Överenskommelse om flexibilitet, omställningsförmåga och trygghet på den statliga sektorn

Saco-S och Arbetsgivarverket har träffat en överenskommelse om flexibilitet, omställningsförmåga och trygghet på den statliga sektorn.

"Det är mycket glädjande att även våra medlemmar inom den statliga sektorn precis som privatanställda kan ta del av den nya moderna arbetsmarknad som skapas genom överenskommelsen", säger Anna Steen, ordförande i Saco-S.

Överenskommelsen innebär införandet av ett grundläggande omställnings- och kompetensstöd på den statliga sektorn. Saco-S och Arbetsgivarverket har också kommit överens om att införa ett kompletterande studiestöd som ska stärka en statlig arbetstagares framtida ställning på arbetsmarknaden med beaktande av arbetsmarknadens behov.

Omställningsstöd syftar till att underlätta för den arbetstagare vars anställning avslutas att få nytt arbete. Kompetensstöd syftar till att stärka arbetstagares fortsatta anställningsbarhet och riktar sig till såväl arbetstagare under pågående anställning som den vars anställning avslutats.

De kompletterande studiestöden gör det ekonomiskt möjligt för medlemmarna att nyttja reformen på arbetsmarknaden fullt ut. Det kommer inte att finnas några trösklar mellan sektorerna, man kan byta jobb utan att förlora kvalificering till studiestöd.

– Det är mycket glädjande att även våra medlemmar inom den statliga sektorn precis som privatanställda kan ta del av den nya moderna arbetsmarknad som skapas genom överenskommelsen, säger Anna Steen, ordförande i Saco-S.

Överenskommelsen innehåller även bland annat en ny form av statlig visstidsanställning och reglering av hur arbetsgivarna kan använde det nya s.k. treundantaget vid arbetsbrist samt ett utökat stöd till visstidsanställda som när en anställning upphör varit anställda i minst två år hos samma arbetsgivare.

Läs mer om överenskommelsen här.

Fakta: Saco-S förhandlar kollektivavtal för statligt anställda akademiker och är en sammanslutning av 19 Saco-förbund.

Saco-S - akademiker i staten
Saco-S arbetar för att arbetslivet utvecklas i rätt riktning och förhandlar kollektivavtal för de som är statligt anställd akademiker.