Över 5000 biljetter sålda till Sverige-Turkiet

Med två månader kvar till matchen är över 5000 biljetter sålda till Sverige-Turkiet den 24 februari i Globen. EM-kvalmatchen är därmed på god väg att bli den mest sedda landslagsmatchen genom tiderna, det tidigare publikrekordet står på 8045 personer och sattes mot Turkiet 2018.

Nästan exakt två år efter Sveriges hemmabragd mot Turkiet, vinst med 59-58 inför 8045 personer i Hovet, möts lagen igen. Denna gång spelas matchen i Globen, ett beslut som ser ut att ha varit riktigt.

- Vi har högre tempo i biljettförsäljningen hittills. Vi hoppas verkligen att alla basketmänniskor kommer dit och hjälper oss skapa magi igen, säger Johannes Wohlert, kommunikationsansvarig på SBBF.

De svenska spelarna har redan gått ut och lovordat satsningen. Det går för närvarande bra för de svenska utlandsproffsen. Jonas Jerebko snittar 10 poäng per match i Euroleague, Jeffery Taylor är en stöttepelare i Real Madrid och Marcus Eriksson stormtrivs i tyska storklubben ALBA Berlin. Det är ännu oklart om dessa tre släpps av sina klubbar till denna match men matchdagen krockar inte med spel i Euroleague.

I Spanien levererar Johan Löfberg, Alex Lindqvist, William Magarity, Tobias Borg och Chris Czerapowicz på hög nivå, och Viktor Gaddefors och Erik Rush är viktiga spelare i sina franska respektive italienska lag. I Polen är Ludde Håkanson stjärna i ligatvåan Stelmet Zielona Gora och lovordas av alla för sitt spel. Nick Spires spelar mindre men har för vana att toppa formen till landskamperna, minns hans matchavgörande insats mot Turkiet senast.

I Holland fyller Elijah Clarance statistikkolumnerna för Den Bosch. Förbundskapten Hugo Lopez toppar spanska andraligan med sitt Valladolid.

Det är med andra ord svenska spelare och coacher med självförtroende som just nu huserar i Europa. Om det räcker mot världsnationen Turkiet är dock svårt att säga. Turkiet har ett starkare lag på papperet och en stor publik i Sverige. Svenska Basketbollförbundet hoppas dock på att David kan fälla Goliat med hjälp av den svenska publiken.

Hittills ser det alltså bra ut med över 5000 sålda biljetter innan jul.

Besöksadress Trålgränd 2