Otillräckligt lagförslag på moderniserad arbetsrätt

Utredaren Gudmund Toijer presenterade idag sitt förslag till en moderniserad arbetsrätt för arbetsmarknadsminister Eva Nordmark. Byggföretagens förhandlingschef Mats Åkerlind kommenterar.

- Utredarens lagförslag är otillräckligt. Det skulle kunna tagit ett mycket större grepp, som också fanns i de förhandlingar mellan parterna som tyvärr har avbrutits. Arbetsgivaren måste kunna satsa långsiktigt på mångfald utan att riskera uppsägningar i svårare tider. Det handlar om att säkra framtida kompetens i branschen, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Byggföretagen.

- Skulle lagstiftarna tvingas gå in och modernisera arbetsrätten är det ett underbetyg för arbetsmarknadens parter. Nu krävs att facken kommer tillbaka till förhandlingsbordet. Det duger inte bara att säga nej, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Byggföretagen.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

Byggföretagen välkomnar Riksrevisionens tydlighet15.12.2020 13:21:41 CETPressmeddelande

I dag presenterar Riksrevisionen sin rapport där de granskat statens insatser mot arbetskraftsexploatering. Riksrevisionen riktar hård kritik gällande brister i regelverk, kontroller och kunskap, avsaknad av mandat och tydliga uppdrag till de berörda myndigheterna. I rapporten efterlyses också en nationell handlingsplan för att motverka problemen med arbetslivskriminalitet och arbetskraftsexploatering, där i första hand utländsk arbetskraft drabbas.

Nytt avtal stärker arbetet för en schysst byggbransch26.11.2020 13:50:51 CETPressmeddelande

Byggföretagen och Byggnads har kommit överens om ett nytt Byggavtal inom ramen för industrins märke på 5,4 procent över 29 månader. - Vi har haft som gemensamt mål att skapa en attraktiv, sund och säker byggbransch. Det finns en styrka av att kunna lösa svåra frågor tillsammans. Detta borde kunna ha löst sig utan att använda varsel och hot om strejk. Den verkliga motståndaren är de företag som gör branschen oseriös, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Byggföretagen.