Överbliven fallfrukt blir biogas och biogödsel

Frossa i paj, mos och kräm. Eller lämna fallfrukten till ett lokalt musteri som gör saft, must och sylt av den. Eller varför inte låta vänner och bekanta plocka den överblivna frukten? Eller ställ ut en korg med äpplen och päron till de som inte har en egen trädgård. För i första hand ska frukten så klart ätas. Men om det ändå blir fallfrukt över, eller om frukten har blivit dålig, så går det bra att lämna den till Tekniska verkens återvinningscentraler i Linköping. Där tas den omhand för att sedan bli biogas och biogödsel.

När fallfrukten saftats och syltats, blivit till pajer och must, skänkts bort, och det ändå ligger kvar frukt på marken och ruttnar till ingen nytta -  då är det läge att lämna den till någon av återvinningscentralerna Ullstämma, Gärstad eller Malmen där den kommer till stor nytta. Fallfrukten blandas med övrigt insamlat matavfall och omvandlas sedan till en så kallad slurry, som i sin tur rötas och blir till biogas och biogödsel. Biogas är ett fossilfritt alternativ till bensin och diesel och biogödsel är betydligt klimatsmartare än handelsgödsel.

Fakta:

*Hittills i år har 102 840 kilo lämnats in på återvinningscentralerna i Linköping.

*2019 lämnades endast 22 700 kilo fallfrukt in och rekordåret 2018 landade det på 430 576 kilo.

*På 1 kilo äpplen går det att köra cirka 1 kilometer med biogasbil.

Linda Genander, marknadskommunikatör, Tekniska verken i Linköping

215 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se