Över 3 000 avtal tecknade om tillfälliga hyresrabatter till lokalhyresgäster

Fastighetsägare har tecknat över 3 200 avtal om tillfälliga hyresrabatter med lokalhyresgäster i utsatta branscher sedan den 23 april 2020. Det visar en sammanställning som Fastighetsägarna gjort.

Regeringens stödpaket till lokalhyresgäster i utsatta branscher fastställdes av regeringen i mitten av april. Fastighetsägarna lanserade en avtalsmall den 23 april 2020 för att underlätta tecknandet av hyresavtal. En sammanställning som Fastighetsägarna gjort visar att antalet nytecknade avtal om hyresrabatt tagit rejäl fart.

– I snitt har det tecknats över 500 avtal per dag om tillfälliga hyresrabatter. Det är ett otroligt högt antal avtal. Vi har sedan stödet offentliggjordes sagt att fastighetsägare kommer att teckna avtal med sina kunder så snart reglerna blir kända och vår sammanställning visar tydligt att fastighetsbranschen är villig att bidra, säger Reinhold Lennebo, vd Fastighetsägarna Sverige.

– Utöver de avtal om hyresrabatter som tecknats med Fastighetsägarnas mall har många fastighetsägare redan innan förordningen var på plats kommit överens med sina kunder om hyreslättnader. Flera fastighetsägare genomför omfattande åtgärder och ger rabatter under längre tid och till fler lokalhyresgäster än vad regeringens stödpaket omfattar, säger Reinhold Lennebo.

Så konsumerade Stenungsundsborna i stadskärnan – före och under coronakrisen1.12.2020 16:04:19 CETPressmeddelande

2019 blev ett bra år för Stenungsunds stadskärna som ökade sin totala omsättning med 1,6 procent, jämfört med andra småstäder som i genomsnitt minskade sin totala omsättning med 0,4 procent. Bäst gick det för branschen hem och fritid, följt av dagligvaror. Dock minskade omsättningen för beklädnadsbranschen, vilket också följer trenden och den strukturomvandling som sker i andra stadskärnor och riket. Att restaurang- och kaféverksamheter inom Stenungsunds stadskärna minskar sin omsättning under 2019, stämmer inte överens med trenden i andra småstäder där det var delbranschen som då ökade sin omsättning mest jämfört med föregående år. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Omställningsstödet bör förlängas ytterligare20.11.2020 09:31:32 CETPressmeddelande

Regeringens besked om att omställningsstödet till företag förlängs med ytterligare två månader fram till årsskiftet är välkommet men stödet bör redan nu förlängas ytterligare. – De skärpta restriktionerna bedöms ligga kvar betydligt längre än till årsskiftet. Regeringen bör därför redan nu förlänga stödet ytterligare och sänka gränsen för när företag kan få stöd, det säger Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna Sverige.

Så konsumerade Uddevallaborna i stadskärnan – före och under coronakrisen11.11.2020 15:48:09 CETPressmeddelande

2019 blev ett bra år för Uddevalla stadskärna som ökade sin totala omsättning med 0,5 procent, jämfört med andra medelstora städer som i genomsnitt minskade sin totala omsättning med 0,7 procent. Bäst gick det för stadskärnans delbransch inom dagligvaror men de övriga delbranscherna fick dock en minskad omsättning. Det handlar om verksamheter inom beklädnad, hotell, restauranger, hem- och fritid samt övrig kommersiell service. Trenden i stadskärnorna generellt har under senare år varit att svenskar lägger mer pengar på upplevelser inom hotell- och restaurangbranschen samt kommersiell service. I Uddevallas stadskärnan överensstämmer dock inte den generella trenden i omsättningsutveckling med dessa delbranscher under 2019. Däremot ökar omsättningen 2019 i dagligvaror mer i Uddevallas stadskärna än jämförbara medelstora städer och generellt för alla stadskärnor. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Bra att regeringen vill underlätta flexibel användning av byggnader5.11.2020 16:08:05 CETPressmeddelande

Regeringen har idag gett Boverket i uppdrag att utreda hur reglerna kan ändras för att byggnader ska kunna användas mer flexibelt och till exempel omvandla kontor till bostäder. – Vi är positiva till att befintliga byggnader kan användas på olika sätt under en livscykel, men det kommer inte lösa bostadsbristen som bostadsministern hoppas, säger Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna Sverige.

Så konsumerade Eksjö i stadskärnan – före och under coronakrisen2.11.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Under 2019 minskade omsättning i Eksjö stadskärna med totalt 2 procent. Det är en något större minskning än i andra stadskärnor av liknande storlek. Branscherna hotell och restaurang samt dagligvaruhandeln ökade sin omsättning under året, medan de andra branscherna i stadskärnan hade det svårare. Tuffast var det för modehandeln och kommersiell service. När coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020, drabbades modehandeln tillsammans med hotell- och restaurangnäringen hårt. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Malmös stadskärna stod sig i konkurrensen om kunderna – både före och under coronakrisen29.10.2020 07:00:00 CETPressmeddelande

Under 2019 gick det bra för Malmös stadskärna som ökade den totala omsättningen med 4,2 procent. Alla branscher hade en positiv tillväxt och både dagligvaruhandeln och kommersiell service hade en starkare utveckling än i andra storstäder. Men när coronakrisen slog till under våren 2020 drabbades många av stadskärnans verksamheter av kundbortfall, vilket slog hårt mot omsättningsutvecklingen. Trots det väntas stadskärnan ha behållit en större andel av sin omsättning än andra storstäder. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.