Otillräckligt lagförslag på moderniserad arbetsrätt

Utredaren Gudmund Toijer presenterade idag sitt förslag till en moderniserad arbetsrätt för arbetsmarknadsminister Eva Nordmark. Byggföretagens förhandlingschef Mats Åkerlind kommenterar.

- Utredarens lagförslag är otillräckligt. Det skulle kunna tagit ett mycket större grepp, som också fanns i de förhandlingar mellan parterna som tyvärr har avbrutits. Arbetsgivaren måste kunna satsa långsiktigt på mångfald utan att riskera uppsägningar i svårare tider. Det handlar om att säkra framtida kompetens i branschen, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Byggföretagen.

- Skulle lagstiftarna tvingas gå in och modernisera arbetsrätten är det ett underbetyg för arbetsmarknadens parter. Nu krävs att facken kommer tillbaka till förhandlingsbordet. Det duger inte bara att säga nej, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Byggföretagen.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.