Över 200 byggföretag använder Povel för ett effektivt kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöarbete

Povel Verksamhetsledning har nu passerat över 200 företag användare inom byggbranschen med det gemensamt att de vill strukturera sitt KMA-arbete och därmed höja kompetensen inom kvalitet, miljö och arbetsmiljö. Povel är framtaget och drivs av Sveriges Byggindustrier (BI).

Povel Verksamhetsledning är utvecklat för att underlätta för bygg-, anläggnings- och specialföretag att möta de krav som ställs från beställare, myndigheter, brukare m.fl. Genom Povel får företagen hjälpmedel och verktyg för att på ett jordnära och effektivt sätt skapa ett ledningssystem som binder samman företagets egna ambitioner med alla de krav som ställs på byggföretag idag, i synnerhet gällande kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöfrågor.

– Efterfrågan från byggföretag som vill bedriva ett aktivt KMA-arbete ökar ständigt och vi har ett mycket intensivt 2017 bakom oss där vi genomförde inte mindre än åtta företagsgemensamma Povelintroduktioner runt om i landet. Vi ser med glädje att fler företag och beställare får upp ögonen för Povel och samarbetet som vi har inlett med certifieringsorganet Sbcert (Scandinavian Business Certification) där de genomför tredjepartsrevisioner med ISO revisorer ute hos företagen, har också höjt statusen på att vara ett diplomerat eller ett certifierat Povelföretag. För att möta efterfrågan genomför vi löpande informationsmöten över hela landet och under våren startar vi ytterligare flera Povelgrupper bl.a. i Malmö, Jönköping, Skellefteå och Göteborg berättar Peter Schyum, ansvarig för Povel.

Pether Fredholm, vd på JSB i Karlshamn, uppskattar upplägget i Povel.

– Povel har hjälpt oss mycket med planer och processer i arbetet att klara utmaningen att bli ISO certifierade inom både kvalitet, miljö och arbetsmiljö. Detta i sin tur har skapat större förutsättningar för bättre lönsamhet och nöjdare kunder, säger han.

Maria Vogler, KMA-ansvarig, Sven Johansson Bygg i Dals Ed, håller med.

– Povel har varit perfekt för oss eftersom systemet innehåller idéer och förslag i form av processer, dokumentmallar, etc. En extra styrka är förstås att systemet är skapat utifrån hur byggprocessen fungerar och återkommande revisioner genomförs, så att vi kan justera ev missar och hitta möjliga förbättringar.

Povel står för processorienterad verksamhetsledning. Det är ett branschanpassat verkssamhetsledningssystem för byggföretag av alla typer och storlekar. Systemet innehåller styrverktyg för i första hand kvalitet, miljö och arbetsmiljö och fokuserar inte bara på krav utan även på att hitta förbättringsmöjligheterna i företaget. Povel går att certifiera enligt ISO 14001, 9001 och AFS 2001:1.

För fler bilder: http://www.mediabank.bygg.org/

För ytterligare information, besök www.sverigesbyggindustrier.se/povel eller kontakta Peter Schyum, peter.schyum@sverigesbyggindustrier.se, 031-708 41 22.

Sveriges Byggindustrier: Rätt att trappa av investeringsstödet13.12.2018 12:00Pressmeddelande

Riksdagens beslut att släppa fram Moderaternas och Kristdemokraternas budget för 2019 innebär att investeringsstödet för nyproduktion av hyresrätter trappas av. Sveriges Byggindustrier välkomnar beskedet. - Byggsubventioner stör marknaden och skapar osäkerhet. Fördelningspolitiskt har det inte heller haft önskvärd effekt. Boende i husen har en disponibel inkomst väl över hyresgäster i både de aktuella kommunerna och riket som helhet, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.

Sveriges Byggindustrier: En tredjedel av marknaden för nyproducerade bostäder borta på två år24.10.2018 06:00Pressmeddelande

2019 påbörjas 42 500 bostäder – ett tapp med 21 500 sedan konjunkturtoppen 2017. Det spår Sveriges Byggindustrier i höstens konjunkturprognos. - Vi har varnat för det här. Bolånetak och skärpta amorteringskrav har kraftigt begränsat andelen hushåll som kan finansiera en bostad. En tredjedel av marknaden för nyproduktion har försvunnit på två år. Det sjunkande bostadsbyggandet kommer få spridningseffekter i övriga ekonomin, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.