Över tusen löpare på Nationaldagen

7.6.2017 18:20 | Ekeby Hälsocenter

Igår på nationaldagen den 6 juni genomfördes Ekebyloppet för femte gången i strålande solsken. Ekebyloppet har fyra olika banor; halvmaran Challenge 21, 10 km, 5 km och barnloppet. Deltagarantalet har ökat för varje år, i år deltog 1043 personer.

Ekebyloppet 2017

Ekebyloppet arrangeras av Friskis&Svettis, orienteringsklubben OK Linné och vårdcentralen Ekeby Hälsocenter. Ekebyloppet är ett evenemang för både elitlöpare, motionärer och barn i alla åldrar. Start och mål är vid Ekeby bruk i Uppsala, banan går genom naturreservatet i Hågadalen.

- Löpning är tillgängligt för många, det är kul och bra för hälsan, så vi är glada att bidra med vårt lopp och att allt fler deltar, säger Mats Brolin, verksamhetschef på Ekeby Hälsocenter.

- Det är roligt att träna och det är den känslan vi vill förmedla till våra deltagare. Man behöver inte springa snabbast. Vem som helst ska kunna delta på egna villkor och njuta av upplevelsen att röra på sig i naturen, till musik och tillsammans, säger Ingrid Hovstadius, verksamhetschef på Friskis&Svettis i Uppsala.

De tre banorna, 21, 10 och 5 km går längs med gamla banvallen och viker av in i naturreservatet Hågadalen och slingrar sig fram på skogsvägar och stigar.

På andra plats med 1:38:48 i damernas 21 kilometer kom Linda Lövqvist, fysioterapeut på Ekeby Hälsocenter och löpcoach som också driver I´m a runner-loppet.

- Det var en tuff bana men jätteroligt med stor variation. Jag rekommenderar alla att springa!

En annan av deltagarna var Malena Ranch (MP), regionråd och ordförande i vårdstyrelsen som ansvarar för primärvården i Region Uppsala.

- Att springa är bland det bästa jag vet, jag älskar skogen och det var en underbar bana. Jag tror att fler skulle må bättre och många av våra ohälsoproblem skulle vara mindre om fler hittade sätt att röra sig regelbundet, säger Malena Ranch en stund efter att hon pustat ut.

- I budgeten för Region Uppsala för nästa år kommer vi att ha en satsning för att främja folkhälsa med fokus på fysisk aktivitet och levnadsvanor. Regionen ska samla olika aktörer, som idrottsrörelsen, vårdcentraler och kommuner, berättar Malena Ranch.

I årets upplaga av Ekebyloppet underhöll gospelkören The Gloryfires under uppvärmningen och med en konsert på arenaområdet efter målgång där det också fanns mat och dryck och en marknad med bland annat gratis prova-på-massage och försäljning av sportskor.

Ekebyloppet arrangeras varje år på nationaldagen den 6 juni. Loppet samarbetar med andra lopp, bland annat med Uppsala Kulturmaraton vars initiativtagare är kommunalrådet Mohamad Hassan (L).

- Vår ambition är att vi ska försöka få hela Uppsala i rörelse, att Uppsalaborna ska må bra, det gynnar folkhälsan, säger Mohamad Hassan.

Mer information finns på www.ekebyloppet.se och www.uppsalalopp.se.

Ekebyloppet 2017
Malena Ranch (MP), ordförande i vårdstyrelsen
Mohamad Hassan (L), kommunalråd
Linda Lövqvist, fysioterapeut på Ekeby Hälsocenter

Ekeby bruk A33

Ekeby Hälsocenter har avtal med Region Uppsala för vårdcentral, barnavårdcentral, psykoterapi och gynekologi.

Ekeby Hälsocenters är en nytänkande vårdcentral i Uppsala som driver utvecklingen mot en helhetssyn inom primärvården. Hälsoteamet på Ekeby Hälsocenter erbjuder olika typer av hälsoinsatser. Teamet består av läkare, fysioterapeuter, sköterskor, dietist, psykologer, psykoterapeuter, kuratorer, labpersonal och hälsovetare. Syftet med det hälsofrämjande arbetet är att förstärka både den fysiska och psykiska hälsan hos våra patienter. Insatserna är även ämnade att inspirera till att göra positiva livsstilsförändringar som leder till bättre och långvarig hälsa, som mer fysisk träning och bättre kostvanor.

Ekeby Hälsocenter startade i november 2011. Vårdcentralen finns i anrika Ekeby bruk i Uppsala. Efterfrågan från patienterna är stor och växande. Ekeby Hälsocenter är en av de större vårdcentralerna i Uppsala län och har cirka 9.900 listade patienter. För att kunna ta emot alla som söker sig till oss med bibehållen hög patientsäkerhet och tillgänglighet, korta väntetider och god service har vi kontinuerligt ökat våra resurser i form av personal och lokaler.

Vi är drygt 60 medarbetare fördelat på cirka 45 heltider. Vi arbetar i ett icke hierarkiskt Hälsoteam där alla kollegor är nyckelpersoner med sin unika kompetens. Mats Brolin som är grundare och verksamhetschef är inte själv vårdutbildad, utan journalistutbildad och entreprenör.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Nio punkter för bättre primärvård5.10.2016 08:00Pressmeddelande

Trots hög tillgänglighet med god bemanning och en generös drop in får våra patienter ofta vänta för länge. Det vill vi ändra på. Här beskriver vi för dig som är invånare, patient eller politiker hur vår situation ser ut och vad vi vill göra åt saken. Vi presenterar ett 9-punktsprogram för förbättrad tillgänglighet. Vi bjuder också in dig att vara med och påverka vår verksamhet genom att berätta vad du tycker.