Otillräckliga resurser skäl till välfärdens kompetensbrist

Tillgången till medarbetare i välfärden står i fokus i SKR:s ekonomirapport som presenteras i dag. I en ny undersökning riktad till höga chefer i kommuner och regioner uppger en av tre att verksamheten inte har tillräckliga resurser för att klara kvalitet och god arbetsmiljö. Vision menar att uppdrag och resurser måste gå hand i hand för att fler ska vilja jobba inom välfärden.
Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

– Nyckeln till att lösa kompetensförsörjningen är att nya uppdrag följs av nya resurser. Utan tillräckliga resurser för att utföra jobbet går det inte skapa arbetsplatser som är attraktiva att söka sig till och stanna kvar på, säger Veronica Magnusson, ordförande i Vision.

I Visions undersökning har 220 chefer på strategisk nivå inom kommuner, regioner och privata verksamheter fått frågor om viktiga utmaningar. Kompetensförsörjning lyfts fram som den enskilt största utmaningen av alla chefer, men framför allt av chefer inom kommuner och regioner. I andra hand kommer ekonomiska resurser.

Nära var tredje chef inom kommuner eller regioner anser att den verksamhet de leder inte har tillräckliga ekonomiska resurser för att klara verksamhetens kvalitetskrav och erbjuda en god arbetsmiljö för medarbetarna.

Resultat från en annan färsk studie från Vision bekräftar utmaningen. Den visar att hälften av socialsekreterarna överväger att sluta, och att det främsta skälet är en hög arbetsbelastning. Endast var åttonde upplever att det finns tillräckliga resurser för att tillgodose individens rättigheter.

Vision menar att kommuner och regioner behöver bli bättre på att arbeta strategiskt med kompetensförsörjning, bland annat genom att samarbeta med varandra och satsa på kompetensutveckling. Trots kompetensutmaningarna har endast hälften av alla kommuner i dag en strategi för kompetensförsörjningen, enligt siffror från SKR. Samtidigt anser Vision att utgångspunkten för att lösa kompetensfrågan är att verksamheterna har en tillräcklig finansiering och att nya uppdrag finansieras fullt ut.

– Grundläggande för att hantera kompetensutmaningen är en tillräcklig finansiering. Otillräckliga resurser riskerar att skada tilliten till välfärden och leder till att människor inte får den välfärd de har rätt till. Men det leder också till en dålig arbetsmiljö, som försvårar möjligheten att rekrytera och behålla medarbetare, säger Veronica Magnusson.

Om undersökningen
I undersökningen ingår totalt 220 chefer i kommuner och regioner samt i upphandlade verksamheter (150 chefer i offentlig sektor, 70 i privat eller ideell). I huvudsak har kommunchefer/direktörer, HR-chefer/personalchefer deltagit. Undersökningen genomfördes av Kantar Public under våren och sommaren 2021, och bygger på intervjuer, enkät och fokusgrupper.

Läs undersökningen ”Välfärdens utmaningar” på www.vision.se

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn: 070-746 21 24.

Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Våra 212 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipolitiskt obundna och ingår i TCO.