Över 144 Miljoner till Ideonbolagen under Corona våren

Trots en ovanlig vår med Covid-19 förlamning i affärsverksamheter och till viss del investeringsbeslut, har bolagen på Ideon Science Park lyckats locka till sig kapital på över 144 Miljoner under senaste halvåret. 133 av dessa är privata investeringar. Igår kom beskedet om att Inkubatorn Ideon Innovation får fortsatt finansiering från Vinnova.

Ideon Science Parks innovationshöjd fortsätter att locka till sig investerare, innovationsstipendier och intresse från hela Sverige, även under Corona-tider. Sammanlagt har kapital på 144 miljoner landat i parken, där 133 MSEK av dessa är privata investeringar.

"Detta är de investeringar vi har fått kännedom om och rapporterat om. Min gissning är att det är ännu mer som vi inte känner till. Det är ett tydligt tecken på att innovationshöjden och attraktionskraften blir större om man är en del av en science park, där kompetens, nätverk och stöd finns tillgängligt på fikadistans. Att vi har många startups som erhåller Vinnovapeng för sin innovationshöjd visar också att vi har en stark grund för att fortsätta skapa många spännande Scaleups framöver" säger Ideon Science Parks VD Mia Rolf.

I förra veckan gick Mia Rolf ut med att Ideon Science Park vill skapa 100% fler Scaleups än de har nu. Just nu är det 40 av de 400 bolagen på området som växer kraftigt, men enligt Mia Rolf finns det minst lika många till som har potential att bli snabbväxare. Därför sätter nu Ideon Science Park upp stöd för Scaleup support för bolagen i parken och i regionen.

Under måndagen kom det glädjande beskedet att Inkubatorn Ideon Innovation dessutom behåller sin finansiering från Vinnova vilket borgar för en fortsatt stark innovations- och kommersialiseringsutveckling på området. VD för Ideon Innovation är Ola Andersson.

"Vi är väldigt glada över att få fortsatt förtroende från vår viktiga samarbetspartner Vinnova, att vi nu får en säkrad medfinansiering för ytterligare minst två år gör att vi kan arbeta lite mer långsiktigt och vässa vårt erbjudande ännu mer” säger Ola.

"Vi är ett starkt team med anpassat stöd för tillväxten i hela innovationsresan, från startup, till scaleup till stor organisation och vidare genom öppen innovation" fortsätter Mia och inbegriper i Ideonfamiljen även Ideon Open, med Arne Hansson som VD.

Mest pengar under våren har robotföretaget Cognibotics dragit in. Här är listan på företag som tagit in kapital under våren.

Företag SEK Månad Vad
Bob Hund 270 000 jun-20 Vinnova   innovativa startups
Beamway 6 500 000 jun-20 Almi invest
Summa 6 mån 144 395 000

Ideon Science park är en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik härstammar från Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future Transportation, Smart Cities, Connected Health och Smart Materials.