Över en miljon EU-medborgare säger nej till burar för lantbruksdjur

Närmare 1.5 miljoner människor runt om i EU har skrivit på en namninsamling för att stoppa burar för lantbruksdjur. Runt 300 miljoner industriellt uppfödda djur tvingas tillbringa stor del av sitt liv inspärrade i burar.

Namninsamlingen, som är ett så kallat medborgarinitiativ, innebär att Europaparlamentet måste ta upp kravet på att förbjuda burar och EU-kommissionen presentera ett svar inom ett halvår.

Under 2018 lanserade World Animal Protection namninsamlingen tillsammans med ett stort antal djurskyddsorganisationer som en del av ett medborgariniitativ med målet att nå åtminstone en miljon underskrifter för att få frågan belyst i Europaparlamentet. En bur är ett extremt sätt att hålla lantbruksdjur eftersom det starkt begränsar deras förmåga att bete sig naturligt.

Tre av fyra suggor i världen tillbringar stor del av livet i stålburar som är lika små som ett genomsnittligt kylskåp. Trots att kontinuerlig så kallad fixering är förbjuden i EU är den ofta tillåten under födsel och digivning. Kultingarna utsätts även för obedövad kastrering, att knorrarna tas bort och tänderna filas ner, vilket är förbjudet i Sverige. Värphönor, kaniner och andra lantbruksdjur hålls rutinmässigt i burar utan möjlighet till naturligt beteende.

Jacqui Mills, som är globalt kampanjansvarig för lantbruksdjur på World Animal Protection säger: “Tack vare våra supportrar har 115 nyligen invalda ledamöter I Europaparlamentet förbundit sig att stödja ökat skydd för lantbruksdjur. Vi vill se verklig handling för djur i bur och mot plågsamma ingrepp som kastrering och svansklippning och annan grym behandling i den industriella uppfödningen.”

Hon fortsätter:

“Medan omvärlden ofta ser på EU som en förebild för högre djurvälfärd är sanningen att kastrering av manliga griskultingar är avsevärt vanligare i många delar av Europa, jämfört med flera delar av Latinamerika. Nu har Europaparlamentet och EU-kommissionen chansen att höja nivån till nytta för miljoner lanbruksdjur. I juli i år uttalade den tillträdande chefen för EU-kommissionen, Ursula von der Leyen, att medborgarna vill se handling för ökad djurvälfärd och beskrev det som en ädel uppgift."