Över 2000 barn och ungdomar deltog i allmännyttans sommaraktiviteter

Varje år erbjuder Stockholms kommunala bostadsbolag tusentals barn och unga sommaraktiviteter. Bra fritidsverksamheter är en investering i de barn som bor hos oss. Det skapar trygghet och trivsel i våra bostadsområden.
Flickor spelar basket. Bild: Maskot bildbyrå AB

Barn och ungdomar som bor hos Familjebostäder, Stadsholmen, Stockholmshem och Svenska Bostäder erbjuds varje sommar kostnadsfria eller kraftigt rabatterade priser på en mängd olika sommaraktiviteter. Hyresgäster mellan 4-18 år kan prova på allt från boxning, fotboll, friidrott och simning, till mer kreativa aktiviteter som konstläger, teaterkurser, digitalt skapande och 4H-gårdar.

För oss är det viktigt att de barn och ungdomar som är hemma på sitt sommarlov kan aktivera sig och få en meningsfull sommar. Därför samarbetar vi i allmännyttan tillsammans med flera föreningar som arrangerar olika typer av sommaraktiviteter i våra områden. Tillsammans vill vi stärka trivseln, tryggheten och stoltheten i våra bostadsområden. Vi eftersträvar en jämlik fördelning mellan flickor och pojkar och väljer samarbeten för att uppnå en geografisk spridning i Stockholm.

– Vi satsar på sommaraktiviteter för att barn och unga ska få prova på och ha kul. Det ger möjligheten att få ett nytt intresse och bli en del av en ny gemenskap, vilket är särskilt betydelsefullt för barn med tuffare familjeförhållanden. Ytterst är detta insatser som motverkar utanförskap, säger Dennis Wedin (M), bostadsborgarråd med ansvar för Stockholms bostadsbolag.

Just nu planerar vi inför årets sommaraktiviteter tillsammans med samarbetspartners och föreningar. All information om aktiviteterna finns samlad på sommaraktiviter.se som uppdateras kontinuerligt. Först ut brukar simskolor och de populära djurskötselkurserna vara.

Faktaruta sommaraktiviteter 2021

• Totalt deltog cirka 2 100 (1 600 under 2020) barn i sommarlovsaktiviteterna 2021. Bolagen arbetar aktivt för en jämnare fördelning mellan könen.
  • Bostadsbolagen subventionerade i genomsnitt cirka 540 kronor per barn under 2021. Det blev en totalkostnad på ca 1,1 miljoner fördelat på alla bolagen.
  • De sommaraktiviteter som erbjöds var bland annat friidrott, fotboll, konst och kreativt skapande, teater, simskola, djurskötsel, boxning och basket.
  • Utöver anmälda barn, har många barn och ungdomar deltagit i aktiviteter som inte kräver någon föranmälan.
  • Förra sommaren inleddes nya samarbeten med Farsta Sports Camp och Kista Sports Club Summer, där barn och ungdomar fick prova på en mängd olika aktiviteter under en vecka, samt ett Creative Camp i Gamla Stan, där deltagarna fick prova på olika instrument, körsång och foto.
  • All information om aktiviteterna samlas på kampanjsidan sommaraktiviteter.se som uppdateras löpande under våren.