Över 2 miljoner burmeser nekas att rösta i söndagens parlamentsval

På söndag den 8 november går Burma (Myanmar) till val. Inför valet har regeringen blockerat hundratals hemsidor, flera oppositionspartier har fått sina TV-sända tal censurerade och åtminstone 2,6 miljoner burmeser nekas att rösta på grund av sin etniska tillhörighet eller för att de bor i krigsdrabbade delstater.

– När vi ser foton av ringlande köer framför röstlokaler är det viktigt att inte missta detta för ett demokratiskt val. Militären styr fortfarande i kulisserna och den regering som väljs kommer fortsatt ha mycket begränsad makt, säger Martin Gemzell, Asienchef på Civil Rights Defenders.

Trots att regeringspartiet National League for Democracy (NLD) som tog vid 2016 hävdar att demokratiska reformer genomförts är respekten för mänskliga rättigheter ytterst begränsad. Den hårförda militären styr fortfarande i kulisserna och grundlagen – som militären själv skrivit – försäkrar att de tilldelas alla tunga ministerposter samt åtminstone 25% av platserna i parlamentet.

Utgången av valet är på många sätt redan given och det är således inte i första hand maktfördelningen i de parlamentariska församlingarna som blir huvudfrågan. Vad som däremot återstå att se är om NLD, med Aung San Suu Kyi i spetsen, behåller sin popularitet. Samtidigt som möjligheten att några av de etniska minoriteternas partier lyckas stärka sin ställning finns är risken också överhängande att det istället blir stödet till militären som ökar.

– Det står klart att åtminstone 2,6 miljoner burmeser exkluderats från att rösta i valet på grund av att de antingen tillhör den etniska minoriteten rohingyer eller för att de bor i krigsdrabbade områden. Civil Rights Defenders ser med oro på hur förtrycket mot minoritetsgrupper, framförallt rohingyer, ökat ytterligare inför valet. Samtidigt har vi en situation där den sittande regeringen, som med all sannolikhet åter får makten, alltmer ställer sig i militärens led och upprepar den rasistiska retorik som ökar på våldet, säger Martin Gemzell.

Bakgrund

• Aung San Suu Kyi inledde sin karriär som demokratiaktivist 1988. Trots hård repression från militären och sammanlagt 16 år i husarrest lyckades hon under lång tid sätta den politiska agendan genom att orädd kritisera militären för dess brister.
  • På senare år har Aung San Suu Kyi gått från demokratiikon till maktspelare. Den tidigare mottagaren av Nobels Fredspris har kritiserats hårt av människorättsgrupper världen över. Ett lågvattenmärke passerades i december 2019 när hon inför den Internationella FN-domstolen i Haag förnekade fördrivningen av över 700 000 rohingyer.
  • Inför söndagens val har valkommissionen, som kontrolleras av det styrande partiet, tvingat flera partier att censurera TV-sända tal och kandidater har diskvalificerats från att ställa upp. Därtill har ett stort antal websidor blockerats med argumentet att de sprider falsk information om Covid-19
  • Enligt en färsk rapport från Civil Rights Defenders partnerorganisation Athan har antalet åtal mot människorättsförsvarare, journalister och regeringskritiker ökat sedan NLD kom till maken efter valet 2015. De flesta åtalen rör anklagelser om förtal och anmälningarna görs av regeringsföreträdare.
  • Läs gärna mer i vår senaste analys inför valet. Artikeln publicerades idag, fredagen den 6 november och finns att hitta här.

Kontaktuppgifter

Martin Gemzell, Asienchef på Civil Rights Defenders finns tillgänglig för intervju samt bakgrundsinformation. Ring 076 576 27 62 eller mejla press@crd.org för att boka en intervju.

Belarus president tvingade Ryanairplan med regimkritiker ombord att landa i Minsk – Civil Rights Defenders kan kommentera situationen24.5.2021 16:11:00 CEST | Pressmeddelande

Igår beordrade Belarus president Alexander Lukasjenko att ett Ryanairplan på väg från Grekland till Litauen skulle landa i Minsk, Belarus. Vid landningen greps den regimkritiske journalisten och aktivisten Roman Protasevitj som var ombord på planet. Civil Rights Defenders följer utvecklingen noga och kan kommentera den systematiska förföljelsen av journalister i landet.

31 döda i landsomfattande protester i Colombia7.5.2021 10:28:24 CEST | Pressmeddelande

För nionde dagen i rad har tusentals människor samlats på Colombias gator för att protestera mot president Iván Duques politik. Colombianska organisationer har registrerat 1728 fall av polisiärt övervåld mot demonstranter, och hittills har 31 personer dödats. Dussintals är försvunna till följd av godtyckliga gripanden. Människorättsorganisationer i hela världen, däribland Civil Rights Defenders, fördömer nu våldet.

mySafety Försäkringar hjälper Civil Rights Defenders och människorättsförsvarare i Sverige21.4.2021 09:38:57 CEST | Pressmeddelande

I början av 2021 lanserade organisationen Civil Rights Defenders stödfunktionen Säkerhetsjouren där oberoende svenska försvarare av mänskliga rättigheter erbjuds hjälp mot hat och hot. Nu går mySafety Försäkringar in i projektet och erbjuder en kostnadsfri näthatsförsäkring samt bedrägeri- och ID-skydd till samtliga människorättsförsvarare som anmält sig till Säkerhetsjouren.

Representanter för den syriska regimen polisanmäls i Sverige för krigsbrott och brott mot mänskligheten efter saringasattacker i Syrien20.4.2021 07:39:19 CEST | Pressmeddelande

Den syriska regimen använde saringas mot civilbefolkningen vid två attacker, i al-Ghouta 2013 och Khan Sheikhoun 2017. Hundratals personer dödades och många fler skadades allvarligt, däribland många barn. Nu polisanmäler vi flera representanter för Assads regim för krigsförbrytelser och brott mot mänskligheten. Anmälan kommer dagen innan ett internationellt möte den 20-22 april där representanter från 193 stater samlas för att bland annat diskutera vilka konsekvenser bruket av kemiska vapen bör få för Syrien.

Stockholms tingsrätt: Fel med riktlinjer som gör det möjligt att välja röstmottagare baserat på hudfärg och etnicitet17.2.2021 14:05:26 CET | Pressmeddelande

Idag kom domen från Stockholms tingsrätt i ett uppmärksammat fall om rasism i vallokaler: En väljare kan inte bestämma vem som ska ta emot dess röst, det skulle kunna vara diskriminerande, slår domstolen fast. Tingsrätten menar även att Stockholms stads valnämnd inte hade skäl att säga upp röstmottagaren Harry Peronius efter att han slagit larm till media om diskriminerande riktlinjer.