Över en miljon kronor från SHL till Movember Foundation

November, eller Movember som månaden kallas, är slut sedan några dagar tillbaka. SHL och samtliga 14 klubbar deltog i SHL Movember Challenge och lyckades tillsammans samla in 1.120.333 kronor till Movember Foundation.

Movember-kampanjen bjöd återigen på ståtliga mustascher och klubbarna i SHL genomförde en rad olika och trevliga evenemang. Tittar vi på det rent ekonomiska är samarbetet mellan SHL och Movember Foundation återigen en succé.

I fjol samlade de 14 klubbarna och SHL:s domare in närmare 1,4 miljoner kronor till Movemberkampanjen. Samarbetet med SHL var då det mest effektiva sportsamarbetet Movember Foundation någonsin har haft. Årets insamling pågick fram till idag där de 14 klubbarna och SHL-domarna fortsatte framgången från förra året och samlade in drygt 1,1 miljon till förmån för forskning kring mäns hälsa.

– Vi vill rikta ett stort tack till SHL och klubbarna för deras fortsatta support av Movember Foundation och mäns hälsa. Vi har blivit helt tagna av den otroliga entusiasm och mustascherna runt om i ligan som hjälpt oss försäkra att män och pojkar lever ett lyckligare, friskare och längre liv, säger Max Vere-Hodge på Movember Foundation.

Läs mer på SHL.se.

Foto: Jonas Ljungdahl / BILDBYRÅN

SHL ska som företrädare för klubbarna i SHL tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2017/2018 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, Karlskrona Hockeyklubb, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Mora IK, Rögle BK, Skellefteå AIK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

SHL ställer sig bakom #metoo #time out23.11.2017 13:06Pressmeddelande

SHL har läst och tagit del av de berättelser som idag publiceras i Dagens Nyheter där kvinnor som på olika sätt är verksamma inom idrotten vittnar om hur de utsätts för kränkningar, diskriminering, trakasserier och övergrepp i sitt utövande. Berättelser som är kopplat till ishockeyn där män i våra verksamheter kränker kvinnor. Det här är helt oacceptabelt och något som vi i SHL tydligt kommer att markera inte får förekomma i vår verksamhet och vi kommer att agera när det händer. Därför ställer sig SHL bakom #metoo och #timeout. Vi gör detta för en idrottsrörelse fri från kränkningar och diskriminering. Vi gör det för att alla ska ha rätt till att drömma stort och slippa skrämmas till tystnad eller avhopp. Vi gör det tillsammans, för en idrottsrörelse för alla. Brynäs IF Djurgården Hockey Frölunda Indians Färjestad BK HV71 Karlskrona HK Linköping HC Luleå Hockey Malmö Redhawks Mora IK Rögle BK Skellefteå AIK Växjö Lakers Örebro Hockey SHL-organisationen

SHL:s vision: en av världens två bästa hockeyligor sportsligt och upplevelsemässigt.20.11.2017 10:00Pressmeddelande

Från och med säsongen 2018/2019 kommer SHL bland annat genom det nya avtalet med C More få en väsentligt större intäkt. Detta ger en enorm möjlighet att långsiktigt stärka och mer fokuserat utveckla svensk ishockey, klubbarna och ligan. Klubbarna har därför gett SHL i uppdrag att ta fram en strategi kopplat till de ökade intäkterna till SHL samt de kommande kraven för att uppnå elitlicens. Alla fjorton SHL-klubbar har varit delaktiga i arbetsprocessen och står enhetligt bakom strategin och beslutet.