Över 50 000 på världens största globala lärarkonferens

Hur har cononapandemin påverkat skolan runt om i världen? Frågor som rör arbetsmiljö, ledarskap, teknik och samarbete har blivit extra centrala för lärare, oavsett var i världen man undervisar. På lördag samlas över 50 000 lärare från 70 länder för att tillsammans dela med sig av lärdomar från våren.

T4 Event är en världsomspännande livesänd konferens för lärare och alla andra som är intresserade av utbildningsfrågor. Initiativtagare är en grupp lärare från olika delar av världen, tillsammans med Vikas Pota, en av krafterna bakom Varkey Foundation och Esteban Bullrich, tidigare utbildningsminister i Argentina.

– Utbildning, och det sammanhang förskola och skola skapar, är mer än någonsin en bärande samhällsfunktion i hela världen. Det här är ett helt unikt tillfälle där lärare världen över kan dela med sig av sina erfarenheter, säger Frida Gustafsson Wennö, vd för TÄNK OM.

Det finns fyra teman på T4 Event:
– Teacher well-being (arbetsmiljö och hälsa)
– Teacher leadership (ledarskap)
– Teacher technology (teknik)
– Teacher collaboration (samarbete)

På konferensen deltar lärare från olika delar av världen, tillsammans med namnkunniga ledare från stora internationella utbildningsorganisationer.

– Hela evenemanget går ut på att tänka framåt, tillsammans diskutera hur coronapandemin påverkat utbildning runt om i världen och vilka lärdomar vi dra. Det här är ett sätt att lära av och bidra till varandra. När lärare utvecklas, utvecklas på sikt hela samhällen, säger Frida Gustafsson Wennö.

Bland huvudtalarna finns nobelpristagaren Malalas pappa, Ziauddin Yousufzai som är lärare och medgrundare av The Malala Fund. Det medverkar även representanter från OECD, Världsbanken, Education International, UNESCO med flera.

– Avslutningsvis hoppas jag att vi kan inspirera andra branscher att också komma samman och lära av varandra på det här sättet, säger Frida Gustafsson Wennö.

Fakta

• Konferensen livesänds på webben samtidigt runt om i världen. I Sverige är konferensen mellan kl. 14.00-19.00 svensk tid, lördagen den 30 maj.
  • I dagsläget är det över 50 000 anmälda från över 70 länder.
  • Varkey Foundation är en global välgörenhetsfond som arbetar för att utveckla utbildning och förbättra global lärarskicklighet genom att utbilda lärare och rektorer i utvecklingsländer.
  • TÄNK OM, som är en del av AcadeMedia, är den enda svenska samarbetspartnern till konferensen tillsammans med flera andra internationella aktörer.

Frida Gustafsson Wennö, tel. 0733-65 00 18, e-post frida@tankom.nu

AcadeMedia skapar möjligheter för människor att utvecklas. Våra 16 900 medarbetare på våra drygt 660 förskolor, grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildningar har ett gemensamt fokus på kvalitet och utveckling. Alla 180 000 barn, elever och vuxenstuderande som går i våra verksamheter under ett år ska få en utbildning som är av så god kvalitet att de når utbildningens mål, samt de förutsättningar de behöver för att nå sin fulla potential. Vi är norra Europas största utbildningsföretag med verksamheter i Sverige, Norge och Tyskland. Vår storlek skapar trygghet och ger oss förutsättningar att vara en långsiktig och stabil utbildningsaktör som bidrar till det gemensamma samhällsbygget.

Mer information om AcadeMedia finns på www.academedia.se