​Över 200 lediga jobb runt om i Småland det andra kvartalet

ManpowerGroup behöver snarast rekrytera ytterligare över 2 000 personer runt om i landet som en följd av en tydlig ökad efterfrågan på kompetens. I Småland finns cirka 200 lediga jobb - merparten i Värnamo och Jönköping men även ibland annat Ljungby och Vetlanda. Det är både tillsvidare- och sommarjobb, samt ”första jobbet”-anställningar inom en rad yrkesområden som efterfrågas.

Fokus i både Jönköping och övriga Småland ligger främst på montörer, lagerpersonal och kundtjänstmedarbetare.

-Vi ser en stor efterfrågeökning runt om i Småland och vi är givetvis mycket angelägna om att hitta den kompetens vi söker, samtidigt som det känns bra att kunna ge många ett gyllene tillfälle att få ett jobb eller kanske byta jobb, säger Sandra Gustavsson, chef för Manpower i Jönköping.

I övriga landet är det störst efterfrågan på kompetens främst i Göteborg och Stockholm, men även i Norrland, Skåne och på vissa orter i mellansverige finns det gott om lediga jobb. Även där råder stor efterfrågan på kundtjänstpersonal, lager- och industripersonal men även IT-kompetens och chefer söks på många håll. Att arbetsmarknaden går upp syns även på antalet lediga jobb på Sveriges största jobbsajt www.manpower.se som nu har över 30 000 lediga jobb.

-Med den anställningstakt vi nu har kan vi verkligen säga att vi på ManpowerGroup bidrar både till att minska arbetslöshet och utanförskap och till ett växande näringsliv i regionen och det är vi mycket stolta över, säger Lars Forseth, VD för ManpowerGroup Sverige.

Orterna i Småland som i störst utsträckning behöver kompetens under den närmaste tiden:

• Värnamo ca 95 jobb
  • Jönköping ca 75 jobb
  • Ljungby ca 15 jobb
  • Vetlanda ca 10 jobb
  • Vrigstad ca 10 jobb

För mer information kontakta:

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup, tel: 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

www.manpowergroup.se/Pressrum1/#/

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på drygt 50 orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Kommuner pratar integration genom jobb på Matchningsakuten i Almedalen21.6.2018 11:48Pressmeddelande

Hur löser vi integration genom jobb? Högkonjunktur, kompetensbrist och utanförskap. Att snabbt få ut nyanlända arbetssökande i arbetslivet är en viktig samhällsfråga och samtidigt en möjlighet för Sverige. Under Almedalsveckan i Visby bjuder ManpowerGroup in utvalda till Matchningsakuten i Almedalen för att prata om matchning och integration genom jobb. Tillsammans med kommunföreträdare diskuterar ManpowerGroup lösningar för att snabbt matcha rätt kompetens med rätt arbetsgivare. Följ #matchningsakuten på Twitter och LinkedIn 2-6 juli.