Över 200 byggföretag använder Povel för ett effektivt kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöarbete

Povel Verksamhetsledning har nu passerat över 200 företag användare inom byggbranschen med det gemensamt att de vill strukturera sitt KMA-arbete och därmed höja kompetensen inom kvalitet, miljö och arbetsmiljö. Povel är framtaget och drivs av Sveriges Byggindustrier (BI).

Povel Verksamhetsledning är utvecklat för att underlätta för bygg-, anläggnings- och specialföretag att möta de krav som ställs från beställare, myndigheter, brukare m.fl. Genom Povel får företagen hjälpmedel och verktyg för att på ett jordnära och effektivt sätt skapa ett ledningssystem som binder samman företagets egna ambitioner med alla de krav som ställs på byggföretag idag, i synnerhet gällande kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöfrågor.

– Efterfrågan från byggföretag som vill bedriva ett aktivt KMA-arbete ökar ständigt och vi har ett mycket intensivt 2017 bakom oss där vi genomförde inte mindre än åtta företagsgemensamma Povelintroduktioner runt om i landet. Vi ser med glädje att fler företag och beställare får upp ögonen för Povel och samarbetet som vi har inlett med certifieringsorganet Sbcert (Scandinavian Business Certification) där de genomför tredjepartsrevisioner med ISO revisorer ute hos företagen, har också höjt statusen på att vara ett diplomerat eller ett certifierat Povelföretag. För att möta efterfrågan genomför vi löpande informationsmöten över hela landet och under våren startar vi ytterligare flera Povelgrupper bl.a. i Malmö, Jönköping, Skellefteå och Göteborg berättar Peter Schyum, ansvarig för Povel.

Pether Fredholm, vd på JSB i Karlshamn, uppskattar upplägget i Povel.

– Povel har hjälpt oss mycket med planer och processer i arbetet att klara utmaningen att bli ISO certifierade inom både kvalitet, miljö och arbetsmiljö. Detta i sin tur har skapat större förutsättningar för bättre lönsamhet och nöjdare kunder, säger han.

Maria Vogler, KMA-ansvarig, Sven Johansson Bygg i Dals Ed, håller med.

– Povel har varit perfekt för oss eftersom systemet innehåller idéer och förslag i form av processer, dokumentmallar, etc. En extra styrka är förstås att systemet är skapat utifrån hur byggprocessen fungerar och återkommande revisioner genomförs, så att vi kan justera ev missar och hitta möjliga förbättringar.

Povel står för processorienterad verksamhetsledning. Det är ett branschanpassat verkssamhetsledningssystem för byggföretag av alla typer och storlekar. Systemet innehåller styrverktyg för i första hand kvalitet, miljö och arbetsmiljö och fokuserar inte bara på krav utan även på att hitta förbättringsmöjligheterna i företaget. Povel går att certifiera enligt ISO 14001, 9001 och AFS 2001:1.

För fler bilder: http://www.mediabank.bygg.org/

För ytterligare information, besök www.sverigesbyggindustrier.se/povel eller kontakta Peter Schyum, peter.schyum@sverigesbyggindustrier.se, 031-708 41 22.

Bolund och Eneroth ges nyckelroller när Sverige ska rustas för 11 miljoner invånare21.1.2019 14:58:23Pressmeddelande

Sveriges Byggindustrier gratulerar Per Bolund som idag utsetts till ny bostadsminister. - Att bostadsministern nu flyttar in på Finansdepartementet innebär att bostadsfrågan får större tyngd. Det är bra. Men ska byggandet ta fart igen krävs en fungerande finansiering. Bolunds förändrade portfölj leder förhoppningsvis till en översyn och förändring av de införda kreditrestriktionerna samt att det görs undantag för förstagångsköpare, säger Catharina Elmsäter-Svärd, VD för Sveriges Byggindustrier.

Det krävs mer och modigare reformer18.1.2019 09:59:50Pressmeddelande

Sveriges Byggindustrier gratulerar statsminister Stefan Löfven till regeringsbildningen. Men den bostadspolitiska överenskommelsen mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna är otillräcklig. - Inga av förslagen sänker trösklarna in till bostadsmarknaden för den som saknar kontakter, kötid och kapital. Det krävs mer och modigare reformer. Höj bolånetaket för förstagångsköpare, inför ett subventionerat bospar för unga och gör en kraftfull sänkning av reavinstskatten för ökad rörlighet, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Sveriges Byggindustrier.

Sveriges Byggindustrier: Rätt att trappa av investeringsstödet13.12.2018 12:00:00Pressmeddelande

Riksdagens beslut att släppa fram Moderaternas och Kristdemokraternas budget för 2019 innebär att investeringsstödet för nyproduktion av hyresrätter trappas av. Sveriges Byggindustrier välkomnar beskedet. - Byggsubventioner stör marknaden och skapar osäkerhet. Fördelningspolitiskt har det inte heller haft önskvärd effekt. Boende i husen har en disponibel inkomst väl över hyresgäster i både de aktuella kommunerna och riket som helhet, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.