Över en miljon EU-medborgare vill förbjuda vilda djur på cirkus

I våras lanserade Djurens Rätt ihop med andra djurorganisationer i Europa en gemensam kampanj med mål att införa ett förbud mot vilda djur på cirkus i EU. Idag klockan 15.00 lämnades uppropet över till EU-kommissionen, där över en miljon namnunderskrifter samlats in sedan kampanjens start. Djurens Rätt har länge arbetat för att vilda djur på cirkus ska förbjudas och ser nu hoppfullt på att opinionen för ett förbud är så stark inom hela EU.

Över en miljon EU-medborgare vill se ett förbud av vilda djur på cirkus. Foto: Shutterstock

Då det inte ligger i djurens intresse att varken transporteras eller utföra konster lever vilda djur på cirkus ett liv i misär. Eftersom en cirkus verksamhet bygger på att befinna sig på resande fot räcker det inte med ett nationellt förbud och därför har Djurens Rätt, tillsammans med ett 70-tal organisationer, drivit ett gemensamt upprop med målet att få igenom ett EU-omfattande förbud för vilda djur på cirkus.

Engagemanget kring uppropet har varit stort och tusentals interaktioner har gjorts i Djurens Rätts sociala kanaler. När uppropet avslutades tidigare idag hade över en miljon personer skrivit på för att ett förbud ska införas inom hela EU, varav Djurens Rätt samlat in 37 000 underskrifter i Sverige. Organisationen ser positivt på engagemanget:

– Jag är glad men inte förvånad över det stora engagemanget kring uppropet. Vilda djur är inte till för vår underhållning vilket en stor del av EU-medborgarna är eniga om. Det är på tiden att EU förbjuder det förlegade utnyttjandet av vilda djur på cirkus en gång för alla, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.

7 av 10 européer vill se ett förbud
I EU har 23 länder redan lagstiftning som i olika omfattning förbjuder användning av djur på cirkus. Däremot har länder som Frankrike, Tyskland, Italien och Spanien inte infört något förbud. Och i Tjeckien, Finland och Ungern har länderna endast begränsat användandet av vissa vilda djurarter på cirkus. I en opinionsundersökning intervjuades medborgare från dessa länder och resultatet av undersökningen visar att medborgarna vill att vilda djur på cirkus ska förbjudas. Opinionsundersökningen visar bland annat att:

• 68 % anser att användningen av vilda djur på cirkus är oetiskt och vilda djur bör inte användas till underhållning
  • 62 % anser att EU bör förbjuda användningen av alla vilda djur på cirkus
  • 83 % anser att EU bör garantera att plågsam användning av djur inte är tillåten

Djurens Rätt var pådrivande för den svenska lagstiftningen som trädde i kraft 2019, där elefanter och sjölejon inte längre tillåts på cirkusar. Däremot finns inte en heltäckande lagstiftning som omfattar alla vilda djur som kan användas på cirkus i Sverige. Nu hoppas organisationen genom uppropet att det ska införas ett förbud inom hela EU som där också inkluderar de svenska regleringarna.

Här kan en läsa mer om uppropet.

Från överlämningen tidigare idag.

Djurens Rätt gör med målinriktade kampanjer och politiskt påverkansarbete skillnad för de djur som är flest och har det sämst. Är Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 50 000 medlemmar.

Uppemot 900 000 vill se ett världsomfattande förbud mot pälsdjursfarmning20.10.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Varje år plågas och dödas mer än 100 miljoner minkar, rävar, mårdhundar och chinchillor runt om i världen för sin päls. De flesta hålls i trånga gallerburar, innan de dödas och flås för att bli kläder. Djurens Rätt har, tillsammans med den globala koalitionen Fur Free Alliance, drivit ett gemensamt upprop med mål att införa ett förbud mot pälsdjursfarmning över hela världen. När uppropet lämnades över till Italiens representant för G20 igår, hade över 880 000 personer skrivit under för ett förbud.

Djurens Rätt gläds åt att regeringen föreslår strängare straff vid brott mot djur1.10.2021 10:52:57 CEST | Pressmeddelande

Ännu ett steg i rätt riktning mot införande av strängare straff vid brott mot djur har tagits. Regeringen har överlämnat en proposition till riksdagen som ska rösta om förslaget senare i höst. Djurens Rätt gläds åt att det envist hårda arbetet nu ger resultat och hoppas även att regeringen ska göra något åt de systematiska överträdelserna som kvarstår i djurfabrikerna.

Ny rapport från Djurens Rätt granskar svenska hamburgerkedjor – vilka sviker kycklingarna?27.9.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Djurvälfärd hamnar i topp tre när konsumenter får välja vad som är viktigt när de köper livsmedel, och många av de svenska hamburgerkedjorna säger sig möta sina konsumenters krav på mer ansvarstagande för djuren. Men när Djurens Rätt granskar de svenska kedjorna i en ny företagsrapport visar det sig att verkligheten ser annorlunda ut. Exempelvis är MAX ett av företagen som hamnar efter när det kommer till arbetet för de som är flest och som har det sämst, kycklingarna.

Konsumenter till Carolines Kök: “Sluta använda turbokycklingar i era färdigrätter!”17.9.2021 13:20:59 CEST | Pressmeddelande

Tidigare i veckan började Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, informera konsumenter om att Carolines Kök fortfarande använder sig av så kallade turbokycklingar i sina färdigrätter. Tusentals konsumenter vädjar nu till företaget att ta ansvar för kycklingarna genom att anta de välfärdskriterier som ingår i European Chicken Commitment. Men hittills har Carolines Kök tystat kritiken.

Historiskt beslut i EU-parlamentet: Strategi för utfasning av djurförsöken på väg16.9.2021 12:38:37 CEST | Pressmeddelande

Under gårdagen fattades ett historiskt beslut i EU som innebär att en strategi för utfasningen av djurförsök ska tas fram. Strategin ska innehålla bindande milstolpar och tidsramar för övergången till forskning som inte är beroende av djur. Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, har länge arbetat för att djurförsöken ska fasas ut och arbetat hårt med att frågan ska tas upp i parlamentet.

Enorm seger för miljontals hönor - Pizza Hut-koncernen blir buräggsfria globalt2.9.2021 16:28:05 CEST | Pressmeddelande

Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, har sedan i maj informerat om att Yum! Brands, som bland annat äger Pizza Hut och Taco Bell, fortfarande använder ägg från hönor i bur. Efter 106 dagars global konsumentupplysning kommer nu beskedet att koncernen med närmare 50 000 restauranger världen över slopar buräggen. Vilket är det största antalet restauranger som påverkats av en och samma buräggsfria policy hittills.