Specialpedagogiska skolmyndigheten

Osynlig diagnos i skolan – nu finns bättre hjälp

Dela
Språkstörning är en diagnos som inte syns och ofta är svår att upptäcka. Den innebär att man har problem med att uttrycka sig och förstå vad andra säger och den påverkar lärandet. Språkstörning är så pass vanligt att alla måste ha kunskap om den. Nu lanseras ett nytt studiepaket som hjälper lärare att både uppmärksamma diagnosen och ge stöd.

Uppskattningsvis har cirka 7 procent av barn och elever i skolan en språkstörning men mörkertalet är stort.

- Språket är ett stöd för tänkandet och har du språkstörning så påverkar det all inlärning, säger Annelie Westlund som är rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten och projektledare för myndighetens arbete med att öka kunskapen om språkstörning.

Sex lektioner med ett webbaserat studiepaket

Studiepaketet som publiceras idag är webbaserat och har tre inriktningar: förskola, grundskola samt gymnasium och vuxenutbildning. Lärare går tillsammans igenom de sex lektioner som studiepaketet innehåller och lär sig vad som kännetecknar språkstörning och hur de kan ge stöd.

Studiepaketet innehåller bland annat konkret vägledning i hur lärare kan utforma instruktioner, använda visuellt stöd och ge tydliga strukturer för elever med språkstörning samt stöd i att bedöma elevernas kunskaper. Studiepaketet innehåller även flera nyproducerade filmer som bland annat visar hur lärarna kan arbeta för att stärka elevernas arbetsminne och långtidsminne.

Studiepaketet är framtaget av Specialpedagogiska skolmyndighetens rådgivare och specialpedagoger i samarbete med logopeder, forskare, psykologer och lärare. Studiepaketet är en del i en större satsning för att öka kunskapen om språkstörning som startade förra året och kommer att pågå till 2021.

Angeläget att upptäcka för att kunna nå fram med annat stöd

- Det är oerhört angeläget att upptäcka och ge stöd till elever med språkstörning för skolor riskerar annars att inte nå fram med vare sig lärande eller annat stöd, säger Fredrik Malmberg, generaldirektör på Specialpedagogiska skolmyndigheten.

Kunskapsinhämtningen och lärandet blir lidande om eleven inte får stöd för sin språkstörning. Forskning visar att elever med språkstörning ofta har ytterligare funktionsnedsättningar och det är även erfarenheten från myndighetens rådgivare som har kontakt med skolor och skolhuvudmän över hela landet. Om inte språkstörningen uppmärksammas kan det leda till att stödet för ytterligare funktionsnedsättningar inte når fram till eleven.

Nationell kartläggning visar på brister i stödet

I en nationell kartläggning som Specialpedagogiska skolmyndigheten gjorde 2018 uppgav över hälften av skolorna att elever med språkstörning endast når kunskapskraven i viss utsträckning och över hälften av skolhuvudmännen att de inte har rutiner för att följa upp elevernas kunskapsresultat.

Skolorna uppgav i kartläggningen att språkstörning är en svår diagnos att få grepp om. Till skillnad från till exempel diagnoser som dyslexi, adhd och autism finns det också låg kunskap om vilka insatser som skolan och skolhuvudmannen kan göra vid språkstörning.

För mer information om Specialpedagogiska skolmyndighetens satsning på språkstörning kontakta:

Rådgivare Annelie Westlund, telefon 070-609 70 13, 010-473 50 47, annelie.westlund@spsm.se

Bild på Annelie Westlund  

För mer information om Specialpedagogiska skolmyndigheten kontakta:

Generaldirektör Fredrik Malmberg, telefon: 010-473 50 51, press@spsm.se

Bild på Fredrik Malmberg

Här hittar du material om studiepaketet

Studiepaket språkstörning

Filmer om arbetsminne och långtidsminne  

Information om Specialpedagogiska skolmyndighetens satsning på språkstörning

Nyckelord

Kontakter

Erika BergmanPressekreterare, Ansvarig för myndighetens externa mediearbete

Erika Bergman är pressekreterare på Specialpedagogiska skolmyndigheten. Hon samordnar myndighetens medieservice för journalister och andra som är intresserade av de senaste nyheterna från Specialpedagogiska skolmyndigheten och vårt generella arbete och uppdrag.

Tel:010-473 54 07 / 070-577 08 83erika.bergman@spsm.se

Kajsa ThunholmPressekreterare, Ansvarig för myndighetens externa mediearbete

Kajsa Thunholm är pressekreterare på Specialpedagogiska skolmyndigheten. Hon samordnar myndighetens medieservice för journalister och andra som är intresserade av de senaste nyheterna från Specialpedagogiska skolmyndigheten och vårt generella arbete och uppdrag.

Tel:010-473 58 31 / 072-558 58 31kajsa.thunholm@spsm.se

Bilder

Om

Specialpedagogiska skolmyndigheten
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Box 1100
871 29 Härnösand

010 473 50 00https://www.spsm.se/

Specialpedagogiska skolmyndigheten ger specialpedagogiskt stöd till skolhuvudmän, skolor, vuxenutbildningar och förskolor i hela landet. Vi erbjuder expertkunskap, kurser och konferenser inom specialpedagogik. Genom rådgivning och utredning arbetar vi nära skolor och förskolor i landets alla län. Vi driver också tio specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel.

Följ Specialpedagogiska skolmyndigheten

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Specialpedagogiska skolmyndigheten

Nytt studiepaket om digitala verktyg och AKK för grundsärskolan och gymnasiesärskolan6.3.2023 07:30:00 CET | Pressmeddelande

Digitala verktyg och alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) kan vara ett viktigt stöd i skolans arbete för att ge elever med intellektuell funktionsnedsättning goda förutsättningar att kommunicera och utvecklas i sin kunskap. I ett nytt studiepaket från Specialpedagogiska skolmyndigheten får grund- och gymnasiesärskolan konkret och användbar kunskap om hur man kan arbeta.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye