Över 3 000 avtal tecknade om tillfälliga hyresrabatter till lokalhyresgäster

Fastighetsägare har tecknat över 3 200 avtal om tillfälliga hyresrabatter med lokalhyresgäster i utsatta branscher sedan den 23 april 2020. Det visar en sammanställning som Fastighetsägarna gjort.

Regeringens stödpaket till lokalhyresgäster i utsatta branscher fastställdes av regeringen i mitten av april. Fastighetsägarna lanserade en avtalsmall den 23 april 2020 för att underlätta tecknandet av hyresavtal. En sammanställning som Fastighetsägarna gjort visar att antalet nytecknade avtal om hyresrabatt tagit rejäl fart.

– I snitt har det tecknats över 500 avtal per dag om tillfälliga hyresrabatter. Det är ett otroligt högt antal avtal. Vi har sedan stödet offentliggjordes sagt att fastighetsägare kommer att teckna avtal med sina kunder så snart reglerna blir kända och vår sammanställning visar tydligt att fastighetsbranschen är villig att bidra, säger Reinhold Lennebo, vd Fastighetsägarna Sverige.

– Utöver de avtal om hyresrabatter som tecknats med Fastighetsägarnas mall har många fastighetsägare redan innan förordningen var på plats kommit överens med sina kunder om hyreslättnader. Flera fastighetsägare genomför omfattande åtgärder och ger rabatter under längre tid och till fler lokalhyresgäster än vad regeringens stödpaket omfattar, säger Reinhold Lennebo.

Fastighetsägarna kartlägger coronapandemins effekter på stadskärnorna26.5.2020 11:23:03 CESTPressmeddelande

Coronapandemin har fått stora effekter på utvecklingen i stadskärnorna när myndighetsrestriktioner gjort att färre människor rör sig i våra städer. Fastighetsägarna kartlägger därför tillsammans med HUI Research försäljningsutvecklingen för olika branscher i stadskärnorna och tar dessutom fram prognoser för hur försäljningen i stadskärnorna kommer se ut under 2020.

Äntligen utreder regeringen den sociala bostadspolitiken8.5.2020 13:58:16 CESTPressmeddelande

Fastighetsägarna välkomnar att regeringen har beslutat tillsätta en utredning om en social bostadspolitik som ska hjälpa fler in på bostadsmarknaden. Hålen i dagens skyddsnät har blivit både fler och större. Den sociala bostadspolitiken behöver bli mer träffsäker och med dagens besked finns förutsättningar att skapa en bättre modell som ger de mest utsatta större möjlighet att finna ett tryggt boende.