Över 12 000 har skrivit på för att rädda den svenska maten

LRFs upprop för att ”Rädda den svenska maten” har fått mer än 12 000 underskrifter på ett dygn. Bondeuppropet har även lett till en debatt i riksdagen. Svenska bönder oroar sig för att regeringens budgetnedskärningar minskar den svenska livsmedelsproduktionen.

LRFs ett dygn gamla kampanj för att rädda den svenska maten visar tydligt att svenska folket stöttar Sveriges bönders arbete med att trygga svensk livsmedelsförsörjning inför nästa kris.

– Vi känner att vi har med oss konsumenterna. De vill ha en fortsatt inhemsk matproduktion som är i framkant både vad det gäller miljö, hållbarhet och djurvälfärd. Det snabba gensvaret på vårt upprop är ett viktigt kvitto på detta. Jag vill uppmana alla att skriva på. Ert stöd är ovärderligt för att visa politikerna att detta inte bara är en fråga som rör oss bönder, maten berör oss alla, säger LRF:s förbundsordförande Palle Borgström.

Bakgrunden till LRF:s kampanj är att regeringen, mitt under rådande pandemi och de ekonomiska sviterna efter torkakatastrofen 2018, medvetet valde bort landsbygden och bönderna i EUs budgetförhandlingar. Stefan Löfven förhandlade till sig en svensk EU-rabatt på !! miljarder, men skär ned jordbruksstödet med motsvarande 500 miljoner kronor om året. Det motsvarar hela ersättningen för ekologisk produktion eller en generell lönesänkning med 10 procent för varje svensk bonde.

­– Allmänheten förstår att det beslut leder till ökad arbetslöshet och en avveckling av landsbygden, dyrare mat och att vår redan låga försörjningsgrad sänks ytterligare. Det leder till ökad matimport, producerad på ett miljö- och djurhållningsmässigt sämre sätt än vad vi gör i Sverige. Vi vill fortsätta vara världsledande i att producera mat på ett hållbart sätt, men då kan vi inte ha politiker som jobbar för en ohållbar framtid, säger Palle Borgström.

Ovärdig myndighetscirkus kring lavskrikan fortsätter9.12.2020 17:02:00 CETPressmeddelande

Efter fyra års kamp för att få avverka i sin skog tvingas nu Lars-Göran Mårtensson i Hälsingland att uppleva att den svenska myndighetscirkusen börjar om från början. – Markägarna har tvingats försvara sin lagstadgade rätt att bruka sin egen mark i flera instanser under fyra år. Domstolarna har skickat frågan mellan sig i flera omgångar, från Skogsstyrelsens beslut till Mark- och miljödomstolen som hänvisade till Mark- och miljööverdomstolen, som nu återvisar ärendet till Skogsstyrelsen. Det är ovärdigt en rättstat att en enskild människa i Sverige behandlas på det här sättet, säger Paul Christensson, ordförande för LRF Skogsägarna.

LRFs gröna näringslivsindex: Stärkt framtidstro bland lantbruksföretagen - svensk trädgårdsnäring mer positiv än någonsin7.12.2020 07:27:00 CETPressmeddelande

Svenskt lantbruk mår bra och har en ökad framtidstro – trots covid-19. Det visar LRFs stora gröna näringslivsindex bland fem stora näringsgrenar. Mest optimism visar trädgårdsnäringen som går kraftigt framåt. Den starka utvecklingen drivs av den ökade konsumentefterfrågan. – Vi ser en väldigt gynnsam efterfråge- och lönsamhetssituation. Under fjärde kvartalet bedöms lönsamheten i trädgårdsnäringen till och med vara bättre än innan pandemin, säger LRFs vd Anna Karin Hatt.

Regeringen utreder gårdsförsäljning av alkohol – LRF: Ett lyft för hela Sverige14.11.2020 11:01:58 CETPressmeddelande

Här kommer ett glädjebesked till den starkt växande dryckesbranschen: Regeringen utreder möjligheten till gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker. ¬– Det är hög tid att Sverige ger en ärlig chans till produktutveckling för dryckestillverkning på landsbygden. Efterfrågan på hantverksmässigt och närproducerade drycker ökar starkt bland konsumenterna. Att tillåta gårdsförsäljning av vin och öl skulle gynna producenterna och hela Sverige, säger LRFs vd Anna Karin Hatt.