Över 2 miljoner burmeser nekas att rösta i söndagens parlamentsval

På söndag den 8 november går Burma (Myanmar) till val. Inför valet har regeringen blockerat hundratals hemsidor, flera oppositionspartier har fått sina TV-sända tal censurerade och åtminstone 2,6 miljoner burmeser nekas att rösta på grund av sin etniska tillhörighet eller för att de bor i krigsdrabbade delstater.

– När vi ser foton av ringlande köer framför röstlokaler är det viktigt att inte missta detta för ett demokratiskt val. Militären styr fortfarande i kulisserna och den regering som väljs kommer fortsatt ha mycket begränsad makt, säger Martin Gemzell, Asienchef på Civil Rights Defenders.

Trots att regeringspartiet National League for Democracy (NLD) som tog vid 2016 hävdar att demokratiska reformer genomförts är respekten för mänskliga rättigheter ytterst begränsad. Den hårförda militären styr fortfarande i kulisserna och grundlagen – som militären själv skrivit – försäkrar att de tilldelas alla tunga ministerposter samt åtminstone 25% av platserna i parlamentet.

Utgången av valet är på många sätt redan given och det är således inte i första hand maktfördelningen i de parlamentariska församlingarna som blir huvudfrågan. Vad som däremot återstå att se är om NLD, med Aung San Suu Kyi i spetsen, behåller sin popularitet. Samtidigt som möjligheten att några av de etniska minoriteternas partier lyckas stärka sin ställning finns är risken också överhängande att det istället blir stödet till militären som ökar.

– Det står klart att åtminstone 2,6 miljoner burmeser exkluderats från att rösta i valet på grund av att de antingen tillhör den etniska minoriteten rohingyer eller för att de bor i krigsdrabbade områden. Civil Rights Defenders ser med oro på hur förtrycket mot minoritetsgrupper, framförallt rohingyer, ökat ytterligare inför valet. Samtidigt har vi en situation där den sittande regeringen, som med all sannolikhet åter får makten, alltmer ställer sig i militärens led och upprepar den rasistiska retorik som ökar på våldet, säger Martin Gemzell.

Bakgrund

• Aung San Suu Kyi inledde sin karriär som demokratiaktivist 1988. Trots hård repression från militären och sammanlagt 16 år i husarrest lyckades hon under lång tid sätta den politiska agendan genom att orädd kritisera militären för dess brister.
  • På senare år har Aung San Suu Kyi gått från demokratiikon till maktspelare. Den tidigare mottagaren av Nobels Fredspris har kritiserats hårt av människorättsgrupper världen över. Ett lågvattenmärke passerades i december 2019 när hon inför den Internationella FN-domstolen i Haag förnekade fördrivningen av över 700 000 rohingyer.
  • Inför söndagens val har valkommissionen, som kontrolleras av det styrande partiet, tvingat flera partier att censurera TV-sända tal och kandidater har diskvalificerats från att ställa upp. Därtill har ett stort antal websidor blockerats med argumentet att de sprider falsk information om Covid-19
  • Enligt en färsk rapport från Civil Rights Defenders partnerorganisation Athan har antalet åtal mot människorättsförsvarare, journalister och regeringskritiker ökat sedan NLD kom till maken efter valet 2015. De flesta åtalen rör anklagelser om förtal och anmälningarna görs av regeringsföreträdare.
  • Läs gärna mer i vår senaste analys inför valet. Artikeln publicerades idag, fredagen den 6 november och finns att hitta här.

Kontaktuppgifter

Martin Gemzell, Asienchef på Civil Rights Defenders finns tillgänglig för intervju samt bakgrundsinformation. Ring 076 576 27 62 eller mejla press@crd.org för att boka en intervju.

076 576 27 62https://crd.org/sv/sverige/

Ökade spänningar i Etiopien – etniskt våld och militär upptrappning5.11.2020 09:02:58 CETPressmeddelande

I Etiopiens norra region Tigray ökar nu spänningarna mellan regional militär och federala styrkor. Landets premiärminister Abiy Ahmed har beordrat federala trupper att vara beredda, samtidigt som ett undantagstillstånd som ska sträcka sig över sex månader har utlysts i regionen. Bristen på information från Tigray är omfattande och människorättsgruppen Civil Rights Defenders befarar att allvarliga kränkningar av mänskliga rättigheter kan begås.

Protester i Thailand och Stockholm i morgon – kritiken mot thailändska makthavare ökar18.9.2020 14:47:42 CESTPressmeddelande

Protesterna mot den thailändska premiärministern Prayuth Chan-ocha och militärens och kungahusets makt växer. På lördag, den 19 september, väntas ännu en omgång av landsomfattande protester. På kravlistan finns bland annat en ny konstitution, att premiärminister Prayuth Chan-ocha avgår samt att landets lése-majesté lag – som innebär att den som kritiserar kungen riskerar upp till 15 år i fängelse – tas bort.

Sverige bör uttrycka sitt stöd för Internationella brottmålsdomstolen20.8.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

I början av mars rapporterade TT att Internationella brottmålsdomstolen (ICC) beslutat att inleda en utredning om krigsförbrytelser begångna av amerikanska styrkor i Afghanistan. Tidigare har ICC även meddelat att domstolen ska utreda misstänkta krigsförbrytelser i Palestina. Besluten har lett till att USA och Israel utövat kraftiga påtryckningar gentemot ICC, bland annat har USA meddelat att landet kommer att begränsa rätten till, samt dra tillbaka, visum för anställda vid domstolen. Civil Rights Defenders ser allvarligt på hoten om sanktioner och tillsammans med över 100 organisationer runtom i världen har vi undertecknat en skrift där vi uppmanar Sverige – och Romstadgans övriga parter – att visa sitt stöd för domstolen och dess oberoende. – Hot mot domstolen, och restriktioner som förhindrar ICC att utföra sitt arbete, underminerar dess mandat och möjlighet att skipa rättvisa och ge upprättelse för offer för grova människorättskränkningar, säger John Stauffer, chefsjurist på Civil