Över en miljon EU-medborgare vill förbjuda vilda djur på cirkus

I våras lanserade Djurens Rätt ihop med andra djurorganisationer i Europa en gemensam kampanj med mål att införa ett förbud mot vilda djur på cirkus i EU. Idag klockan 15.00 lämnades uppropet över till EU-kommissionen, där över en miljon namnunderskrifter samlats in sedan kampanjens start. Djurens Rätt har länge arbetat för att vilda djur på cirkus ska förbjudas och ser nu hoppfullt på att opinionen för ett förbud är så stark inom hela EU.

Över en miljon EU-medborgare vill se ett förbud av vilda djur på cirkus. Foto: Shutterstock

Då det inte ligger i djurens intresse att varken transporteras eller utföra konster lever vilda djur på cirkus ett liv i misär. Eftersom en cirkus verksamhet bygger på att befinna sig på resande fot räcker det inte med ett nationellt förbud och därför har Djurens Rätt, tillsammans med ett 70-tal organisationer, drivit ett gemensamt upprop med målet att få igenom ett EU-omfattande förbud för vilda djur på cirkus.

Engagemanget kring uppropet har varit stort och tusentals interaktioner har gjorts i Djurens Rätts sociala kanaler. När uppropet avslutades tidigare idag hade över en miljon personer skrivit på för att ett förbud ska införas inom hela EU, varav Djurens Rätt samlat in 37 000 underskrifter i Sverige. Organisationen ser positivt på engagemanget:

– Jag är glad men inte förvånad över det stora engagemanget kring uppropet. Vilda djur är inte till för vår underhållning vilket en stor del av EU-medborgarna är eniga om. Det är på tiden att EU förbjuder det förlegade utnyttjandet av vilda djur på cirkus en gång för alla, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.

7 av 10 européer vill se ett förbud
I EU har 23 länder redan lagstiftning som i olika omfattning förbjuder användning av djur på cirkus. Däremot har länder som Frankrike, Tyskland, Italien och Spanien inte infört något förbud. Och i Tjeckien, Finland och Ungern har länderna endast begränsat användandet av vissa vilda djurarter på cirkus. I en opinionsundersökning intervjuades medborgare från dessa länder och resultatet av undersökningen visar att medborgarna vill att vilda djur på cirkus ska förbjudas. Opinionsundersökningen visar bland annat att:

• 68 % anser att användningen av vilda djur på cirkus är oetiskt och vilda djur bör inte användas till underhållning
  • 62 % anser att EU bör förbjuda användningen av alla vilda djur på cirkus
  • 83 % anser att EU bör garantera att plågsam användning av djur inte är tillåten

Djurens Rätt var pådrivande för den svenska lagstiftningen som trädde i kraft 2019, där elefanter och sjölejon inte längre tillåts på cirkusar. Däremot finns inte en heltäckande lagstiftning som omfattar alla vilda djur som kan användas på cirkus i Sverige. Nu hoppas organisationen genom uppropet att det ska införas ett förbud inom hela EU som där också inkluderar de svenska regleringarna.

Här kan en läsa mer om uppropet.

Från överlämningen tidigare idag.

Djurens Rätt gör med målinriktade kampanjer och politiskt påverkansarbete skillnad för de djur som är flest och har det sämst. Är Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 50 000 medlemmar.

Efter Djurens Rätts anmälan: Djurfabrik ställs inför rätta1.12.2022 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Tidigare i år rapporterade Djurens Rätt om hur hönor och kor utsatts för lidande i en djurfabrik i Grums. Djurens Rätt polisanmälde händelserna men det visade sig också att polis och åklagare redan utredde flera år gamla brott. Under de år utredningen pågått har djurfabriken fått fortsätta utsätta djur för allvarligt lidande. I mars 2023 ska djurfabriken ställas inför rätta i Värmlands tingsrätt.

Scandic Hotels utses till den djurvänligaste hotellkedjan29.11.2022 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Inför stundande julledighet då många väljer att bo på hotell och inför bokningen av vårens konferensresor, släpper Djurens Rätt en ny företagsrapport där elva av de största hotell- och konferenskedjorna i landet granskas. Rapporten innehåller tre fokusområden där företagen kan och bör ställa högre krav för att förbättra för djuren. De som hamnar högst upp på prispallen är Scandic Hotels Group och utses därmed till den djurvänligaste hotellkedjan.

Djurens Rätt begär överprövning av nedlagt ärende mot åklagare i Västra Götaland22.11.2022 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Djurens Rätt har under 2022 lämnat in över 50 anmälningar om brott mot djur i Sveriges djurfabriker. I flera fall har åklagare valt att inte inleda förundersökning trots att Djurens Rätt presenterat god bevisning för brotten och trots att åklagare i Sverige omfattas av absolut åtalsplikt. Djurens Rätt har underrättat polis om de fall som skulle kunna utgöra tjänstefel men samtliga ärenden har lagts ner. Djurens Rätt begär nu att en överåklagare omprövar ett ärende och inleder förundersökning mot åklagaren.