​Över 200 lediga jobb runt om i Småland det andra kvartalet

ManpowerGroup behöver snarast rekrytera ytterligare över 2 000 personer runt om i landet som en följd av en tydlig ökad efterfrågan på kompetens. I Småland finns cirka 200 lediga jobb - merparten i Värnamo och Jönköping men även ibland annat Ljungby och Vetlanda. Det är både tillsvidare- och sommarjobb, samt ”första jobbet”-anställningar inom en rad yrkesområden som efterfrågas.

Fokus i både Jönköping och övriga Småland ligger främst på montörer, lagerpersonal och kundtjänstmedarbetare.

-Vi ser en stor efterfrågeökning runt om i Småland och vi är givetvis mycket angelägna om att hitta den kompetens vi söker, samtidigt som det känns bra att kunna ge många ett gyllene tillfälle att få ett jobb eller kanske byta jobb, säger Sandra Gustavsson, chef för Manpower i Jönköping.

I övriga landet är det störst efterfrågan på kompetens främst i Göteborg och Stockholm, men även i Norrland, Skåne och på vissa orter i mellansverige finns det gott om lediga jobb. Även där råder stor efterfrågan på kundtjänstpersonal, lager- och industripersonal men även IT-kompetens och chefer söks på många håll. Att arbetsmarknaden går upp syns även på antalet lediga jobb på Sveriges största jobbsajt www.manpower.se som nu har över 30 000 lediga jobb.

-Med den anställningstakt vi nu har kan vi verkligen säga att vi på ManpowerGroup bidrar både till att minska arbetslöshet och utanförskap och till ett växande näringsliv i regionen och det är vi mycket stolta över, säger Lars Forseth, VD för ManpowerGroup Sverige.

Orterna i Småland som i störst utsträckning behöver kompetens under den närmaste tiden:

• Värnamo ca 95 jobb
  • Jönköping ca 75 jobb
  • Ljungby ca 15 jobb
  • Vetlanda ca 10 jobb
  • Vrigstad ca 10 jobb

För mer information kontakta:

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup, tel: 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

www.manpowergroup.se/Pressrum1/#/

ManpowerGroup™ är världsledande på att hitta rätt lösning utifrån människans potential och företagens ambition. Vi hjälper såväl små som stora verksamheter i många olika branscher under fyra varumärken: ManpowerGroup™ Solutions, Experis, Manpower och Right Management.

Vi finns i mer än 80 länder över hela världen. Genom globala insikter och lokal expertkunskap, ökar vi framgången för våra kunder.

I Sverige finns finns vi representerade på mer än 70 kontor och har totalt drygt 12.000 anställda.
Verksamheten genererar drygt 20.000 jobb varje år.

Manpower.se är en av de ledande jobbsiterna i Sverige med drygt 200.000 aktiva cv och mellan 8.000 - 15.000 aktuella jobbannonser. För mer information eller för att söka lediga jobb - besök manpower.se