Över 200 byggföretag använder Povel för ett effektivt kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöarbete

Povel Verksamhetsledning har nu passerat över 200 företag användare inom byggbranschen med det gemensamt att de vill strukturera sitt KMA-arbete och därmed höja kompetensen inom kvalitet, miljö och arbetsmiljö. Povel är framtaget och drivs av Sveriges Byggindustrier (BI).

Povel Verksamhetsledning är utvecklat för att underlätta för bygg-, anläggnings- och specialföretag att möta de krav som ställs från beställare, myndigheter, brukare m.fl. Genom Povel får företagen hjälpmedel och verktyg för att på ett jordnära och effektivt sätt skapa ett ledningssystem som binder samman företagets egna ambitioner med alla de krav som ställs på byggföretag idag, i synnerhet gällande kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöfrågor.

– Efterfrågan från byggföretag som vill bedriva ett aktivt KMA-arbete ökar ständigt och vi har ett mycket intensivt 2017 bakom oss där vi genomförde inte mindre än åtta företagsgemensamma Povelintroduktioner runt om i landet. Vi ser med glädje att fler företag och beställare får upp ögonen för Povel och samarbetet som vi har inlett med certifieringsorganet Sbcert (Scandinavian Business Certification) där de genomför tredjepartsrevisioner med ISO revisorer ute hos företagen, har också höjt statusen på att vara ett diplomerat eller ett certifierat Povelföretag. För att möta efterfrågan genomför vi löpande informationsmöten över hela landet och under våren startar vi ytterligare flera Povelgrupper bl.a. i Malmö, Jönköping, Skellefteå och Göteborg berättar Peter Schyum, ansvarig för Povel.

Pether Fredholm, vd på JSB i Karlshamn, uppskattar upplägget i Povel.

– Povel har hjälpt oss mycket med planer och processer i arbetet att klara utmaningen att bli ISO certifierade inom både kvalitet, miljö och arbetsmiljö. Detta i sin tur har skapat större förutsättningar för bättre lönsamhet och nöjdare kunder, säger han.

Maria Vogler, KMA-ansvarig, Sven Johansson Bygg i Dals Ed, håller med.

– Povel har varit perfekt för oss eftersom systemet innehåller idéer och förslag i form av processer, dokumentmallar, etc. En extra styrka är förstås att systemet är skapat utifrån hur byggprocessen fungerar och återkommande revisioner genomförs, så att vi kan justera ev missar och hitta möjliga förbättringar.

Povel står för processorienterad verksamhetsledning. Det är ett branschanpassat verkssamhetsledningssystem för byggföretag av alla typer och storlekar. Systemet innehåller styrverktyg för i första hand kvalitet, miljö och arbetsmiljö och fokuserar inte bara på krav utan även på att hitta förbättringsmöjligheterna i företaget. Povel går att certifiera enligt ISO 14001, 9001 och AFS 2001:1.

För fler bilder: http://www.mediabank.bygg.org/

För ytterligare information, besök www.sverigesbyggindustrier.se/povel eller kontakta Peter Schyum, peter.schyum@sverigesbyggindustrier.se, 031-708 41 22.

Bygg- och fastighetssektorn vässar riktlinjerna för resurseffektivisering och avfallshantering21.5.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Bygg- och fastighetssektorn vässar sina gemensamma riktlinjer för resurseffektivisering och avfallshantering. Behovet av cirkularitet i hela värdekedjan förtydligas och alla branschens aktörer uppmanas använda riktlinjerna som sin basnivå. - Det finns drygt 800 000 lägenheter i Sverige som behöver renoveras. Samtidigt är behovet av nya bostäder, vägar och järnvägar stort. Avfallsminimering är avgörande för att minska bygg- och fastighetssektorns miljöbelastning, säger Marianne Hedberg, miljöexpert på Sveriges Byggindustrier.

Minister till historisk byggstämma i Umeå13.5.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) kommer till Sveriges Byggindustriers förbundsstämma i Umeå den 15 maj. Bland övriga talare finns Anna Olofsson, marknadschef för Umeå kommun och Lars Westin, professor vid centrum för regionalvetenskap, Umeå universitet. - Vi ser fram emot intressanta samtal som ger en bra bild av byggandet och samhällsutvecklingen i norra Sverige, säger Johan Hallberg, regionchef för Sveriges Byggindustrier.