Osynlig diagnos i skolan – nu finns bättre hjälp
Uppskattningsvis har cirka 7 procent av barn och elever i skolan en språkstörning men mörkertalet är stort.
- Språket är ett stöd för tänkandet och har du språkstörning så påverkar det all inlärning, säger Annelie Westlund som är rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten och projektledare för myndighetens arbete med att öka kunskapen om språkstörning.
Sex lektioner med ett webbaserat studiepaket
Studiepaketet som publiceras idag är webbaserat och har tre inriktningar: förskola, grundskola samt gymnasium och vuxenutbildning. Lärare går tillsammans igenom de sex lektioner som studiepaketet innehåller och lär sig vad som kännetecknar språkstörning och hur de kan ge stöd.
Studiepaketet innehåller bland annat konkret vägledning i hur lärare kan utforma instruktioner, använda visuellt stöd och ge tydliga strukturer för elever med språkstörning samt stöd i att bedöma elevernas kunskaper. Studiepaketet innehåller även flera nyproducerade filmer som bland annat visar hur lärarna kan arbeta för att stärka elevernas arbetsminne och långtidsminne.
Studiepaketet är framtaget av Specialpedagogiska skolmyndighetens rådgivare och specialpedagoger i samarbete med logopeder, forskare, psykologer och lärare. Studiepaketet är en del i en större satsning för att öka kunskapen om språkstörning som startade förra året och kommer att pågå till 2021.
Angeläget att upptäcka för att kunna nå fram med annat stöd
- Det är oerhört angeläget att upptäcka och ge stöd till elever med språkstörning för skolor riskerar annars att inte nå fram med vare sig lärande eller annat stöd, säger Fredrik Malmberg, generaldirektör på Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Kunskapsinhämtningen och lärandet blir lidande om eleven inte får stöd för sin språkstörning. Forskning visar att elever med språkstörning ofta har ytterligare funktionsnedsättningar och det är även erfarenheten från myndighetens rådgivare som har kontakt med skolor och skolhuvudmän över hela landet. Om inte språkstörningen uppmärksammas kan det leda till att stödet för ytterligare funktionsnedsättningar inte når fram till eleven.
Nationell kartläggning visar på brister i stödet
I en nationell kartläggning som Specialpedagogiska skolmyndigheten gjorde 2018 uppgav över hälften av skolorna att elever med språkstörning endast når kunskapskraven i viss utsträckning och över hälften av skolhuvudmännen att de inte har rutiner för att följa upp elevernas kunskapsresultat.
Skolorna uppgav i kartläggningen att språkstörning är en svår diagnos att få grepp om. Till skillnad från till exempel diagnoser som dyslexi, adhd och autism finns det också låg kunskap om vilka insatser som skolan och skolhuvudmannen kan göra vid språkstörning.
För mer information om Specialpedagogiska skolmyndighetens satsning på språkstörning kontakta:
Rådgivare Annelie Westlund, telefon 070-609 70 13, 010-473 50 47, annelie.westlund@spsm.se
För mer information om Specialpedagogiska skolmyndigheten kontakta:
Generaldirektör Fredrik Malmberg, telefon: 010-473 50 51, press@spsm.se
Här hittar du material om studiepaketet
Filmer om arbetsminne och långtidsminne
Information om Specialpedagogiska skolmyndighetens satsning på språkstörning
Nyckelord
Kontakter
Erika BergmanPressekreterare, Ansvarig för myndighetens externa mediearbete
Erika Bergman är pressekreterare på Specialpedagogiska skolmyndigheten. Hon samordnar myndighetens medieservice för journalister och andra som är intresserade av de senaste nyheterna från Specialpedagogiska skolmyndigheten och vårt generella arbete och uppdrag.
Kajsa ThunholmPressekreterare, Ansvarig för myndighetens externa mediearbete
Kajsa Thunholm är pressekreterare på Specialpedagogiska skolmyndigheten. Hon samordnar myndighetens medieservice för journalister och andra som är intresserade av de senaste nyheterna från Specialpedagogiska skolmyndigheten och vårt generella arbete och uppdrag.
Bilder
Om
Specialpedagogiska skolmyndigheten ger specialpedagogiskt stöd till skolhuvudmän, skolor, vuxenutbildningar och förskolor i hela landet. Vi erbjuder expertkunskap, kurser och konferenser inom specialpedagogik. Genom rådgivning och utredning arbetar vi nära skolor och förskolor i landets alla län. Vi driver också tio specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel.
Följ Specialpedagogiska skolmyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Specialpedagogiska skolmyndigheten
Högt tryck på kompetensutveckling för personal inom anpassade skolformer12.6.2023 11:00:00 CEST | Pressmeddelande
Grund- och gymnasiesärskola byter snart namn till anpassad grund- och gymnasieskola. Drygt 2 200 av personalen inom skolformerna samlas den 13 till 16 juni för fortbildning. Det är en stor del av personalen, totalt i landet finns det drygt 8 000 lärare inom grund- och gymnasiesärskola.
Ny generaldirektör för Specialpedagogiska skolmyndigheten17.5.2023 12:40:00 CEST | Pressmeddelande
Regeringen har utsett Aurora Lindberg till ny generaldirektör för Specialpedagogiska skolmyndigheten. Aurora Lindberg kommer närmast från rollen som verksamhetsområdeschef för Kunskapsutveckling på myndigheten och tillträder tjänsten som generaldirektör 1 juni.
Bättre kunskaper och arbetssätt kring neuropsykiatriska funktionsnedsättningar15.3.2023 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Personalen på förskolor, fritidshem och grundskolor behöver veta mer om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF. Nu lanserar SPSM ett omarbetat studiepaket för personal som jobbar med barn och elever med adhd eller autism.
Nytt studiepaket om digitala verktyg och AKK för grundsärskolan och gymnasiesärskolan6.3.2023 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Digitala verktyg och alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) kan vara ett viktigt stöd i skolans arbete för att ge elever med intellektuell funktionsnedsättning goda förutsättningar att kommunicera och utvecklas i sin kunskap. I ett nytt studiepaket från Specialpedagogiska skolmyndigheten får grund- och gymnasiesärskolan konkret och användbar kunskap om hur man kan arbeta.
Skolverket och SPSM flyttar ihop i Luleå21.12.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) inviger ett gemensamt kontor i Luleå idag. Etableringen skapar möjlighet till bättre samarbete och mer dialog mellan myndigheterna och skolhuvudmän om vad som behövs för att fler barn och elever ska utvecklas och nå målen i skolan.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum