Initiativet belyser behovet av mer handlingskraft från regeringens sida och att Sverige omgående behöver få på plats en ny nationell AI-strategi som främjar svensk konkurrenskraft.”, säger Moa Tivell, näringspolitisk expert på Almega. Samtidigt är det tjänstesektorn som kommer i högsta grad påverkas av generativ AI.
Tjänsteindikatorn: Vändpunkten närmar sig för tjänstesektorn19.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter ett tufft 2023 ökar optimismen bland tjänsteföretagen. Det visar Almegas senaste Tjänsteindikator. ”Nedgången planar ut och sannolikt vänder det uppåt redan under det andra kvartalet”, säger Patrick Joyce, chefekonom på Almega. Samtidigt tyder Almegas arbetsmarknadsindikator på att jobben fortsätter att bli färre.
Bakslag för tjänstesektorn5.3.2024 09:27:30 CET | Pressmeddelande
Återhämtningen för tjänstesektorn dröjer. Affärsvolymen fortsätter att öka men samtidigt minskar fortfarande orderingången. Det stora sänket är sysselsättningen som tydligt minskar bland tjänsteföretagen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum