Överdriven oro för fukt och trä i Skandinavien

Limträ klarar fukt lika bra som andra byggmaterial, allt annat är myter baserade på okunskap. Egentligen handlar det bara om att ha koll på grundläggande 1700-tals fysik, menar Per Karnehed, civilingenjör och diplomerad fuktsakkunnig. − Det behövs ännu mer information och kunskapsspridning på det här området, konstaterar Johan Fröbel, chef teknik och distribution på branschorganisationen Svenskt Trä.

I de skandinaviska länderna är limträ och fukt en vanlig fråga, och branschen lägger mycket tid, kraft och pengar på att prata om väderskydd, tänka på väderskydd och utveckla väderskydd. Nere i Europa är synen annorlunda och ofta väcker den skandinaviska upptagenheten vid frågan stor förvåning.

− Där är inställningen att det egentligen inte spelar så stor roll om träkonstruktionen blir fuktig, bara den får chans att torka ut. Faktum är att limträ klarar fukt lika bra som andra konstruktions-material. Egentligen borde det här vara en icke-fråga, säger Per Karnehed som driver Karnehed Design & Construction AB.

Krävs kunskapsspridning och systemlösningar
Per Karnehed menar att det egentligen bara handlar om att ha koll på grundläggande 1700-tals fysik och veta lite om sambandet mellan relativ luftfuktighet, RF, temperaturer och mikrobiell påväxt. Utan att gå in allt för mycket på detaljer, konstaterar han att det största misstaget ofta är att täcka in träet, eftersom risken då är att det bildas kondens.

− I andra delar av Europa vet man detta och det som fungerat bra där i många år fungerar naturligtvis utmärkt också i Sverige, säger han.

Per Karnehed menar därför att oron över trä och fukt är en myt som mest bygger på tradition och okunskap i byggbranschen. Han efterlyser ännu mer kunskapsspridning och fler gemensamma standarder och systemlösningar.

− Limträtillverkarna har ingen anledning att rygga för den här frågan, istället borde de kliva fram och leverera fakta.

Gott om goda exempel
Per Karnehed ger ett exempel från ett aktuellt projekt som han varit engagerad i, Valla Berså i Linköping.

− När Lindsténs Fastigheter AB skulle bygga en av stadens mest hållbara, miljöriktiga och fina byggnader ville man bygga med limträ i kombination med KL-trä, korslimmat trä. Därför att det var det naturliga valet.

Utmaningarna var två. Dels att byggaren Åhlin & Ekeroth Byggnads AB inte hade tidigare erfarenhet av att bygga i trä, dels byggnadens cirkelform som gör den extra utsatt.

− Jag var på plats och visade konkret hur man kan göra. Allt har gått bra och byggföretaget siktar nu på att fortsätta med mer trä i konstruktionerna även i kommande projekt, säger Per Karnehed.

Johan Fröbel bekräftar det Per Karnehed säger. Myten om riskerna med fukt och limträkonstruktioner lever fortfarande kvar hos många, trots att det finns massor av motbevis, så vi fortsätter att jobba aktivt med att sprida kunskap om den här frågan, säger han.

− Vi slutför nu produktionen av Limträhandbok Del 4. Den handlar om planering och montage av limträkonstruktioner där ett av kapitlen handlar om fukt och montage. Den nya handboken levereras i början av juni, berättar Johan Fröbel.

För mer kunskap om limträ:
Ett tips för den som vill lära mer om möjligheterna med trä är att läsa nya Limträhandbok Del 1-3 som Svenskt Trä gett ut. Ett annat är att hålla utkik efter de välbesökta kunskapsdagar och föreläsningar som Svenskt Trä arrangerar. Nästa tillfälle är 13 november på Hotel Rival i Stockholm.

Om limträ – http://www.svenskttra.se/om-tra/om-limtra/

Svenskt Trä verkar för kunskapsspridning, inspiration och utveckling som rör trä, träprodukter och träbyggande. Målsättningen är att genom information och inspiration öka träanvändningen i Sverige och på utvalda marknader utomlands. Svenskt Trä syftar också till att lyfta fram trä som ett konkurrenskraftigt, miljövänligt och hållbart material.

Svenskt Trä är en verksamhet inom branschorganisationen Skogsindustrierna. Bakom Svenskt Trä står svensk sågverks- och limträindustri.

Nu blir det ännu enklare att bygga i trä20.4.2018 08:52Pressmeddelande

Det är inte alltid helt enkelt att snabbt och direkt på plats räkna ut hur mycket läkt takbyggnationen kräver eller hur mycket fasadpanel som behövs för en ny tillbyggnad. För att underlätta byggande i trä har branschorganisationen Svenskt Trä tagit fram arbetsverktyget Lathunden. I den nya versionen av Lathunden finns bland annat uppdaterade dimensioneringstabeller, ny information kring industriell ytbehandling och nya profiler inom virkessortimentet.

Hjälp för att komma igång med vårens byggprojekt19.4.2018 14:36Pressmeddelande

Våren närmar sig med stormsteg och det börjar bli dags att komma igång med byggandet av den nya altanen, bryggan på landet eller lekstugan till barnen. Frågor om hur mycket virke som går åt, vilka dimensioner som behövs och vilka skruvar/spikar som ska användas var blir allt mer relevanta. För att hjälpa alla händiga och byggintresserade personer har branschorganisationen Svenskt Trä tagit fram arbetsverktyget Lathunden och lanserar nu en uppdaterad utgåva, både som trycksak och gratisapp.

Unik databas för träforskning lanseras17.4.2018 07:14Pressmeddelande

Den 9 april lanserades en helt ny forskningsportal, Träforskningsportalen, som innehåller över 6000 forskningsrapporter relaterade till trä och träbyggande. Databasen har länge efterfrågats av träindustrin och kommer att bli en användbar källa till kunskap för besökare som forskare, studenter, konstruktörer och arkitekter. Bakom forskningsdatabasen står branschorganisationen Svenskt Trä i samarbete med Kungliga Biblioteket. Även RISE, Research Institute of Sweden, har haft en nyckelroll i uppstartandet av portalen.

Furu, framtidsmaterial i trendutställning på Stockholm Furniture & Light Fair7.2.2018 14:31Pressmeddelande

Att furu är ett intressant framtidsmaterial är tydligt då det uppmärksammas i trendutställningen skapad av Halleroed och Materialbiblioteket på uppdrag av Stockholm Furniture & Light Fair 6-10 februari. Det är ett träslag som kan gestaltas i en mängd nyskapande uttryck tack vare moderna ytbehandlingar och ny teknik. För branschorganisationen Svenskt Trä är det här av flera skäl ett spännande samarbete.