Över 200 byggföretag använder Povel för ett effektivt kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöarbete

Povel Verksamhetsledning har nu passerat över 200 företag användare inom byggbranschen med det gemensamt att de vill strukturera sitt KMA-arbete och därmed höja kompetensen inom kvalitet, miljö och arbetsmiljö. Povel är framtaget och drivs av Sveriges Byggindustrier (BI).

Povel Verksamhetsledning är utvecklat för att underlätta för bygg-, anläggnings- och specialföretag att möta de krav som ställs från beställare, myndigheter, brukare m.fl. Genom Povel får företagen hjälpmedel och verktyg för att på ett jordnära och effektivt sätt skapa ett ledningssystem som binder samman företagets egna ambitioner med alla de krav som ställs på byggföretag idag, i synnerhet gällande kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöfrågor.

– Efterfrågan från byggföretag som vill bedriva ett aktivt KMA-arbete ökar ständigt och vi har ett mycket intensivt 2017 bakom oss där vi genomförde inte mindre än åtta företagsgemensamma Povelintroduktioner runt om i landet. Vi ser med glädje att fler företag och beställare får upp ögonen för Povel och samarbetet som vi har inlett med certifieringsorganet Sbcert (Scandinavian Business Certification) där de genomför tredjepartsrevisioner med ISO revisorer ute hos företagen, har också höjt statusen på att vara ett diplomerat eller ett certifierat Povelföretag. För att möta efterfrågan genomför vi löpande informationsmöten över hela landet och under våren startar vi ytterligare flera Povelgrupper bl.a. i Malmö, Jönköping, Skellefteå och Göteborg berättar Peter Schyum, ansvarig för Povel.

Pether Fredholm, vd på JSB i Karlshamn, uppskattar upplägget i Povel.

– Povel har hjälpt oss mycket med planer och processer i arbetet att klara utmaningen att bli ISO certifierade inom både kvalitet, miljö och arbetsmiljö. Detta i sin tur har skapat större förutsättningar för bättre lönsamhet och nöjdare kunder, säger han.

Maria Vogler, KMA-ansvarig, Sven Johansson Bygg i Dals Ed, håller med.

– Povel har varit perfekt för oss eftersom systemet innehåller idéer och förslag i form av processer, dokumentmallar, etc. En extra styrka är förstås att systemet är skapat utifrån hur byggprocessen fungerar och återkommande revisioner genomförs, så att vi kan justera ev missar och hitta möjliga förbättringar.

Povel står för processorienterad verksamhetsledning. Det är ett branschanpassat verkssamhetsledningssystem för byggföretag av alla typer och storlekar. Systemet innehåller styrverktyg för i första hand kvalitet, miljö och arbetsmiljö och fokuserar inte bara på krav utan även på att hitta förbättringsmöjligheterna i företaget. Povel går att certifiera enligt ISO 14001, 9001 och AFS 2001:1.

För fler bilder: http://www.mediabank.bygg.org/

För ytterligare information, besök www.sverigesbyggindustrier.se/povel eller kontakta Peter Schyum, peter.schyum@sverigesbyggindustrier.se, 031-708 41 22.

Svante Hagman omvald till ordförande för Sveriges Byggindustrier17.5.2018 13:11Pressmeddelande

På årets Byggstämma omvaldes Svante Hagman, NCC AB, till förbundsordförande för Sveriges Byggindustrier. Till vice ordförande omvaldes Carin Stoeckmann, Vd Byggmästar´n i Skåne AB. - Jag är stolt över att ha fått förtroendet att leda Sveriges Byggindustrier ytterligare ett år. Nu ska vi jobba vidare med våra fyra fokusområden – attraktiva kollektivavtal, sund konkurrens, kompetensförsörjning samt hållbarhet/säkerhet, säger Svante Hagman.

Regeringens bostadspolitik förs med dubbla tungor16.4.2018 10:01Pressmeddelande

Regeringens vårproposition visar att Sveriges ekonomi växer. Det minskade bostadsbyggandet är dock en varningsklocka, konstaterar Sveriges Byggindustrier. - Bostadspolitiken förs med dubbla tungor. Å ena sidan säger bostadsminister Peter Eriksson (MP) sig vilja öka bygga mer. Å andra sidan försvarar finansminister Magdalena Andersson (S) kreditrestriktioner som till exempel skärpta amorteringskrav, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.