Över 200 byggföretag använder Povel för ett effektivt kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöarbete

Povel Verksamhetsledning har nu passerat över 200 företag användare inom byggbranschen med det gemensamt att de vill strukturera sitt KMA-arbete och därmed höja kompetensen inom kvalitet, miljö och arbetsmiljö. Povel är framtaget och drivs av Sveriges Byggindustrier (BI).

Povel Verksamhetsledning är utvecklat för att underlätta för bygg-, anläggnings- och specialföretag att möta de krav som ställs från beställare, myndigheter, brukare m.fl. Genom Povel får företagen hjälpmedel och verktyg för att på ett jordnära och effektivt sätt skapa ett ledningssystem som binder samman företagets egna ambitioner med alla de krav som ställs på byggföretag idag, i synnerhet gällande kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöfrågor.

– Efterfrågan från byggföretag som vill bedriva ett aktivt KMA-arbete ökar ständigt och vi har ett mycket intensivt 2017 bakom oss där vi genomförde inte mindre än åtta företagsgemensamma Povelintroduktioner runt om i landet. Vi ser med glädje att fler företag och beställare får upp ögonen för Povel och samarbetet som vi har inlett med certifieringsorganet Sbcert (Scandinavian Business Certification) där de genomför tredjepartsrevisioner med ISO revisorer ute hos företagen, har också höjt statusen på att vara ett diplomerat eller ett certifierat Povelföretag. För att möta efterfrågan genomför vi löpande informationsmöten över hela landet och under våren startar vi ytterligare flera Povelgrupper bl.a. i Malmö, Jönköping, Skellefteå och Göteborg berättar Peter Schyum, ansvarig för Povel.

Pether Fredholm, vd på JSB i Karlshamn, uppskattar upplägget i Povel.

– Povel har hjälpt oss mycket med planer och processer i arbetet att klara utmaningen att bli ISO certifierade inom både kvalitet, miljö och arbetsmiljö. Detta i sin tur har skapat större förutsättningar för bättre lönsamhet och nöjdare kunder, säger han.

Maria Vogler, KMA-ansvarig, Sven Johansson Bygg i Dals Ed, håller med.

– Povel har varit perfekt för oss eftersom systemet innehåller idéer och förslag i form av processer, dokumentmallar, etc. En extra styrka är förstås att systemet är skapat utifrån hur byggprocessen fungerar och återkommande revisioner genomförs, så att vi kan justera ev missar och hitta möjliga förbättringar.

Povel står för processorienterad verksamhetsledning. Det är ett branschanpassat verkssamhetsledningssystem för byggföretag av alla typer och storlekar. Systemet innehåller styrverktyg för i första hand kvalitet, miljö och arbetsmiljö och fokuserar inte bara på krav utan även på att hitta förbättringsmöjligheterna i företaget. Povel går att certifiera enligt ISO 14001, 9001 och AFS 2001:1.

För fler bilder: http://www.mediabank.bygg.org/

För ytterligare information, besök www.sverigesbyggindustrier.se/povel eller kontakta Peter Schyum, peter.schyum@sverigesbyggindustrier.se, 031-708 41 22.

Förstatligande av järnvägsunderhåll är fel väg att gå16.8.2018 16:30Pressmeddelande

Regeringen har idag utsett Erland Olauson till att utreda järnvägsunderhållets framtida organisering. Sveriges Byggindustrier och Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer är starkt kritiska till regeringens planer på ett förstatligande av det svenska järnvägsunderhållet. "Jag välkomnar Olauson till uppdraget att leda utredningen och ser fram emot ett nära samarbete. Men realiseras regeringens tankar på det sätt som föreslagits av infrastrukturminister Tomas Eneroth riskerar järnvägsunderhållet att försämras kraftfullt. Att Trafikverket ska bygga upp en omfattande egenregiverksamhet skulle förflytta fokus och kosta mer skattepengar än det skulle ge effekt," säger Robert Röder, ordförande i Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer.

Ny vägledning för små- och medelstora byggföretag gör det lättare att hållbarhetsredovisa27.6.2018 13:00Pressmeddelande

Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, SBUF, har finansierat en vägledning för hållbarhetsredovisning med särskilt fokus på små och medelstora företag. - Sedan 2017 finns ett lagkrav på hållbarhetsredovisning i samband med årsredovisningen för större företag. Nu stödjer vi små och medelstora företag, som inte alltid omfattas av lagkravet. Målet är en fossilfri och konkurrenskraftig byggsektor till år 2045, säger Birgitta Govén, energiexpert på Sveriges Byggindustrier.

Byggavtalet fredat trots ny lag om entreprenörsansvar19.6.2018 16:16Pressmeddelande

Idag tisdag röstade riksdagen ja till regeringens proposition Ett entreprenörsansvar för lönefordringar i bygg- och anläggningsbranschen. Det är väl känt sedan tidigare att Sveriges Byggindustrier anser att lagförslaget kan komma att bli en börda för Sveriges småföretagare. Under våren har vi fört intensiva samtal med regeringen kring lagförslaget och vad det innebär för vårt kollektivavtal. Vi kan nu konstatera att regeringen lyssnat på oss och låter de kollektivavtal i sektorn som innehåller ett entreprenörsansvar vara fredade, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.