Över 12 000 har skrivit på för att rädda den svenska maten

LRFs upprop för att ”Rädda den svenska maten” har fått mer än 12 000 underskrifter på ett dygn. Bondeuppropet har även lett till en debatt i riksdagen. Svenska bönder oroar sig för att regeringens budgetnedskärningar minskar den svenska livsmedelsproduktionen.

LRFs ett dygn gamla kampanj för att rädda den svenska maten visar tydligt att svenska folket stöttar Sveriges bönders arbete med att trygga svensk livsmedelsförsörjning inför nästa kris.

– Vi känner att vi har med oss konsumenterna. De vill ha en fortsatt inhemsk matproduktion som är i framkant både vad det gäller miljö, hållbarhet och djurvälfärd. Det snabba gensvaret på vårt upprop är ett viktigt kvitto på detta. Jag vill uppmana alla att skriva på. Ert stöd är ovärderligt för att visa politikerna att detta inte bara är en fråga som rör oss bönder, maten berör oss alla, säger LRF:s förbundsordförande Palle Borgström.

Bakgrunden till LRF:s kampanj är att regeringen, mitt under rådande pandemi och de ekonomiska sviterna efter torkakatastrofen 2018, medvetet valde bort landsbygden och bönderna i EUs budgetförhandlingar. Stefan Löfven förhandlade till sig en svensk EU-rabatt på !! miljarder, men skär ned jordbruksstödet med motsvarande 500 miljoner kronor om året. Det motsvarar hela ersättningen för ekologisk produktion eller en generell lönesänkning med 10 procent för varje svensk bonde.

­– Allmänheten förstår att det beslut leder till ökad arbetslöshet och en avveckling av landsbygden, dyrare mat och att vår redan låga försörjningsgrad sänks ytterligare. Det leder till ökad matimport, producerad på ett miljö- och djurhållningsmässigt sämre sätt än vad vi gör i Sverige. Vi vill fortsätta vara världsledande i att producera mat på ett hållbart sätt, men då kan vi inte ha politiker som jobbar för en ohållbar framtid, säger Palle Borgström.

Palle Borgströms och LRFs påverkan inom europeiska bondeorganisationen Copa ökar kraftigt18.9.2020 13:17:49 CESTPressmeddelande

LRFs förbundsordförande Palle Borgström blir ny vice ordförande i den Europeiska bondeorganisationen Copa. Han valdes i hård konkurrens med flera internationella kandidater. Omröstningen idag resulterade i stort stöd för en svensk vice ordförande. – Det är en stor ära. För LRFs del innebär det att vi kan bli en ännu mer aktiv del i beslutsfattanden inom Copa och ger oss större chans att påverka EUs agenda. Många stora frågor präglar EU-politiken just nu; Green Deal - EUs tillväxtstrategi för ett klimatneutralt Europa, Farm to fork och nya CAP. Detta kommer att påverka lantbrukare i hela Europa och det är viktigt att vi påverkar frågorna i rätt riktning, säger Palle Borgström om mandatet på två år.

Bra besked för lantbruket och landsbygden17.9.2020 10:47:15 CESTPressmeddelande

Lantbruket har en viktig framtidsroll i Sverige. Det fastslår samarbetspartierna och regeringen genom att säkerställa att landsbygdsprogrammets budget kan bibehållas trots nedskärningar i EU-budgeten. – Det känns bra att Centerpartiet och regeringen inser värdet av den svenska livsmedelsproduktionen. Vår konsumentkampanj för att ”Rädda den svenska maten” har gett den effekt som vi hoppades på. Det här ger oss möjligheter att öka den svenska hållbara livsmedelsproduktionen, säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

Bra besked för lantbruket och landsbygden17.9.2020 09:54:30 CESTPressmeddelande