Svenska kyrkan Malmö

Över 6,5 miljoner för återvunnen metall!

I april i år tecknade Malmö kyrkogårdsförvaltning ett avtal om återvinning av metall från kremationer som sker i Limhamns krematorium med det holländska metallåtervinningsföretaget OrthoMetals. Avtalet ger kyrkogårdsförvaltningen 94 % av metallvärdet. Resterande 6 % går till OrthoMetals för hanteringen.

En första utbetalning på över 6,5 miljoner kronor har nu gjorts till kyrkogårdsförvaltningen. Den utgör betalning för två års samlad metall från krematoriet.

- Vi är mycket nöjda. Vi har kunnat teckna ett bra avtal med OrthoMetals som innebär en högre ersättning till Allmänna arvsfonden än vad andra liknande avtal i branschen ger, säger Sven-Erik Perlman Aspeklev, kyrkogårdschef.

OrthoMetals hämtar metallresterna i Limhamn årligen och ersättning för den återvunna metallen utbetalas efter återvinningen.

- Det är glädjande att kunna bidra med så mycket pengar till en sådan viktig verksamhet som den som Allmänna arvsfonden utövar, säger Sven-Erik Perlman Aspeklev.

Mer information:Sven-Erik Perlman Aspeklev, kyrkogårdschef

Svenska kyrkan Malmö
Fiskehamnsgatan 3
211 18 Malmö

Svenska kyrkan är en evangelisk-luthersk, demokratisk folkkyrka. Svenska kyrkan i Malmö är ett pastorat med 6 församlingar, kyrkogårdsförvaltning samt administrativa enheter. Totalt är cirka 450 personer anställda i verksamheterna. Malmö kyrkliga samfällighet bildades 1932, ombildades 2014 till ett pastorat, och styrs av en politisk beslutsorganisation. I Malmö har Svenska kyrkan cirka 140 000 medlemmar vilket är ungefär 48% av Malmös befolkning.

Följ Svenska kyrkan Malmö

Senaste pressmeddelandena från Svenska kyrkan Malmö

S:t Petri kyrka hyllar Sven-David Sandström11.9.2019 07:55:00 CESTPressmeddelande

Höstens kör- och orkesterkonserter i S:t Petri kyrka inleds på söndag 15 september kl 18.00 med en konsert som helt och hållet ägnas åt Sven-David Sandströms rika produktion av körmusik. Petri Sångare medverkar under ledning av Alexander Einarsson tillsammans med Karin Dahlberg, sopran, Carl Adam Landström, orgel, Jonas Lundblad, orgel, Bernt Wilhelmsson, piano, Jonas Losciale, klarinett, Malin Nyström och Johann Soustrot, violin, i konserten Att se världen i ett sandkorn, Sven-David Sandström (1942–2019) till minne.

Malmökör tävlar i World Choir Games 202021.8.2019 08:43:00 CESTNyheter

Vegakören från S:t Johannes kyrka i Malmö tog sig till final i Grand Prix of Nations under European Choir Games som hölls i Göteborg 3-10 augusti. Kören slutade femma vilket direktkvalificerar dem till nästa års World Choir Games i Antwerpen, körvärldens egna olympiska spel. -Vi är stolta och ärade över att ha vunnit en guldmedalj under European Choir Games och därmed kvalificerat oss till nästa års World Choir Games i Antwerpen. Men vi är framförallt så tacksamma för att ha träffat underbara körmedlemmar från hela världen. Sång för samman nationer! Så skriver Vegakören på sin Facebooksida efter framgångarna i Göteborg. Vegakören består av ca 45 tjejer som under ledning av körledare Christian Schultze sjunger pop- och rockklassiker i nya spännande körarrangemang. Vid European Choir Games i Göteborg tävlade kören i kategorin jazz, pop och show. Efter många deltävlingar stod kören slutligen som en av 12 finalister i tävlingen Grand Prix of Nations. Kampen om seger var hård och det var få

Minnesdag för romer och resande 2 augusti31.7.2019 08:00:00 CESTNyheter

75 år efter ”Zigenarnatten” pågår i Malmö ett försoningsprojekt mellan Svenska kyrkan, romer och resande. Projektet uppmärksammar det statliga förtryck som det romska minoritetsfolket utsatts för under flera hundra år i Sverige. Svenska kyrkan, tidigare en del av svenska staten, bidrog till förtrycket bland annat genom att särskilja romer och resande i folkbokföringen. Det rasbiologiska tänkandet som i Tyskland utmynnade i folkmord under andra världskriget, ledde i Sverige till tvångssteriliseringar, medicinska experiment samt splittring av familjer genom tvångsomhändertagande av barn. En relik från denna tid är det register över romska vuxna och barn som Malmöpolisen upptäckte för bara 6 år sedan. Den 2 augusti är sedan 2015 en minnesdag över alla folkmord mot romer och resande. Natten mellan den 2 och 3 augusti 1944 fördes alla romska fångar i koncentrationslägret Auschwitz till gaskamrarna. Händelsen har i efterhand kommit att kallas för ”Zigenarnatten”. Den 26 augusti arrangeras en

Dödligt allvar - öppet samtal om våldet i Malmö13.6.2019 14:06:00 CESTNyheter

Det är dags att på riktigt prata om våldet i Malmö, tända ljus för de som dött och tända ljus för den framtid vi hoppas på. På söndag 16 juni bjuder S:t Pauli kyrka in till ett öppet samtal i S:t Pauli kyrka om våldet i Malmö. Medverkar gör bland andra Ester Roxberg, författare och Joakim Palmkvist, journalist. Mikael Stigendal, professor i sociologi. Matilda Ericsson o Magnus Ericsson, sång och Helena Myrstener, präst.

Nu invigs nya orgeln i S:t Petri kyrka25.4.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Orgelkonceptet ”Nya toner i S:t Petri” omfattas av fyra orglar integrerade i ett spelbord. Den nya kyrkorgeln är världens modernaste orgelkoncept och norra Europas största orgel sett till antalet manualer och register. 205 register inklusive transmitteringar och klockspel. Med hjälp av touch screens blir orgelns klangliga möjligheter oändliga. Under 10 dagar kommer orgeln att vara i fokus i gudstjänster och orgelkonserter med körer, orkestrar och S:t Petri kyrkas organister och andra kyrkomusiker i Malmö samt internationella gästorganister och svenska organister med internationell karriär. Den officiella invigningen äger rum 27 april med Malmö SymfoniOrkester under ledning av chefsdirigent Marc Soustrot och organist Carl Adam Landström. I Malmö International Organ Festival medverkar bl a Olivier Latry, som till vardags är huvudorganist i Notre-Dame, Paris. Med anledning av den katastrofala branden under stilla veckan, ändrar han delvis sitt och hustrun Shin-Young Lees program och konse