Otillräcklig sommarbemanning i äldreomsorgen

Ny enkät från Kommunal visar – närmare 80 procent av de svarande säger att bemanningen var antingen otillräcklig eller katastrofal i sommar.

Förbundsordförande

Redan innan sommaren frågade Kommunal fackliga representanter i Sveriges kommuner om hur de bedömde att tillgången till sommarvikarier skulle vara under juni-augusti i år. Då svarade 3 av 4 (73 procent) att tillgången till sommarvikarier kommer att vara antingen otillräcklig eller katastrofal. När Kommunal nu ställer frågan: Hur bedömer du att bemanningen varit i din kommuns äldreomsorg under juni-augusti i år? Då svarar närmare 4 av 5 (79%) att bemanningen var antingen otillräcklig eller katastrofal under perioden juni-augusti.

-Nu har vi testat färdigt med att ge kommunerna frihet under ansvar. Det krävs nationella bemanningsriktlinjer för äldreomsorgen. För underbemanningen i äldreomsorgen kommer inte att lösa sig själv och inte verkar kommunerna vilja ta sitt ansvar, säger Malin Ragnegård, ordförande, Kommunal.

Kommunal bad också fackliga representanter att jämföra sommarbemanningen med situationen i fjol (sommar 2021). Bara 5 procent anser att situationen var bättre i år (2022) och 24 procent av de svarande anser att den var jämförbar med föregående år. I stället svarar hela 67 procent att de anser att sommarens bemanningssituation var sämre i år än i fjol.

-Ännu en gång har sommaren kommit som om en överraskning för arbetsgivarna och det är tydligt att de inte är benägna att lösa problemet innan det uppstår igen. Det är bara att konstatera att äldreomsorgen lider av en kronisk underbemanning och det finns inte tid för återhämtning för personalen. säger Malin Ragnegård, ordförande, Kommunal.

Information och länk till enkäten: https://www.kommunal.se/nyhet/otillracklig-sommarbemanning-i-aldreomsorgen

Förbundsordförande

Ny överenskommelse för ökad anställningstrygghet20.6.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter konstruktiva förhandlingar så har Kommunal och Vårdföretagarna kommit överens om att de nya reglerna om särskild visstidsanställning kommer att bli tillämpliga på avtalsområdena vård och behandling samt omsorg och äldreomsorg. Det innebär att Kommunal nu säkerställt att den viktigaste anställningsskyddsfrågan inom paketet trygghet och omställning får fullt genomslag på avtalsområdena. Resultatet av förhandlingarna kommer stärka medlemmarnas ställning på arbetsmarknaden och öka tryggheten.